Ik ga deze paasvakantie op de manege mijn lievelingspony, Wodan (een 19-jarige Haflinger ruin), voor een weekje huren (van 8 tot 14 april) en we hebben echt een heel goede band met elkaar (ik rijd nu al 2 jaar op Wodan). Het leuke aan huren is dat je een week lang kan doen alsof de pony die je huurt van jou is. Die week kan er niemand anders op en kan je ook vrij rijden in de binnen- of buitenpiste.
Nu vroeg ik aan An (de dochter van de bazin) of ik Wodan ook zou mogen longeren (om eens wat anders te doen dan altijd rijden), en ze zei dat ik dat mocht doen, maar dat Wodan nog nooit gelongeerd was. Ik heb al veel paarden gelongeerd, maar nog nooit een paard dat het nog nooit heeft gedaan... (Dat heb ik ook gezegd aan An, maar ze zei dat het me wel zou lukken en dat ik altijd vragen mocht stellen)
Op de manege zijn er geen kaptomen en het lijkt me geen goed idee om meteen met een hoofdstel in te beginnen (zodat hij niet per ongeluk een ruk in z'n mond krijgt als hij trekt), dus is de enige optie een halster. Ik heb een halster met bontjes dat heel goed past, dus dat is volgens mij geen probleem?
Ik wil het hem gewoon leren en wil hem niet echt 'trainen', en we hebben ook geen longeersingels.
Wodan volgt mij altijd en overal

Ik heb al wel geoefend op rondjes lopen naast mij en met mij op een klein afstandje en ik ben ook bezig met oefeningen op lichaamstaal voor mij en Wodan

Dus nu de vragen :
1) Kan ik een halster gebruiken?
2) Hoe kan ik het longeertouw het best vastmaken aan het halster? Het is een halster met aan de onderkant een verschuifbaar ringetje.
3) Hoe leer ik Wodan in een cirkel rond mij lopen ipv me te volgen?
4) Zou ik hem een zadel opleggen of niet?
5) Hoe lang zou ik hem longeren?
Aangezien ik 7 dagen heb om het hem te leren kan ik het rustig aan doen

Alvast bedankt!