[AR] Info gezocht over beleren voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bijinn

Info gezocht over beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 12:00

Ik wist niet zo goed welke titel ik moest gebruiken, maar deze zegt eigenlijk genoeg.

Ik wil volgend jaar onze Lusitano merrie (1.57m) laten beleren voor de kar. We gaan namelijk op 4 juli 2014 trouwen en ik zou het práchtig vinden als zij dan voor de kar staat. Natuurlijk is dit een ideaalbeeld en kan het goed zijn dat ze er geen r**t aan vind, dan houdt het op. Maar mocht ze het nou wel leuk vinden, dan wil ik me alvast een beetje orienteren.

Dit jaar gaan we met haar onder het zadel aan de slag en ik zat eraan te denken om haar dan volgend jaar maart (?) weg te brengen om te beleren voor de kar. Is dit een redelijke termijn of kan ik haar beter al eerder weg brengen?
Daarnaast vroeg ik me af aan welke kosten ik ongeveer moet denken en of er in onze omgeving (Helmond) toevallig mensen zijn die deze dienst aanbieden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

[EDIT] Nog een vraag.. ik bedacht me net dat het misschien iets te zwaar zal zijn voor haar: een kar trekken met 3 volwassen mensen. Zien jullie dat ook zo?

Sabinee__

Re: Info gezocht over beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:10

Denk niet dat het te zwaar is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:15

Mijn merrie van 100 cm loopt ook vrolijk met 3 volwassenen op de wagen over de weg (door het zand is het een ander verhaal). Dus dan zou zo'n grote het zeker moeten kunnen ;).

Volgend voorjaar weg brengen is vroeg genoeg. Het mooist is naar een stalhouder die zelf ook al trouwerijen rijd zodat die er op jullie bruiloft ook mee zou kunnen rijden. Ik heb geen ervaring met stallen bij jullie in de buurt die dat doen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:17

nee hoor, helemaal niet te zwaar om 3 mensen te trekken. Hangt natuurlijk wel af van het gewicht van de koets :D

Ik ben ook getrouwd met mijn eigen pony voor de koets. Zo zalig. Zeker doen; een echte aanrader.

Zoek een vertrouwd adres waar ze lekker naast een ander ervaren paard in het tweespan ervaring op kan doen. Ik zou er alleen niet zo lang mee wachten, omdat ze daarna toch ook ervaring in het enkelspan moet op doen, voor ze in een optocht met veel lawaai genoeg vertrouwen heeft.

Afbeelding

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 12:22

Wat fijn om op deze manier naar ervaringen te kunnen vragen :D Ik heb er nu al helemaal zin in, zeker als ik Janoeks reactie zo lees.
Volgens mij zit er in Asten iemand die ook trouwerijen rijdt.. Ik zal eens rond gaan kijken of ik die kan vinden, dat is wel een hele goede tip :j

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:26

Ik heb het ook gedaan, mijn fries (158cm) heeft onze trouwkoets getrokken, zaten 4 volwassene in en 2 kinderen. Het was toen best lastig om iemand te vinden die haar wou beleren en ook nog eens ons wou rijden met ons trouwen. Je merkt dat veel stalhouders toch liever hun vertrouwde paarden voor de koets willen hebben. De afstand van ons huis naar locatie was 25km best een eindje maar daar is ze door hem toen ook op getraind.
Ik vond het het mooiste van onze hele trouwdag, echt een unieke ervaring !
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Letsdunit op 15-03-13 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:31

De afstand van huis was te ver. Een groom heeft gezorgd dat ze thuis werd opgehaald met de trailer en naar locatie gereden. Daar zijn we in de koets gestapt.Wij hebben haar zelf gemend naar het stadhuis.
Een groom heeft buiten het stadhuis met de pony gewacht en na afloop zijn we naar het restaurant gereden, waar we met de familie geluncht hebben.
De groom heeft haar bij het restaurant met de trailer opgehaald en lekker naar huis gebracht.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 13:12

Gave foto's! Ik krijg er ook echt een brok in mijn keel van nu ik weet dat het wél mogelijk is. Ik heb inmiddels 2 stallen gemaild, waarvan er eentje praktisch om de hoek gevestigd zit, dat zou mooi makkelijk zijn. Ik kan me inderdaad voorstellen dat veel stalhouders liever hun vertrouwde eigen paarden voor de koets hebben, ik vind ook dat áls ze het niet vertrouwen we het gewoon niet doen. Ons dochtertje gaat waarschijnlijk ook mee in de koets, dus het moet wel 'veilig' blijven (in zoverre dat kan). Gelukkig hebben deze stalhouders ook prachtige eigen paarden die we eventueel achter de hand zouden kunnen hebben mocht het niet gaan.

Ik ben benieuwd naar hun reacties :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:30

Je kan natuurlijk wel zorgen dat er geen grote menigte staat te zingen, rijst gooien en met balonnen te wapperen als je aankom. Een paard wat regelmatig trouwerijen rijd kan dat wel hebben. Maar een relatief groen menpaard zal daar niet altijd van gecharmeerd zijn.

Dat is een kwestie van overleggen met degene die haar betuigd en wat wel en niet mogelijk is

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:48

Als je nog een plekje in de buurt zoekt om te laten beleren, kan ik je VDB-Stables in Someren aanraden. Hele aardige mensen, nemen alle tijd voor je paard. Ze hebben ook een website waar meer info op te vinden is.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 14:59

Dennis schreef:
Je kan natuurlijk wel zorgen dat er geen grote menigte staat te zingen, rijst gooien en met balonnen te wapperen als je aankom. Een paard wat regelmatig trouwerijen rijd kan dat wel hebben. Maar een relatief groen menpaard zal daar niet altijd van gecharmeerd zijn.

Goed dat je het zegt, maar dat is inderdaad niet de bedoeling (sowieso al niet ;)). Mijn vriend vind een trouwerij op zich als ophef genoeg (hij staat niet zo graag in de belangstelling), haha.

Misterylady schreef:
Als je nog een plekje in de buurt zoekt om te laten beleren, kan ik je VDB-Stables in Someren aanraden. Hele aardige mensen, nemen alle tijd voor je paard. Ze hebben ook een website waar meer info op te vinden is.

Ik zal eens kijken, dank je wel!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:04

Dennis schreef:

Dat is een kwestie van overleggen met degene die haar betuigd en wat wel en niet mogelijk is

Die van Ciska en die van mij vinden al die aandacht bij het stadhuis geweldig. je weet maar nooit of er iets te eten is :Y) maar die hebben dan ook wel heel wat kilometers voor de koets gemaakt en kijken niet meer zo op van juichende mensen. Maar dat is iets wat ze echt moeten leren en dat kost tijd.

Met veel training rijd je zo ook hier door heen. Om je gerust te stellen: vorig jaar ringsteken
http://www.youtube.com/watch?v=KC4IfzbL_14

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:52

Ik kan je ook de VDB stables aanraden!

Ik zou op tijd beginnen, zodat ze echt zeker en ontspannen is voor de wagen tegen de tijd dat jullie gaan trouwen...

en verder zorgen dat ze heel goed verkeersmak is en niet schrikt van drukte, geluiden etc...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:25

En dat ze vooral niet schrikken van jouw prachtige trouwjurk :+ Want dat vinden ze meestal heel bijzonder, zelfs ervaren koetspaarden gaan daar soms naar kijken (ook omdat het vaak hele mooie jurken zijn natuurlijk maar vooral om het geflapper en het wit).

Om ze alvast wat te wennen en wat de drukte eraf te halen kun je besluiten de foto sessie voor het trouwen uit te doen. Deden we met de stalhouderij eigenlijk ook altijd.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 22:17

Die tip heb ik meer gekregen inderdaad: om de foto's voor de bruiloft te maken :j Eens kijken hoe we dat in kunnen passen in het schema.
VDB heb ik inmiddels gemaild, ik hoop op een snelle reactie van hun! Van overige stallen heb ik alleen maar negatieve reactie's gekregen helaas :( Maar we hebben nog even gelukkig.

Overigens is deze merrie al zo goed als verkeersmak (ook traktors) en zal ik geen grote wapperde jurk aan hebben, maar toch een goede tip om rekening mee te houden. Vantevoren maar een paar keer oefenen, alles voor de zekerheid :D

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:24

Ik zou in ieder geval dit jaar al gaan beginnen met beleren, want waarom wachten tot volgend jaar. Dan kan ze kilometers maken en elke km meer maakt het "vertrouwder" op de dag zelf. Ook voor diegene die dan zal gaan mennen, hoe meer ze samen kunnen oefenen, hoe beter het voelt voor alle partijen. En mocht het om wat voor reden niets zijn voor je paard, dan is er nog ruim voldoende tijd om een alternatief te zoeken. Qua prijs zal het weinig verschil maken. Wie weet krijg je er zelf ook wel zin aan, het mennen, het is verslavend dus wees gewaarschuwd!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 10:48

Vuistregel is dat een paard op de verharde weg 3x zn eigen gewicht kan trekken en 3 volwassenen is dan appeltje eitje! Ik zelf heb mijn pony laten beleren bij geerts in gilze super vriendelijke mensen en goed aangeschreven (staat ook een link van in de uhm dinges hier van AR) doen ook bruiloften.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:39

Michellette schreef:
Ik zou in ieder geval dit jaar al gaan beginnen met beleren, want waarom wachten tot volgend jaar. Dan kan ze kilometers maken en elke km meer maakt het "vertrouwder" op de dag zelf. Ook voor diegene die dan zal gaan mennen, hoe meer ze samen kunnen oefenen, hoe beter het voelt voor alle partijen. En mocht het om wat voor reden niets zijn voor je paard, dan is er nog ruim voldoende tijd om een alternatief te zoeken. Qua prijs zal het weinig verschil maken. Wie weet krijg je er zelf ook wel zin aan, het mennen, het is verslavend dus wees gewaarschuwd!

Sluit ik mij bij aan.
Km's maken is zo belangrijk.