7 games, zomaar beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

7 games, zomaar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 16:43

Hallo allemaal,

Al een poos ben ik hele middagen aan het lezen over NH en filmpjes erover aan het bekijken, verhaaltjes en ervaringen aan het lezen, noem maar op.
http://www.humphreydirks.com/nederlands/7_games.htm Deze site sprak mij heel erg aan!
Ik heb mijn paardje sinds december en het lijkt me echt super om een goede band met haar op te kunnen bouwen, uiteraard gaat dit met vertrouwen en geduld maar mij lijken de 7 games van Pat Parelli ook leuk om met haar te doen. Gewoon lekker met haar in de weer zijn.

Als ik ga beginnen met de friendly game hoe kan ik dan het beste beginnen? Ik heb op het moment geen stick maar wel een langer zweepje.
Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste kan beginnen? Mijn paard gaat altijd vrijwel meteen lopen als ik niks van haar vraag. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Ben er nog behoorlijk onervaren in, hopelijk kunnen jullie me wat tips geven!

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:52

Als ik dit zo lees zou ik er persoonlijk niet zelf aan beginnen, maar meteen les nemen.. Omdat er al problemen zijn lijkt me dat het beste voor alle partijen. Dat je via Parelli alles zelf kan en nooit hulp nodig hebt is een illusie, en je doet er in mijn ogen vaak meer kwaad mee dan goed ;)

Zelf ben ik wel alleen aan de 7 games begonnen, maar ik had wel al een grondwerkbasis met de pony, en die heb ik ook met hulp aangeleerd want anders stond ik ook niet waar ik toen stond .. En nadat de 7 games gekend waren ben ik ook met lessen begonnen, voor extra tips & tricks en om zeker te zijn dat ik niet teveel fouten aanleer (zowel bij de pony's als bij mezelf). Af en toe iemand die naar je kijkt is altijd handig ;)

Ik stoor me persoonlijk wel een beetje aan het volgende:
"... het lijkt me echt super om een goede band met haar op te kunnen bouwen, uiteraard gaat dit met vertrouwen en geduld maar mij lijken de 7 games van Pat Parelli ook leuk om met haar te doen. Gewoon lekker met haar in de weer zijn. "

Omdat je zegt "uiteraard gaat dit met vertrouwen en geduld maar .. " komt het op mij over alsof de 7 games van Parelli iets totaal anders zijn? Dat dit niks te maken heeft met vertrouwen en geduld en dat het gewoon iets is om lekker met je paard in de weer te zijn? Kan verkeerd overkomen hoor, vandaar ook dat ik het vraag ;)

Edit; bedankt voor de website trouwens, heel interessant! Is alle info over de 7 games, horsenalities en probleemgedrag wat ook op de site van Parelli staat, maar dan in het Nederlands, super! :D Maakt het toch wat meer toegankelijk voor mensen ;)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 17:11

[***] schreef:
Als ik dit zo lees zou ik er persoonlijk niet zelf aan beginnen, maar meteen les nemen.. Omdat er al problemen zijn lijkt me dat het beste voor alle partijen. Dat je via Parelli alles zelf kan en nooit hulp nodig hebt is een illusie, en je doet er in mijn ogen vaak meer kwaad mee dan goed ;)

Zelf ben ik wel alleen aan de 7 games begonnen, maar ik had wel al een grondwerkbasis met de pony, en die heb ik ook met hulp aangeleerd want anders stond ik ook niet waar ik toen stond .. En nadat de 7 games gekend waren ben ik ook met lessen begonnen, voor extra tips & tricks en om zeker te zijn dat ik niet teveel fouten aanleer (zowel bij de pony's als bij mezelf). Af en toe iemand die naar je kijkt is altijd handig ;)

Ik stoor me persoonlijk wel een beetje aan het volgende:
"... het lijkt me echt super om een goede band met haar op te kunnen bouwen, uiteraard gaat dit met vertrouwen en geduld maar mij lijken de 7 games van Pat Parelli ook leuk om met haar te doen. Gewoon lekker met haar in de weer zijn. "

Omdat je zegt "uiteraard gaat dit met vertrouwen en geduld maar .. " komt het op mij over alsof de 7 games van Parelli iets totaal anders zijn? Dat dit niks te maken heeft met vertrouwen en geduld en dat het gewoon iets is om lekker met je paard in de weer te zijn? Kan verkeerd overkomen hoor, vandaar ook dat ik het vraag ;)

Edit; bedankt voor de website trouwens, heel interessant! Is alle info over de 7 games, horsenalities en probleemgedrag wat ook op de site van Parelli staat, maar dan in het Nederlands, super! :D Maakt het toch wat meer toegankelijk voor mensen ;)

Graag gedaan ;)

Ja ik bedoel het eigenlijk zo, het is dus niet dat de band tussen mij en mijn paard niet goed is of dat het nergens op lijkt. Dat echt niet maar ik zou er meer verdieping in willen zoeken, als je al die mensen ziet die zo in harmonie zijn met hun paard dat zou ik ook graag willen leren. Bovendien ook wat ik zelf uitstraal naar me paard. De 7 games van Parelli lijkt me juist draaien om respect, geduld en vertrouwen? :) Bovendien eeen hele leuke bezigheid om te doen met je paard! op zo'n manier ;) Is het verstandig om dan contstant les te nemen of gewoon een aantal lessen en daarna op eigen voet verder?

Op welke manier kan ik zo'n iemand benaderen? Of weet je dat niet? Ik woon in de omgeving van Zwolle en kan met mijn paard op stap maar kan in de omgeving eigenlijk niet zo snel wat vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:18

Ok, dan kwam het inderdaad (voor mij) niet duidelijk over ;)

Sowieso is het bij Parelli niet de bedoeling om bv. elke week les te nemen. De bedoeling is dat je zelf gaat nadenken ipv klakkeloos doen wat de instructeur zegt en achteraf niet eens weten wat je gedaan hebt of vooral waarom ;) Ik heb nu een les gehad waarbij we vooral heel veel gepraat hebben, in verhouding heel weinig gedaan ('maar' 3 kleine oefeningen) maar die ene les maakte achteraf een wereld van verschil, sindsdien gaat de pony met sprongen vooruit en is er ineens veel meer mogelijk dan ervoor. Dus ik heb heel veel aan die les gehad, ookal leken we ter plaatse niet veel te doen :+ (ik kende op dat moment wel al de 7 games, dus dat is dan ook weer anders, bij mij ging het om specifieke dingen, probleempjes waar ik tegenaan liep ;) ).

Ik zou gewoon eens kijken voor een kennismakingsles, of misschien kan je naar een introductiedag of clinic of dergelijke. Soms heb je ook de mogelijkheid om bv. een halve week of een week een clinic te doen, en werk je dan aan level 1 en heb je aan het einde de 7 games onder de knie. Zo'n dingen zijn ook mogelijk. Of je neemt gewoon een les, oefent zelf verder en wanneer je vast zit of alles onder de knie hebt neem je weer een les. Sommige nemen 1x per maand een les, andere 1x per 2 of 3 maanden, ligt er allemaal net aan wat je wil ;)

Ik heb geen idee wie in de buurt zit, ik woon in een ander land :P Wel zou ik aanraden te kijken naar een officiële instructeur. Lijkt in eerste instantie heel veel geld te kosten, maar je bent wel zeker dat ze weten waar ze het over hebben (zijn bij Parelli zelf geweest en dergelijke) en als je dat bedrag 1x per maand moet betalen of elke week € 10 of €20 dan komt het op hetzelfde neer ;) Hier staan de officiële instructeurs die in Nederland aan de slag zijn: http://www.parelli.nl/instructors.php Kan zijn dat er nog mensen zijn die je kunnen begeleiden die er niet tussen staan, maar daar kan ik je niet mee helpen, geen idee wie er in jouw omgeving zit :+

tamary

Re: 7 games, zomaar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:41

Lees de instructies op de site die je linkt eens heel goed door. Wees creatief en gebruik wat je hebt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:58

Ik ben wel zelf begonnen met het aanleren van the 7 games. Dat kun je ook wel hoor, het stappenplan is duidelijk en je krijgt al gauw reactie van je paard om te zien of je het goed doet. Je kunt er ook niet zo snel iets mee verpesten, dus als je er rustig en correct mee aan de slag gaat, kun je dat best. Ik ben begonnen met het lezen van het boek van PP en ben daarna lid geworden van Parelli Connect.

Toen ik die basis een beetje had ben ik gaan lessen. De website die je in je OP hebt is van mijn instructeur. In het begin heb ik hem wekelijks over de vloer gehad, maar meer omdat ik veel wilde bereiken en veel puntjes op de "i" wilde zetten. Ik en mijn paard leerde snel en dat smaakte steeds naar meer. Nu komt hij veel minder frequent, maar ik wel zodra het weer beter wordt wel weer aan de gang. Ik heb onwijs veel aan de lessen. Het geeft je een onwijs goed beeld van jezelf. Helemaal omdat er bij Parelli ook simulaties gebruikt worden.. Dan kun jezelf eens ervaren hoe je nu eigenlijk over komt. Heel verhelderend!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 02:05

Je kunt gewoon beginnen hoor, als je weet wanneer je kunt stoppen en wanneer je door MOET gaan, dan is er niets aan de hand. Het is wel noodzakelijk dat je je af en toe laat controleren, maar in het begin hoeft dat echt niet. Volg het programma op de letter, zorg dat je originele pakketten hebt met de boekjes erbij, en ga aan de gang.

Succes ermee!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:38

Charityyy schreef:
Hallo allemaal,

Al een poos ben ik hele middagen aan het lezen over NH en filmpjes erover aan het bekijken, verhaaltjes en ervaringen aan het lezen, noem maar op.
http://www.humphreydirks.com/nederlands/7_games.htm Deze site sprak mij heel erg aan!
Ik heb mijn paardje sinds december en het lijkt me echt super om een goede band met haar op te kunnen bouwen, uiteraard gaat dit met vertrouwen en geduld maar mij lijken de 7 games van Pat Parelli ook leuk om met haar te doen. Gewoon lekker met haar in de weer zijn.

Als ik ga beginnen met de friendly game hoe kan ik dan het beste beginnen? Ik heb op het moment geen stick maar wel een langer zweepje.
Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste kan beginnen? Mijn paard gaat altijd vrijwel meteen lopen als ik niks van haar vraag. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Ben er nog behoorlijk onervaren in, hopelijk kunnen jullie me wat tips geven!

Groetjes

Het kan ook gewoon met je zweepje, het gaat niet om de hulpmiddelen, maar om hoe je daarmee omgaat. Het is vrij belangerijk dat je paard niet bang is voor de zweep, dat hij weet dat jij het bent die wat vraagt(of eist op te duur!) en niet een ding is dat eng is en pijn doet. Hetzelfde geld voor alles waarmee he werkt en ook voor vanalles in de omgeving. De friendly game gaat over het vertrouwd raken met jou, hulpmiddelen en omgeving.

Ik zou lekker met de hand beginnen met friendly(mits het paard niet angstig is voor aanrakingen, of lelijk doet), kan je je paard overal aanraken terwijl je paard ontspannen is? Merk je op dat bv de oren wat lastiger zijn, dat het hoofd weggedraait wordt? Mag je aan de benen zitten terwijl die rustig blijven staan? Mag je aan de buik zitten, mag je aan de mond zitten? Waar zitten de kriebelplekjes waarvan je paard met zijn lip gaat friemelen van genot?
Let bij alles goed op hoe het paard reageert en als er plekken zijn waarbij je bang bent dat het paard een tik zou kunnen geven ofzo sla die dan even over. Voor die plekken is het veiliger voor jou om wat afstand tussen jou en het paard te hebben. Dan kan je wel beter zweep/stick gebruiken. Maar begin niet met die zweep op plekken die al lastig zijn, begin op plekken die (redelijk) ok zijn, bv door met het handvat van de zweep de schoft lekker te kriebelen en vandaar uit naar de rest van het lichaam te gaan, al kriebelend. Werk zo ook met plekken die met de hand wat lastiger zijn, vanuit een plek die ok is naar de lastige plek toe en weer terug in een mooie ritmische beweging(voorspelbaar voor het paard). Stop niet als het paard wat drift of wegdraait, stop pas als het paard stilstaat(ook als je het paard niet handig kan aanraken, gewoon in de lucht doorgaan). Geef het paard wat driftruimte als het dat nodig heeft, maar niet zoveel dat hij zich echt eraan kan onttrekken.

Doe verder zeer zeker de games in de juiste volgorde, alleen de circling game kan je evt wat vlotter overheen gaan als je een lbi paard hebt(om later weer op terug te komen). Er zit een logika in de opbouw van de games, zonder friendly kan je niet naar porcupine, zonder porcupine en driving kan je niet zomaar naar de yo-yo, zonder de yo-yo is de level 1 circling game niet ok.
De eerste 3 games zijn de belangerijkste, de rest is opgebouwt uit die eerste 3 games. Als je later een drempel tegenkomt zit dat eigenlijk altijd in die basis van de eerste 3 games.

Heeft je paard echt veel vluchtreactie's of agressief gedrag, doe dit dan niet zonder een instructeur. Veiligheid staat voorop.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:59

Bowen schreef:
Het kan ook gewoon met je zweepje, het gaat niet om de hulpmiddelen, maar om hoe je daarmee omgaat.

Niet mee eens. Een zweep zwiept door op momenten dat je dat nu net niet wilt of hebben kunt, en je kunt er geen druk mee zetten. en dat ga je tijdens de oefeningen namelijk wel doen. Parelli zegt zelf: set yourself up for succes, en dat houdt in: touwhalster dat goed past, veel zelfgeknutselde touwhalsters doen dat niet, dus ga daar goed naar kijken. Een leadrope met een verzwaard gedeelte onder de knop, zodat het touw ook stopt met zwiepen als jij stopt met het geven van de aanwijzing, en een grondwerkstokje met string. Ik heb grondwerkstokjes van verschillende makelijk in handen gehad, en vind die van Parelli het lekkerste, lichtste en beste uitgebalanceerd.

Voor meer uitleg over met name de grondwerkstok, hierbij de naar een stukje film uit de "getting started" DVD van Parelli.

http://www.youtube.com/watch?v=QTWM6lAPM14

En een foto van een goed passend touwhalster:

Afbeelding

Touwhalsters die niet zo zitten kunnen met een eenvoudige schudbeweging van het hoofd worden gegooid, dus NIET gebruiken.

Invloed van de leadrope op het halster, filmpje laat zien hoe de fases verlopen. Helaas met duitse voice-over.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... fk9FqHdAa4

Er zijn twee manieren om met friendly te beginnen, bijv, eerst met de handen, maar als je een paard hebt die bijt als je bij de zogenaamde "oh no" plekken komt, zijn je handen niet het aangewezen middel, kun je beter de grondwerkstok gebruiken. Als je een goede harde grondwerkstok hebt, kun je het handvat bijv. ook gebruiken om je paard stevig mee te masseren.. Zo leert een paard dat een grondwerkstok niet eng is.

Vervolgens ga je met de leadrope rond de benen zwiepen. Hou ritme, en als het paard wegloopt, door blijven gaan. Stoppen mag je pas als je paard zijn voeten laat staan, eventueel zucht en zijn lippen likt. Op verkeerde momenten stoppen leert een paard aan dat als hij schrikt, enge dingen weggaan.
Dan ben je aan het sensibiliseren en niet aan het desensibiliseren (wat de friendly game eigenlijk is).

Wat voorbeelden van friendly games met stick en string (hier is het dus ook al heel belangrijk dat je een star stokje gebruikt en geen zweep).

http://www.youtube.com/watch?v=spEQTvgPoPY

http://www.youtube.com/watch?v=xJGZI8ncZaw

anitaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:45

Ik denk inderdaad, dat je "gewoon"kan gaan beginnen. Ikzelf ben Savvy member, zo kan je op internet alles nalezen en de filmpjes zo vaak zien als je wilt. Echter.. Ik zou wel degelijk les nemen. Een foutje is snel gemaakt. Welliswaar niet erg, maar het maakt alles meteen minder effectief, zeker als je naar het volgende game wilt.
Over friendly game; Ik denk persoonlijk dat je zowel met de hand als met een stick (geen zweep..) moet werken. Al is het niet echt nodig (zo vopnd onze pony de stick prima, maar handen...Dat was eng!!) maar leer je jezelf wel handigheid met de stick aan, die je later goed kan gebruiken:-)
Over les; je kan gewoon op de parelli site instructeurs vinden, wij krijgen op stal les van Humphrey Dirks, kan ik je aanbevelen!
Succes en veel,plezier!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:15

Cassidy schreef:
Bowen schreef:
Het kan ook gewoon met je zweepje, het gaat niet om de hulpmiddelen, maar om hoe je daarmee omgaat.

Niet mee eens. Een zweep zwiept door op momenten dat je dat nu net niet wilt of hebben kunt, en je kunt er geen druk mee zetten. en dat ga je tijdens de oefeningen namelijk wel doen. Parelli zegt zelf: set yourself up for succes, en dat houdt in: touwhalster dat goed past, veel zelfgeknutselde touwhalsters doen dat niet, dus ga daar goed naar kijken. Een leadrope met een verzwaard gedeelte onder de knop, zodat het touw ook stopt met zwiepen als jij stopt met het geven van de aanwijzing, en een grondwerkstokje met string. Ik heb grondwerkstokjes van verschillende makelijk in handen gehad, en vind die van Parelli het lekkerste, lichtste en beste uitgebalanceerd.

Voor meer uitleg over met name de grondwerkstok, hierbij de naar een stukje film uit de "getting started" DVD van Parelli.

http://www.youtube.com/watch?v=QTWM6lAPM14

En een foto van een goed passend touwhalster:

[ Afbeelding ]

Touwhalsters die niet zo zitten kunnen met een eenvoudige schudbeweging van het hoofd worden gegooid, dus NIET gebruiken.

Invloed van de leadrope op het halster, filmpje laat zien hoe de fases verlopen. Helaas met duitse voice-over.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... fk9FqHdAa4

Er zijn twee manieren om met friendly te beginnen, bijv, eerst met de handen, maar als je een paard hebt die bijt als je bij de zogenaamde "oh no" plekken komt, zijn je handen niet het aangewezen middel, kun je beter de grondwerkstok gebruiken. Als je een goede harde grondwerkstok hebt, kun je het handvat bijv. ook gebruiken om je paard stevig mee te masseren.. Zo leert een paard dat een grondwerkstok niet eng is.

Vervolgens ga je met de leadrope rond de benen zwiepen. Hou ritme, en als het paard wegloopt, door blijven gaan. Stoppen mag je pas als je paard zijn voeten laat staan, eventueel zucht en zijn lippen likt. Op verkeerde momenten stoppen leert een paard aan dat als hij schrikt, enge dingen weggaan.
Dan ben je aan het sensibiliseren en niet aan het desensibiliseren (wat de friendly game eigenlijk is).

Wat voorbeelden van friendly games met stick en string (hier is het dus ook al heel belangrijk dat je een star stokje gebruikt en geen zweep).

http://www.youtube.com/watch?v=spEQTvgPoPY

http://www.youtube.com/watch?v=xJGZI8ncZaw

Ik ben het wel met je eens dat de hulpmiddelen die erbij gebruikt worden ook wel het handigste zijn ervoor, de lessen en de hulpmiddelen zijn op elkaar afgestemt.
Maar zeker het eerste begin kan je ook prima maken met andere spullen en als je eenmaal weet hoe en wat kan je het ook met alle hulpmiddelen, want het "is not about..." ;)

Je kan niet alle oefeningen presies zo doen, dat werpen met de string kan je ook met een touw doen, met een zweepje kan je naast het paard wat feller bewegen, je kan over het paard heen kietelen, je kan wat meer de lengte gebruiken en wrijven. Je kan het zweepje omdraaien en het handvat gebruiken. Friendly gaat heel prima met een zweepje, de meeste mensen die ik ken die wat hoger zitten in parelli rijden dan ook gewoon met een zweep en niet met een stick(finesse), dus die zweep komt toch ook aan bod bij friendly vroeger of later.

Het gaat er niet om dat je op de letter de oefeningen uitvoert, het gaat erom dat je het idee erachter begrijpt en daarmee zelf aan de slag gaat, creatief wordt.

Met de volgende games wordt het lastiger zonder stick, maar is het ook wel te doen, mits goede zweepbeheersing, daarin moet je dan al wel wat meer gevorderd zijn, of je gek oefenen op iets wat niet je paard is(van een hek tot je vriend ;) ). Porcupine kan ook prima met de hand(mits er geen veiligheidsproblemen zijn, is dat wel zo, start dan samen met ee instructeur!), driving vereist een goede zweepbeheersing.

Een touwhalster vind ik wel meer dan handig, het draait toch allemaal om de release, het loslaten op het juiste moment. Een touwhalster is daarin veel fijner en geeft ee grote release. Voor friendly is het geen voorwaarde, voor de andere games is het wel beter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:47

Bowen schreef:
Je kan niet alle oefeningen presies zo doen, dat werpen met de string kan je ook met een touw doen, met een zweepje kan je naast het paard wat feller bewegen, je kan over het paard heen kietelen, je kan wat meer de lengte gebruiken en wrijven. Je kan het zweepje omdraaien en het handvat gebruiken. Friendly gaat heel prima met een zweepje, de meeste mensen die ik ken die wat hoger zitten in parelli rijden dan ook gewoon met een zweep en niet met een stick(finesse), dus die zweep komt toch ook aan bod bij friendly vroeger of later

Voordat je aan Finesse toebent ben je een aantal levels verder, een zweep heeft iedereen wel ergens liggen of is desnoods bij de dichtsbijzijnde ruitershop te halen, een grondwerkstok wordt dan toch wel moeilijker.
Je zwiepen met string kan met een touw ook, maar druk zetten op afstand met de porcupine game is niet mogelijk zonder stok. Als je met je handen werkt sta je soms te dichtbij. Soms moet je ook met een stok een tik geven en vooral daarna wegwrijven, en dat is met zweep niet mogelijk. Als je moet tikken met de zweep maar de tik daarna niet weg kunt wrijven ben je bezig met sensibiliseren van het paard en dat is nu net wat je met friendly niet bereiken wilt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:49

Tuurlijk kan je wel wrijven met een zweep en dichtbij voor wijken voor druk is helemaal niet erg, dat hoort van dichtbij, is het los van is het driving ;)
Een zweep is lastiger, maar prima mogelijk, ik heb zelf ook weleens geen stick voor handen en dan gebruik ik ook een zweep, presies hetzelfde effect.

De hulpmiddelen zijn echt niet heilig, het zijn maar hulpmiddelen, jij bent het die de energie geeft, jij bent het die de hulpmiddelen stuurt, de hulpmiddelen zelf betekenen niets.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:00

Bowen schreef:
Tuurlijk kan je wel wrijven met een zweep en dichtbij voor wijken voor druk is helemaal niet erg, dat hoort van dichtbij, is het los van is het driving ;)
Een zweep is lastiger, maar prima mogelijk, ik heb zelf ook weleens geen stick voor handen en dan gebruik ik ook een zweep, presies hetzelfde effect.

De hulpmiddelen zijn echt niet heilig, het zijn maar hulpmiddelen, jij bent het die de energie geeft, jij bent het die de hulpmiddelen stuurt, de hulpmiddelen zelf betekenen niets.

Porcupine kan op een meter tot anderhalve meter afstand, en dan is het toch echt porcupine en niet driving.

En ik ben het er gewoon niet mee eens dat de hulpmiddelen zelf niets betekenen. Een plastisch chirurg kan geen goede en mooie kosmetische operatie uitvoeren met een slagersmes. Wil je goede resultaten hebben en niet teveel onnodig ruis produceren om dat de hulpmiddelen een eigen leven leiden, dat gebruik de geschikte tools. Je gaat in het begin toch al genoeg ruis produceren omdat je zelf verkeerd staat of de timing niet helemaal correct is. Of je moet tevreden zijn met middelmatige resultaten, dan is het natuurlijk al snel goed.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:33

Cassidy schreef:
Bowen schreef:

Porcupine kan op een meter tot anderhalve meter afstand, en dan is het toch echt porcupine en niet driving.

En ik ben het er gewoon niet mee eens dat de hulpmiddelen zelf niets betekenen. Een plastisch chirurg kan geen goede en mooie kosmetische operatie uitvoeren met een slagersmes. Wil je goede resultaten hebben en niet teveel onnodig ruis produceren om dat de hulpmiddelen een eigen leven leiden, dat gebruik de geschikte tools. Je gaat in het begin toch al genoeg ruis produceren omdat je zelf verkeerd staat of de timing niet helemaal correct is. Of je moet tevreden zijn met middelmatige resultaten, dan is het natuurlijk al snel goed.

Als je een stick hebt kan dat tot op die afstand ja, als je paard netjes op fase 1 a 2 reageerd kan dat ook met een zweep. Dat aanleren van die lage fase kan ook heel prima met je handen, ik heb het persoonlijk altijd prettiger gevonden zo. Zelf dat omgedraait, met de hand begonnen en later pas de stick(handen vond ik veel gevoeliger, wist ik beter wat voor druk ik gaf, met de stick moest ik dat nog leren). Je dient in ieder geval je paard aan te raken om porcupine te doen, waarmee je dat paard aanraakt maakt niet uit.
Zo kan je ook je paard sturen met een touwtje achter zijn oren, of om een been. Dat is natuurlijk niet iets om mee te beginnen, maar dat laat zien wat er allemaal mee kan, hoe je daar creatief mee kan zijn.

Ik zei al dat een goede zweepbeheersing wel nodig is, je paard een zwiepert verkopen ipv een vriendelijke wrijf is niet handig(maar een string in zijn oog is ook niet leuk bv), ik zei ook al dat de hulpmiddelen die ervoor gebruikt zijn het handigste zijn. Maar dat neemt niet weg dat je best kan beginnen met andere middelen, dat het opzich niet om de hulpmiddelen draait, maar op de manier waarop jij dingen aanpakt. Het eerste begin is toch heel rustig, elk stapje belonen, alles langzaam.
Je moet misschien wat sneller overgaan tot driving gebruiken als ondersteuning als je lagere fase's niet werken, maar dat wordt ook uitgelegd in de basiskennis, want er zijn ook zat paarden die de eerste paar keer op fase 4 porcupine helemaal niets doen, bij wijze van spreken lekker tegen die druk aanleunen en in slaap vallen.

Met de hulpmiddelen betekenen niets bedoel ik dat het om een manier van denken gaat, niet om presies de juiste hulpmiddeltjes. Het hele idee van parelli is dat je die denkwijze in alles gebruikt, overal en altijd. Of je nu met een dubbel bit rijdt, of je nu met een zweepje werkt, of je sporen hebt, boomloos rijdt, stellig bitloos, dat maakt allemaal niet zoveel uit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:01

Nou ik ben ondertussen toch wel op een redelijk level, maar ik verkies een stick toch echt 100x boven een zweep. Met de stick kan ik duwen en met een zweep niet. Ik tik gerust met de stick tegen een neus aan, maar met een zweep komt dat toch heel anders over, hoe zacht je ook bent in je hulpen. Een zweep is er namelijk op gemaakt om je hulpen te versterken door het zweep-effect. Dat hebben ze er bij de stick om die reden uitgelaten.

Alles kan ja, je kan ook je paard gewoon loslaten, want dat doe je straks ook met liberty. Echter is het wel handig om de juiste tools te hebben. Een spijker inslaan gaat vast ook met een baksteen, maar is makkelijker met een hamer. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:01

Hier ook een leerling van Humphrey Dirks :)
Ik zou je aanraden om in ieder geval 1 les te nemen om te controleren of je op de goede manier bezig bent.

Er zijn een aantal valkuilen, die je van jezelf meestal niet zo snel ziet als je geconcentreerd bezig bent.
Jezelf goed inlezen, filmpjes kijken en alvast beginnen is niets mis mee uiteraard.

Besef ook dat Parelli niet boomknuffelen is , maar gewoon een methodiek om je paard dingen te leren, waarbij je zo weinig mogelijk druk gebruikt.

Precies hetzelfde als goed uitgevoerde niet natural manier van werken: belonen door druk weg te nemen. En de hulpen steeds verder te verfijnen.

Het prettige van Parelli is dat je je er heel bewust van wordt, en dat je niet meer "haast haast" naar je paard gaat, zadel erop gooit en rijden maar.
Je neemt een bewuste stap om ook andere dingen te doen met je paard, om je paard ook mentaal te trainen, mentaal fit en vrolijk te houden.

Dat doen we iets bewuster dan de gemiddelde niet natural.

Maaaaaarrrrrrr: ik was gister bij de Parelli demo op de equitana en daar liet Cristoph Hess heel goed zien hoe veel echte professionals ook altijd bezig zijn om hun paard vrolijk en fit in het hoofd te houden.

En koop inderdaad even een stick, dat werkt veel handiger dan een zweep die ombuigt als je er druk mee zet... en die striemt als je er een tik mee geeft.