Kan je beginnen met longeren als je paard 2 is?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xRiiannex

Kan je beginnen met longeren als je paard 2 is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 20:21

Ik vroeg me af op welke leeftijd je kan gaan longeren.
En of je de jambette en kusje en iets oppakken al kan aanleren aan een 2 jarige.
Of is hij hier echt veelste jong voor?

Ps: Hij kan al heel goed achteruit lopen en hij kan je ook heel lief volgen als je hem losgooit in de bak en opjaagt dan doet die dat ook meteen en zodra je stil staat en hem roept komt de ook naar je toe lopen.

Annenas

Re: Kan je beginnen met longeren als je paard 2 is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:22

Er zijn genoeg mensen die dat doen hoor, dus het kan wel.
Of het te vroeg is, tja, dat moet je zelf bepalen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:23

Waarom jaag je het paard op, wat is de meerwaarde daarvan?

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 20:25

Niet echt opjagen maar gewoon zorgen dat die beetje door de bak rent
Ik gebruik hier geen zweep bij maar gewoon lichaamstaal

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:56

ik denk zolang je de trainingsessies maar kort houd, kan je er best mee beginnen. Je ziet vanzelf wel of het paard er al aan toe is.

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:25

Ik heb zelf met een paardje van 2 gelongeerd en dat ging prima. Ik merkte wel dat ie wat minder lang zijn concentratie vast kan houden dan een ouder paard, dus ik sluit me aan bij Larimar dat je de sessies rustig moet opbouwen.

Wat ik wel moeilijk vond is dat je aan de ene kant iets vergevingsgezinder moet zijn, omdat-ie het nog moet leren, maar aan de andere kant wil je hem niet leren dat hij weg kan komen met negeren van aansturing. Hier zul je een balans in moeten zoeken. Ik doe dat zelf door de opbouw van de aansturing langzamer te doen, zodat-ie meer tijd krijgt om door te hebben wat ik bedoel. Dat werkte prima.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:28

Nooit doen. Longeren is behoorlijk belastend en een paard is met 2 nog lang niet volgroeid!
Geen enkel paard is daar op die leeftijd lichamelijk klaar voor en je kan erg veel schade aanrichten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:30

Er is longeren en longeren.

Ga jij intensief longeren met als doel conditie op te bouwen, dan heb je kans dat je, je jonge onvolgroeide paardje, beschadigt.

Maar pak je eens in de week heel kort wat longeerwerk mee, gewoon als mentale bezigheid, dan kan dat geen kwaad. (Dus voorzichtig een paar rondjes stappen, even een drafje, een rondje galop, en aan de hand weer uitstappen.)

Het is net zoals bij alchol zou ik zeggen, geniet, maar met mate. :+

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:46

ja k denk t wel, als je paard 2 is kun je er wel mee beginnen want hoe eerder (vanaf 2) je t leert hoe sneller hij leert (dat is bij mijn pony's zo)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:09

Ik heb geleerd 2,5 ook voor vrijheidsdressuur.
Ik zou zelf kijken wat je paardje aan kan en wat niet

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:13

Het kan wel, maar of het verstandig is. Als je der een keer losgooit om te kijken hoe ze beweegt in de longeerbak oke. Maar echt longeren vind ik onverstandig, longeren lijkt mij lichamelijk best zwaar en het dier is nog lang niet uitgegroeit. Nee ik zou veel te bang zijn voor schade, ook met 3 jaar is longeren zwaar voor het lichaam.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:15

schatjecindy schreef:
ja k denk t wel, als je paard 2 is kun je er wel mee beginnen want hoe eerder (vanaf 2) je t leert hoe sneller hij leert (dat is bij mijn pony's zo)

Een jong paard kan je vergelijken met een kleuter,die is even geconcentreerd maar daarna verliest die de aandacht.

Een jong paard is nog volop in de groei,ga maar eens googlen op groeischrijven miss dat je er dan achter komt dat je zo vroeg begint je paard de vernieling in helpt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 05:46

Idd. Op 2 jarige leeftijd zijn zelfs kort periodes al mogelijk schadelijk. Lange periodes is zeer schadelijk. Als je je paard graag laat lopen op die leeftijd, laat dat dan op een redelijk grote wei doen. Het is de cirkel die belastend is.
Ook wat betreft concentratie sluit ik me aan bij Dav. Bij paarden van die leeftijd is 10 achter elkaar bezig zijn al een maximum (er zijn uitzonderingen, maar die zijn er echt maar heel zelden en dan spreken we nog over maximum 20 minuten).
Ik zou zeggen doe grondwerk wijken voor druk en verfijn dat zo goed mogelijk. Als je het paard wil laten rennen dan zeker niet in een cirkel.

Kannibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:24

Inderdaad! in een grotere ruimte kan het eventueel wel, maar niet te intensief. Als hij bijna drie wordt lijkt het mij wel dat je dan langzamerhand kunt beginnen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 05:48

Inderdaad, drie is een fatsoenlijke leeftijd om te beginnen met longeren. Denk er wel aan dat groeischijven pas gesloten zijn op 6 jarige leeftijd. Je kan al intensief trainen ervoor maar pas toch op, want als je te intensief gaat voordat de groeischijven gesloten zijn, kan het nog altijd grote gevolgen hebben. Rijden is al doenbaar op 4 jarige leeftijd, maar ook nooit lang achter elkaar (eerste keer erop kan al op 3,5. Dit dan wel zeer kort en enkel in stap).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 05:52

Air schreef:
Nooit doen. Longeren is behoorlijk belastend en een paard is met 2 nog lang niet volgroeid!
Geen enkel paard is daar op die leeftijd lichamelijk klaar voor en je kan erg veel schade aanrichten.

amen! Google inderdaad eens op groei van een paard, duurt echt lang voordat een paard volgroeid is. Iemand heeft schijnbaar ooit bedacht dat 'men' al op een 3 jarig paard kon klimmen, maar diegene die heeft bedacht dat dit bij ijslanders pas vanaf 5 jaar kon was veel slimmer. Dan is het paard pas echt fatsendelijk volgroeid.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:31

Inderdaad, als je zuinig op je paard bent ga je er pas op z'n vijfde eens een beetje rustig op rijden.

Verder zie ik persoonlijk niet zoveel kwaad aan een rondje stap, een rondje draf, en een rondje galop, maar dan ook gewoon één rondje en klaar. Liefst in een mooie ronde longeercirkel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:34

gewoon wandelen met een tweejarige kan geen kwaad,maar niet longeren.
Veel te belastend voor pezen en gewrichten.
Hoe rustiger je aan doet als een paard jong is hoe langer hij mee gaat.
(als hij in de wei niet een overbelasting oploopt :+ )

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:12

Ik lees dat als je haar losgooit met lichaamstaal werkt.
Waarom niet longeren,zonder longeerlijn,met je lichaamstaal en daar commando's op zetten?
Doe ik met mijn tinker ook :)
Zo ben je toch je paard aan het leren te lopen op de commando's en hoef je hem niet op de volte te laten lopen,wat toch heel erg belastend is voor zo'n jong paardje.

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:06

Ik denk dat het wel kan ja, als je rustig aan doet zal het allemaal wel meevallen. Maar dan wel heel rustig opbouwen en het niet te lang doen.

sisi133

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:14

ik vindt het echt te vroeg
maar er zijn genoeg mensen die het doen maare ik vind het gewoon iets te jong

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:15

Lottie00 schreef:
zal het allemaal wel meevallen.

Lottie,ga eens googlen op groeischrijven en andere topics dan zal je lezen dat je een paard op zo'n jonge leeftijd al naar de knoppen kan helpen je merkt het alleen pas als hij wat ouder is.

Continu/veel/regelmatig rondje's rennen is heel belastend,lees je daar eerst eens over in voordat je zo'n antwoord geeft ;)

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:20

Waarom niet gewoon wachten tot het paardje 3 is ?

Het paard leert het dan ook nog wel,hoor;)

Je paard heeft nog een heel leven voor zich liggen.

Je hebt nog alle tijd hem alles te leren ,wanneer hij er klaar voor is

Waarom hebben mensen altijd zo een haast ( niet aanvallend bedoeld ,maar vraag t me gewoon af;) )
Er zijn genoeg leuke dingen te doen met je 2 jarige .

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:23

Als ik mijn oudere pony (shet) longeer laat ik mijn 2 jarige erbij lopen. Hij loopt gewoon met die oudere mee en als hij het genoeg vindt gaat hij wat anders doen.
Zo begint hij er al wat van te snappen maar is er geen druk. Als we gaan wandelen laat ik hem ook wel eens wat 'dragen' op zijn rug, zodat hij gewend is dat er iets op zijn rug ligt. ( GEEN kilo's natuurlijk, een sjabrakje of een zadeltasje o.i.d. ) Twee jaar is nog wel jong om echt aan het werk te gaan, alhoewel ik zat mensen ken die paarden gaan inrijden met twee jaar...

Edit: Waarom ik het zo aanpak is meer uit nood geboren, want beide pony's kunnen niet alleen staan. Ze worden lichtelijk hysterisch als ik 1 van de twee meeneem en de ander achter blijft. Dan breken ze de boel af.

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:41

Dav schreef:
Lottie00 schreef:
zal het allemaal wel meevallen.

Lottie,ga eens googlen op groeischrijven en andere topics dan zal je lezen dat je een paard op zo'n jonge leeftijd al naar de knoppen kan helpen je merkt het alleen pas als hij wat ouder is.

Continu/veel/regelmatig rondje's rennen is heel belastend,lees je daar eerst eens over in voordat je zo'n antwoord geeft ;)

:o Sorry dat wist ik niet. maar je hebt wel een groot deel van mijn antwoord weggelaten... Want wat ik op google vind gaat eigenlijk altijd over heel lang rondjes rennen enz. Maar ik heb hier niet zo veel verstand van dus het zal wel kloppen :)