Paard leren longeren, hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kriistellx

Paard leren longeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 17:45

Hoihoi,

Ik heb al ZO vaak geprobeert om mijn paard te longeren, maar ze snapt er helemaal niks van. Ik heb het geprobeerd met meerdere mensen, dat de één meeloopt en de ander in het midden staat, maar zodra de gene die meeloopt stopt komt ze gelijk weer met haar lompe kop naar het midden lopen en komt voor me neus staan. :')
Iemand tips hoe ik het haar kan laten snappen?

Have

Re: Paard leren longeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:48

Zelf heb ik het aanleren van longeren ook niet mee gemaakt, maar misschien is een zweep handig?

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:51

Zorg ervoor een ronde (longeer)cirkel te hebben, jaag 'm eerst op met de zweep/ lekker losgooien, zorg ervoor dat hij/zij de woorden stap, draf, galop en halt/ho kent.
Als je dit doet moet je er ook voor zorgen dat hij/zij dus netjes het rondje blijft lopen.
Dan kan je de longeerlijn eraan hangen en ook weer rustig verder gaan in een ronde (longeer)cirkel.
Je doet eigenlijk precies hetzelfde, en gebruikt ook dezelfde woorden, maar je hebt er nu een longeerlijn aanhangen.

Als het goed is moet het dan vanzelf lukken ;).
Wees duidelijk met je commando's !
Laatst bijgewerkt door CrossHorse op 18-03-13 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:53

Ik volg even. Mijn pony wilt ook echt niet lopen aan de longe.. ze is ook niet opjaagbaar met een zweep..

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:54

Opjagen met de zweep..? :n

Zet gewoon een rondje af en loop met haar mee. Laat gewoon telkens het touw een stukje langer terwijl je met haar meeloopt. Eerst maar eens goed leren welk rondje ze moet lopen, voordat je haar door de ring 'jaagt'.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:59

Wat misschien voor Ketly niet duidelijk is, dat ik met opjagen losgooien bedoel.
Dit heb ik gelijk in mijn post gewijzigd.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:03

Maar waarom zou het paard eerst los moeten, om vervolgens een lijn eraan te doen? Wordt het voor het paard niet echt veel duidelijker van. Je moet toch juist je paard leiden, ipv in het diepe te gooien?

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 18:08

cathyenbeau schreef:
Zelf heb ik het aanleren van longeren ook niet mee gemaakt, maar misschien is een zweep handig?

Die heb ik ookal gebruikt, maar dat doet niet echt iets met dr..

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 18:11

CrossHorse schreef:
Zorg ervoor een ronde (longeer)cirkel te hebben, jaag 'm eerst op met de zweep/ lekker losgooien, zorg ervoor dat hij/zij de woorden stap, draf, galop en halt/ho kent.
Als je dit doet moet je er ook voor zorgen dat hij/zij dus netjes het rondje blijft lopen.
Dan kan je de longeerlijn eraan hangen en ook weer rustig verder gaan in een ronde (longeer)cirkel.
Je doet eigenlijk precies hetzelfde, en gebruikt ook dezelfde woorden, maar je hebt er nu een longeerlijn aanhangen.

Bedankt, ik zal het eens proberen!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:15

Ketly schreef:
Maar waarom zou het paard eerst los moeten, om vervolgens een lijn eraan te doen? Wordt het voor het paard niet echt veel duidelijker van. Je moet toch juist je paard leiden, ipv in het diepe te gooien?

Zo doe ik het altijd bij de jongen paarden, zo weten ze iig dat het de bedoeling is dat ze dat rondje moeten volgen...
Uiteraard is het geen geklap met de zweep e.d. en als het nodig is voor je paard omdat hij onzeker is of bang laat je iemand dat rondje meelopen, maar soms krijg je dan ook het "probleem" dat het paard aan je vast blijft '' kleven''

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:16

kriistellx schreef:
CrossHorse schreef:

Bedankt, ik zal het eens proberen!

Wees heel duidelijk met je lichaamshouding, evt. kun je hier ook dingen over opzoeken.
Bijv. in de boeken van Lammert Haanstra.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:28

Snap ze het echt niet of vind ze het gewoon gezellig bij je?
Ik heb er hier 1 die het reuze gezellig vind bij je en is door iemand die niet goed kan longeren ook niet te longeren.
Ze kunnen je heel erg voor de gek houden zodat het lijkt of ze het niet snappen, heel gezellig als er mensen met je mee lopen.
Ik zou gewoon even een lesje longeren nemen dan kun je zien hoe een pro het aanpakt.

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:29

duidelijk wegsturen en op je plaats blijven staan, als jij wegloopt zal je pony denken: als ik naar haar toekom gaat zij weg en dan kom ik steeds dichterbij :) ik was eerst ook niet streng genoeg!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:31

Die van mij is ook altijd erg knuffelig, veel te gezellig in het midden.
Ik heb een lesje lichaamshouding gevolgd en nu gaat hij super :)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:34

Ik lees ook wel graag mee, wil vant zomer beginnen met mijn 2 jarige ;) en dan voor 1 keer in de week ongeveer ;)

Hoe groot moet een longeercirkel ongeveer zijn?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:23

Omdatjepaardo jong is zou ik minimaal 15-20 meter aanhouden :)

Sophiarosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:19

Ik had ik hier ook last van, ik ben het gewoon veel gaan proberen en ook nog een tip is. (Wat teminste bij mijn paard werkte) als je paard tegen de klok in loopt je zweep in linker hand en als je paard naar binnen dreigt te komen je schouder naar het paard toe draaien, niet te veel een beetje met de zweep een beetje dreigend, werkte bij mij XD