Nu ik mijn tweespanmarathonwagen heb ingeruilt voor een HCA sulky wil ik mijn tweespantuig laten ombouwen. Ik heb namelijk een op maat gemaakt IR kunststoftuig. Naar mijn idee kan ik hier gewoon lichtogen aan laten maken. Ik heb dan geen beweegbare riemen maar met zo,n lichte sulky lijkt me dat ook niet nodig. Ik rij liever zonder broek maar met strengophouders. Verder wil ik ook de mogelijkheid hebben om tandem te rijden. Welke aanpassingen zijn daar voor nodig? Ringen voor de strengen van de voorpony aan het achterponytuig neem ik aan, andere leidselsteutels en een lang leidsel. Heeft iemand voorbeeldfoto,s van een combituig enkel- en tweespan? Gr napie
Juist, ook met een lichte sulky is een beweegbare draagriem een must, sulky moet gewoon goed in balans kunnen liggen. Koop dan gewoon een nieuw schoftje. Daarnaast geen broek? hca sulky heeft geen rem dus ik snap niet waarom je zonder broek wilt gaan rijden?
jorika1986
Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam
Geplaatst: 23-03-13 20:36
Een beweegbare draagriem is een must voor een twee wielig wagentje dus daar moet je zeker niet op beknibbelen qua eventuele kosten! En een broek is wel zo makkelijk om af te remmen, of je moet van deuken in achterbenen houden
Ik denk dat een sulky ook wel geremt wordt op de stophaken. Ik ga het gewoon proberen en maar zien hoe het wordt. Ik heb ook nog wel een leer enkelspantuig liggen maar rij liever met kunststof. Geld voor weer een nieuw tuig heb ik niet liggen momenteel. Ik heb wat duidelijke foto's van Divine gekregen, ik ga het eerst eens even bekijken
Op je materiaal moet je niet bezuinigen. Als je een goed leren tuig hebt liggen zou ik die gebruiken. Kan je altijd nog doorsparen voor ander tuig
MelanieB
Berichten: 25886
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)
Geplaatst: 25-03-13 14:19
HCA rijd ik hier gewoon vaak zonder broek. klein licht ding, nooit geen problemen mee gehad, ook heuvels niet. Behalve wedstrijden, ivm verplichting.
Beweegbare lichtogen zijn handig, maar niet perse een must, tenzij je op zeer hobbelig terrein gaat rijden. Maar vlak niet nodig, ivm in evenwicht hangen en dus zga zweven in de lichtogen. Maar als het kan, zou ik het zeker doen.
lienepien610
Berichten: 453
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Brummen
Geplaatst: 25-03-13 15:18
Nou, bereid je voor op een heel verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik heb een leren BR-tweespantuig om laten bouwen naar tandem, maar wilde met beide mogelijkheden nog kunnen mennen. Het enige wat de tuigenmaker voor mij gedaan heeft, zijn de lichtogen + buitensingel bestellen, maar eigenlijk kun je alles zelf doen. Ook had hij niet zo leidsels liggen, die heeft hij speciaal gemaakt. (Was ook niet nodig geweest, kun je ook zo bestellen.)
Voor de achterpony heb ik uiteraard andere leidselsleutels gehaald, maar die standaard dingen vind ik nu toch te groot. Het voorleidsel wordt erdoor onderbroken. Ik wil nu dus nog een ander leidselsleutel waarbij 2 leidsels door 1 oog gaan, maar door zo'n horizontaal streepje uit elkaar worden gehouden: kijken of dat beter gaat. Ik heb kleine pony's waarbij ik dit de groot vind. Het oog (mijn oog voornamelijk ) wil ook wat.
Zorg eerst dat je weet hoe groot je leidselgespen zijn, zodat je weet welke leidselklemmen je nodig hebt. Ik dacht namelijk die standaard klemmen te kunnen gebruiken maar de gespen zijn daar nog geen halve cm te groot voor. Met geen mogelijkheid krijg je die erdoor. Ik heb nu dus die klemmen die je open kunt klappen van Ideal. Uiteindelijk wil ik wel een keer Achenbach gaan rijden, waarbij ik ook zeker een klem zal gebruiken om je hand toch wat te kunnen ontlasten. Op dit moment vind ik het nog uitdagend genoeg om met 2 handen dressuur te rijden, maar als we straks met 1 hand moeten rijden is Achenbach toch fijner (en mooier).
Aan het schoftje heb ik lichtogen van Zilco ivm breedte van het tuig. Die van Ideal vond de tuigenmaker te grof bij dit tuig. Toch vind ik die fijner, maar dat is persoonlijk. Er zit dus ook geen beweegbare riemen aan. Er zitten nu dus ook 3 singels aan. 1 voor het schoftje zelf, 1 buitensingel voor de lichtogen en 1 voor de strengen die normaal bij een tweespan tuig zit. Ik laat hem er gewoon aan, zit niet in de weg. Heb een extra hoesje voor beugelriemen (ohz) om de 2 buitensingels incl. stoten netjes weg te werken en bij elkaar te houden.
Aan het hoofdstel heb ik kleine ronde ringen gedaan voor de voorleidsels. Ik rij met kleine pony's, zo'n langwerpige vind ik te grof, hoewel die er ook iets kleiner zijn.
Aan het borststuk zitten bij mij doorlopende strengen. Een wienerhaak heeft hier dus niet zoveel zin. Als ik dressuur rijd, maak ik de strengen van de voorpony gewoon met een paniekhaak vast aan het haakje waar het halsstuk aan het borststuk vast zit. Bij de vaardigheid en marathon maak ik ze liever aan het lamoen vast (mijn wagen heeft dichte uiteinden aan het lamoen). Dit is ieder zijn eigen voorkeur, mensen hoor je praten over dat dit je achterpony om kan trekken: volgens mij is dat hetzelfde effect als je het aan de borst van je achterpony doet.
Het borststuk heeft bij mij 2 riemen. Voor de voorpony zit die op de normale plek, maar bij de achterpony heb ik het iets anders gedaan. De voorste onderste riem die naar de ringen vooraan zou gaan, heb ik eraf gehaald (nu dus reserve). Het bovenste en voorste gedeelte heb ik gekoppeld aan de eerste voorste koppelstuk aan het borststuk. De achterste riem van de halsriem heb ik vastgemaakt op de plek waar je borststuk ter hoogte van de strengen aan je schoftje vast zou zitten. Nu heb ik dus op het schoftje de lichtogen aan de riem zitten die naar het borststuk zou moeten lopen. Op die manier hangt er niets los. Klinkt heel moeilijk maar als je ermee bezig bent is het heel simpel en wijst het zich vanzelf. Zie vanzelf onderstaande foto.
Mijn voorpony heeft strengen van normale lengte, deze hebben we verlengd met de disselriemen. Dit is dan ook het enige wat ik nog eens moet kopen om tweespan te kunnen rijden zonder dit tuig te 'slopen'. Heb het namelijk vastgemaakt met tape. Door de disselriemen kan ik op 2 plekken de strengen van de voorpony verkorten of verlengen, vind ik erg fijn. Mijn achterpony heeft wel een broek, vind ik persoonlijk fijner. Mijn voorpony heeft dit niet, daar heb ik 2 elastische strengendragers aan het tuig gemaakt. 1 op de plek van de broek aan de staartriem, om ze bij de achterbenen omhoog te houden (net als de normale strengdragers). Op de plek waar de disselriemen gekoppeld zijn aan de strengen, heb ik ook een strengdrager die naar de achterpony gaat. Eerst hebben we het geprobeerd om naar het laatste eindje van de staartriem bij de voorpony te doen, maar dit werkte niet zo fijn, hield het niet zo netjes omhoog en kon de staartriem wel eens wegtrekken van de plek waar die hoort. De tip om dit via een karabijnhaak vast te maken aan de ringen van het borsttuig van de achterpony, vind ik super. Die ringen gebruik je bij een tweespan om de disselriemen vast te maken. Sommige aanspanningen hebben nog een extra 'vork' bij de voorpony zodat de strengen niet over de rug van de voorpony gaan. Tot nu toe heb ik hem nog steeds niet nodig gehad. Dat ligt denk ik ook echt aan het tuig.
En dan nog de zweep! Ik heb er een van normale lengte voor de marathon (en training). Plus 1tje met zo'n lange slag waar je ook mee kunt longeren voor de dressuur en vaardigheid en sinds kort heb ik een lichte uitschuifbare die heel makkelijk mee kan in de marathon zonder dat die in de weg zit, en ik vind dat je er veel stabielere hulpen mee kunt geven. Ik vind hem ideaal.
Volgens mij heb ik het nu zo'n beetje gehad. Ik kan nu dus heel gemakkelijk enkelspan, tandem en tweespan rijden. Het enige wat ik nog moet halen zijn nieuwe disselriemen, anders moet ik het voortuig uit elkaar halen terwijl dit juist op de goede maat staat. Het enige waar je aan moet denken is dat het achtertuig 1 geheel is (bij mij in ieder geval). Niet een apart borststuk en schoftje + evt broek. Maar dat komt ook door de doorlopende strengen. Maar als je dit eenmaal weet, let je hier standaard op en is het geen probleem. Ik heb nu ook 2 halsters die je aan de hals én aan de neus kunt losmaken, vind ik iets veiliger.
Heb nog niet erg duidelijke foto's, maar hoop dat je hier wat aan hebt:
Toch nog een foto gevonden waar je de achterste strengophouder beter kunt zien:
Een kennis van mij rijdt ook regelmatig tandem. Hij heeft aan het borsttuig van het achterpaard een zwengetje gemaakt waar de strengen van het voorpaard aan vast zit.
Hiervoor zijn aan de gespen van de strengen van het achterpaard ogengemaakt waardoor er een karabijnhaak aan vastgemaakt kan worden.
Maisie
Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland
Geplaatst: 25-03-13 23:18
Ik rijd met 2 ideal webtech tuigen. Kan er ook dubbel en enkel mee rijden.
Ik heb strengentrekkers laten maken door de tuigmaker om mijn strengen te verlengen en dan bevestig ik ze met karbijnhaken aan de achterpony. Extra strengendragers heb ik niet maar zouden wel handig zijn. Maar zo vaak rijd ik geen tandem.
Ik hoop dat je het een beetje kan zien aan deze foto.