[AR] beginnerswagentje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

beginnerswagentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 12:38

Ik heb het zadel definitief op de plank gelegd en wil graag gaan mennen met een A pony.
Ik heb vroeger wel gemend, maar beperkt en op boerenkarren en huifkarren en dus nooit echt met een pony en een gewoon licht wagentje en heb daar ook geen verstand van

Uiteraard vraag ik straks begeleiding, maar vooralsnog ben ik een beetje aan het rondkijken wat er zoal van wagentjes is.
Nu woon ik niet in nederland en zal er wel merkverschil zijn in de karretjes die verkrijgbaar zijn
Maar de belangrijkste vragen zijn toch: wat is geschikt als beginnerswagentje (dus toch voor een redelijk budget) en waar moet je vooral op letten (bv bij tweedehands)

Zelf heb ik iig als voorwaarde dat het wagentje licht moet zijn (gezien het om een a.pony gaat en dat ook makkelijker is voor mij), beetje aardig voor mijn slechte rug en vooral ook aardig voor de pony (balans e,d,)'

Ik heb ook wel over een vierwielertje gedacht (flaktwagen noemen ze dat hier... geen idee hoe die dingen in nederland heten, maar het is dus eigenlijk een soort lage bak met voorop een simpele bok middels stoeltje/bankje, van oorsprong bedoeld om spul mee te vervoeren, omdat ik dan de honden zou kunnen meenemen.
Maar dat is, denk ik, pas van latere orde.
Geen idee of dat reeel is. Misschien moet ik dan ook beter eerst voor een tweespan sparen. :P

Maar goed... welke richting moet ik in kijken, waar moet ik op letten?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:44

Voor een koets is belangrijk;
- gewicht; niet te zwaar
- goed passend voor de pony
- goed passend bij jouw doel; veel over ongelijk terrein vraagt een hele andere koets, dan alleen maar over verharde wegen; zeker gewicht, maat ook dikte van de banden, andere stevigheid
- ik zou in Zweden ook kijken of er mogelijkheid is om er sleetjes onder te maken, zodat je s winters ook door kan rijden.
- geremd zou ik zeker doen, want jij moet vast meer heuvel op en af dan in Nederland en dan is een rem fijn voor je paard, anders moet je alles door je paard laten remmen

Eerst een heel goed beeld hebben van wat jij wil met de koets en dan op zoek gaan naar zo'n koets.

liljebo

Re: beginnerswagentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 17:30

ai.Ik was niet heel erg duidelijk; zie ik. In eerste instantie denk ik dus aan een tweewieler/ sulky. Liefs voor wisselend terrein. Later evt een zg flaktwagentje.(Soort van boerenwagentje, zeg maar)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:42

Ga je dan later een 4 wielig wagentje kopen? Een tweewieler is minder veilig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 09:59

Een tweewieler minder veilig? Vertel... Ik hoor hier nl vaak juist het tegenovergestelde, dus nu breng je mij aan het twijfelen.

En ja... ooit wil ik wel een flaktwagentje (4 wielig met een plat (laad) bakje)
Iets in deze richting
http://uploads.ifokus.se/uploads/a6b/a6 ... 70/001.jpg
voor op de weg, zodat de hondjes meekunnen
En oh ja.. een sleetje

Maar eerst dus een geschikt beginnerswagentje (en dan bedoel ik dus een simpel, betaalbaar wagentje, licht van gewicht, geschikt voor meer soorten terrein)

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:47

Op MP staan aardig twee wielige wagentjes vast ook voor B ponys. Kijk ook maar eens op Speurders daar stonder er laatst ook een paar
grtjs janine
Had niet goed gelezen aan mijn wagentje heb je niet veel is te groot, dacht dat je iets zocht voor paard. Sorry

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 14:01

Het betreft een A pony hoor- En marktplaats e.d is niet handig voor mij. ik woon niet in nl.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:24

Hoe heet dat zweedse "marktplaats'ook weer? vergeet het telkens.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:02

märktplääts? :-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 08:05

Haha.... nee blocket Maar er staat meer op hästnet. Daar staan heel erg veel merkloze tweewielers op, maar ik vind het lastig te weten welke evt voldoen en welke je beter kunt laten staan
(afgezien dan van de duidelijke dingen zoals het doorslijten e.d.)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:09

Ik denk dat je er verstandig aan doet om te kijken hoe groot de wielen zijn. De as moet niet te hoog liggen. Ik zal mijn wielen eens opmeten, zijn redelijk klein, zou jij ook goed kunnen gebruiken (de maat dan)
Anders vraag je ernaar?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 09:15

vijftelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:20

Ik heb sinds kort voor mijn A pony een sulky van de Lemerij. Ik kreeg hier het advies om zeker niet te kleine wielen te nemen omdat je het dan bijna onmogelijk maakt om je sulky goed in balans te krijgen.
Ik was op zoek naar 19 inch wielen, advies was 23 inch te nemen, uiteindelijk de middenweg genomen en een sulky besteld met 21 inch wielen. Mijn pony heeft overigens een stokmaat van 1,18.
In de praktijk is de verhouding wiel/maat pony precies goed, had zelfs nog wel 23 inch wielen mogen zijn maar beslist niet kleiner dan de 21 inch.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 15:25

Net even op hun site gekeken, maar ze zijn aardig aan de prijs... paar duizend vind ik voor beginnerswagentje toch wel erg veel.. wil liever eerst kijken hoe het bevalt.

Heb net trouwens op het HCA fototopic gekeken... hoe slecht voor mij...
Die dingen zijn echt leuk. (vind ze ook niet helemaal onbetaalbaar, al zijn ze niet heel goedkoop natuurlijk)
Waar ik helemaal van onder de indruk was, is het feit dat je hem om kunt bouwen naar slee

*wordt nu ontzettend hebberig*

vijftelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:48

liljebo schreef:
Net even op hun site gekeken, maar ze zijn aardig aan de prijs... paar duizend vind ik voor beginnerswagentje toch wel erg veel.. wil liever eerst kijken hoe het bevalt.

Heb net trouwens op het HCA fototopic gekeken... hoe slecht voor mij...
Die dingen zijn echt leuk. (vind ze ook niet helemaal onbetaalbaar, al zijn ze niet heel goedkoop natuurlijk)
Waar ik helemaal van onder de indruk was, is het feit dat je hem om kunt bouwen naar slee

*wordt nu ontzettend hebberig*

Ik weet niet bij welke wagentjes je gekeken hebt maar ik heb mijn sulky voor 950 euro daar nieuw gekocht (zelf samengesteld).
Ik heb voor de aanschaf van mij huidige sulky ook met Andries van HCA gesproken. Het nadeel van de HCA sulky (de éénzitter) is de maat van de wielen. Nu zul je zeggen dat is toch aan te passen maar de wielen van de HCA sulky zijn het veiligste als ze dicht zijn (de japanner wielen), voor enkele maanden terug had hij die dichte wielen niet meer in de 19 inch maat en wist ook niet waar hij die nog vandaan kon halen. Een spakenwiel is een optie maar minder veilig. Met de 16 inch wielen is de HCA sulky te laag voor je A-pony. Natuurlijk heeft HCA ook de tweewieler en dan is er met de maat wielen weer meer mogelijk, hier hangt natuurlijk wel weer een ander prijskaartje aan (vandaar mijn switch van HCA naar de Lemerij sulky).

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:28

Ik heb me kennelijk vergist als het gaat om de maat van de wielen. Excuus is dat ik zelf niet met een shet rijd. Hetzij me vergeve.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 19:37

Je bent vergeven sandrina :))

Vijftelgen, ik het de site slechts haastig bekeken, dus mogelijk vergis ik mij. In de hca heb ik bij niet bijzonder verdiept, alleen meningen gelezen en foto's gekeken en ik vond het wel leuk dat je hem om kunt bouwen tot een slee

Maar eigenlijk zijn beiden wagentjes wellicht te duur als beginnerswagen en bovendien in nederland te koop, niet hier.
Hier zie je heel veel van die houten tweewielers (houten bankjes en steunen, zie de link) Die lijken mij persoonlijk enorm oncomfortabel. Zijn in de regel merkloos, dus ik weet ook niet goed wat je ervan kunt verwachten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:05

Mijn zweeds is niet echt geweldig :') , maar is dit niet wat?
http://www.poedersuiker.se/51648581?i=52008701 (via de advertentie van jullie 'marktplaats', moet toegeven dat ik even op de engelstalige site van k.utzmann gespiekt heb hoor O:) ).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 15:43

Die link doet hier niets? kan het zijn dat er iets ontbreekt of zo?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:47

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 15:51

Ja leuk, maar heb je ook die prijzen gezien? Vanaf 16000 sek. Dat vind ik toch wel aardig wat geld om te beginnen. Ik moet tenslotte eerst eens kijken hoe het allemaal bevalt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:52

Ik heb geen idee hoeveel euro dat is ;).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 16:02

Vanaf ruim 1900 euro

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:07

Idd,d at is dan toch wel flink aan de prijs. En zou toch goedkoper moeten kunnen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 16:09

Ja, dat dacht ik eigenlijk ook wel ja.