Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
[***] schreef:Als ik dit zo lees zou ik er persoonlijk niet zelf aan beginnen, maar meteen les nemen.. Omdat er al problemen zijn lijkt me dat het beste voor alle partijen. Dat je via Parelli alles zelf kan en nooit hulp nodig hebt is een illusie, en je doet er in mijn ogen vaak meer kwaad mee dan goed
Zelf ben ik wel alleen aan de 7 games begonnen, maar ik had wel al een grondwerkbasis met de pony, en die heb ik ook met hulp aangeleerd want anders stond ik ook niet waar ik toen stond .. En nadat de 7 games gekend waren ben ik ook met lessen begonnen, voor extra tips & tricks en om zeker te zijn dat ik niet teveel fouten aanleer (zowel bij de pony's als bij mezelf). Af en toe iemand die naar je kijkt is altijd handig
Ik stoor me persoonlijk wel een beetje aan het volgende:
"... het lijkt me echt super om een goede band met haar op te kunnen bouwen, uiteraard gaat dit met vertrouwen en geduld maar mij lijken de 7 games van Pat Parelli ook leuk om met haar te doen. Gewoon lekker met haar in de weer zijn. "
Omdat je zegt "uiteraard gaat dit met vertrouwen en geduld maar .. " komt het op mij over alsof de 7 games van Parelli iets totaal anders zijn? Dat dit niks te maken heeft met vertrouwen en geduld en dat het gewoon iets is om lekker met je paard in de weer te zijn? Kan verkeerd overkomen hoor, vandaar ook dat ik het vraag
Edit; bedankt voor de website trouwens, heel interessant! Is alle info over de 7 games, horsenalities en probleemgedrag wat ook op de site van Parelli staat, maar dan in het Nederlands, super!Maakt het toch wat meer toegankelijk voor mensen
Charityyy schreef:Hallo allemaal,
Al een poos ben ik hele middagen aan het lezen over NH en filmpjes erover aan het bekijken, verhaaltjes en ervaringen aan het lezen, noem maar op.
http://www.humphreydirks.com/nederlands/7_games.htm Deze site sprak mij heel erg aan!
Ik heb mijn paardje sinds december en het lijkt me echt super om een goede band met haar op te kunnen bouwen, uiteraard gaat dit met vertrouwen en geduld maar mij lijken de 7 games van Pat Parelli ook leuk om met haar te doen. Gewoon lekker met haar in de weer zijn.
Als ik ga beginnen met de friendly game hoe kan ik dan het beste beginnen? Ik heb op het moment geen stick maar wel een langer zweepje.
Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste kan beginnen? Mijn paard gaat altijd vrijwel meteen lopen als ik niks van haar vraag. Hoe hebben jullie dat aangepakt?
Ben er nog behoorlijk onervaren in, hopelijk kunnen jullie me wat tips geven!
Groetjes
Bowen schreef:Het kan ook gewoon met je zweepje, het gaat niet om de hulpmiddelen, maar om hoe je daarmee omgaat.
Cassidy schreef:Bowen schreef:Het kan ook gewoon met je zweepje, het gaat niet om de hulpmiddelen, maar om hoe je daarmee omgaat.
Niet mee eens. Een zweep zwiept door op momenten dat je dat nu net niet wilt of hebben kunt, en je kunt er geen druk mee zetten. en dat ga je tijdens de oefeningen namelijk wel doen. Parelli zegt zelf: set yourself up for succes, en dat houdt in: touwhalster dat goed past, veel zelfgeknutselde touwhalsters doen dat niet, dus ga daar goed naar kijken. Een leadrope met een verzwaard gedeelte onder de knop, zodat het touw ook stopt met zwiepen als jij stopt met het geven van de aanwijzing, en een grondwerkstokje met string. Ik heb grondwerkstokjes van verschillende makelijk in handen gehad, en vind die van Parelli het lekkerste, lichtste en beste uitgebalanceerd.
Voor meer uitleg over met name de grondwerkstok, hierbij de naar een stukje film uit de "getting started" DVD van Parelli.
http://www.youtube.com/watch?v=QTWM6lAPM14
En een foto van een goed passend touwhalster:
[ Afbeelding ]
Touwhalsters die niet zo zitten kunnen met een eenvoudige schudbeweging van het hoofd worden gegooid, dus NIET gebruiken.
Invloed van de leadrope op het halster, filmpje laat zien hoe de fases verlopen. Helaas met duitse voice-over.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... fk9FqHdAa4
Er zijn twee manieren om met friendly te beginnen, bijv, eerst met de handen, maar als je een paard hebt die bijt als je bij de zogenaamde "oh no" plekken komt, zijn je handen niet het aangewezen middel, kun je beter de grondwerkstok gebruiken. Als je een goede harde grondwerkstok hebt, kun je het handvat bijv. ook gebruiken om je paard stevig mee te masseren.. Zo leert een paard dat een grondwerkstok niet eng is.
Vervolgens ga je met de leadrope rond de benen zwiepen. Hou ritme, en als het paard wegloopt, door blijven gaan. Stoppen mag je pas als je paard zijn voeten laat staan, eventueel zucht en zijn lippen likt. Op verkeerde momenten stoppen leert een paard aan dat als hij schrikt, enge dingen weggaan.
Dan ben je aan het sensibiliseren en niet aan het desensibiliseren (wat de friendly game eigenlijk is).
Wat voorbeelden van friendly games met stick en string (hier is het dus ook al heel belangrijk dat je een star stokje gebruikt en geen zweep).
http://www.youtube.com/watch?v=spEQTvgPoPY
http://www.youtube.com/watch?v=xJGZI8ncZaw
Bowen schreef:Je kan niet alle oefeningen presies zo doen, dat werpen met de string kan je ook met een touw doen, met een zweepje kan je naast het paard wat feller bewegen, je kan over het paard heen kietelen, je kan wat meer de lengte gebruiken en wrijven. Je kan het zweepje omdraaien en het handvat gebruiken. Friendly gaat heel prima met een zweepje, de meeste mensen die ik ken die wat hoger zitten in parelli rijden dan ook gewoon met een zweep en niet met een stick(finesse), dus die zweep komt toch ook aan bod bij friendly vroeger of later
Bowen schreef:Tuurlijk kan je wel wrijven met een zweep en dichtbij voor wijken voor druk is helemaal niet erg, dat hoort van dichtbij, is het los van is het driving
Een zweep is lastiger, maar prima mogelijk, ik heb zelf ook weleens geen stick voor handen en dan gebruik ik ook een zweep, presies hetzelfde effect.
De hulpmiddelen zijn echt niet heilig, het zijn maar hulpmiddelen, jij bent het die de energie geeft, jij bent het die de hulpmiddelen stuurt, de hulpmiddelen zelf betekenen niets.
Cassidy schreef:Bowen schreef:Tuurlijk kan je wel wrijven met een zweep en dichtbij voor wijken voor druk is helemaal niet erg, dat hoort van dichtbij, is het los van is het driving
Een zweep is lastiger, maar prima mogelijk, ik heb zelf ook weleens geen stick voor handen en dan gebruik ik ook een zweep, presies hetzelfde effect.
De hulpmiddelen zijn echt niet heilig, het zijn maar hulpmiddelen, jij bent het die de energie geeft, jij bent het die de hulpmiddelen stuurt, de hulpmiddelen zelf betekenen niets.
Porcupine kan op een meter tot anderhalve meter afstand, en dan is het toch echt porcupine en niet driving.
En ik ben het er gewoon niet mee eens dat de hulpmiddelen zelf niets betekenen. Een plastisch chirurg kan geen goede en mooie kosmetische operatie uitvoeren met een slagersmes. Wil je goede resultaten hebben en niet teveel onnodig ruis produceren om dat de hulpmiddelen een eigen leven leiden, dat gebruik de geschikte tools. Je gaat in het begin toch al genoeg ruis produceren omdat je zelf verkeerd staat of de timing niet helemaal correct is. Of je moet tevreden zijn met middelmatige resultaten, dan is het natuurlijk al snel goed.