Paard gaat tijdens het longeren stilstaan in hoeken.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wild_Horses9

Paard gaat tijdens het longeren stilstaan in hoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 21:25

Mijn pony gaat tijdens het longeren telkens in de hoeken(vaak zelfs niet in de hoeken, als ik naar het midden ga van de bak bijv.) stilstaan en achteruit lopen. Als ik dan de zweep achter haar hou blijft ze achteruit lopen en dan straf ik haar, aangezien ze stout is. Maar, wat is dit? Hebben meerdere paarden dit en hoe is het op te lossen? Ik bedoel ik kan haar wel straffen maar ik weet niet eens of het wel fout is wat ze doet.

NH_trainer

Re: Paard gaat tijdens het longeren stilstaan in hoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:10

Waarschijnlijk op het moment dat ze stil gaat staan, sta jij in haar leidende cirkel. Dus aan haar voorkant, dit heeft een tempovertragend, remmend, effect. Zij doet niets fout, jullie begrijpen elkaar even niet. Probeer in haar drijvende cirkel, dus schuinachter te blijven, zodat ze voorwaarts zal blijven lopen. Mocht dit nog niet helpen, zou ik overwegen bij iemand les te nemen die je verder op weg kan helpen. Succes!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:08

NH_trainer schreef:
Waarschijnlijk op het moment dat ze stil gaat staan, sta jij in haar leidende cirkel. Dus aan haar voorkant, dit heeft een tempovertragend, remmend, effect. Zij doet niets fout, jullie begrijpen elkaar even niet. Probeer in haar drijvende cirkel, dus schuinachter te blijven, zodat ze voorwaarts zal blijven lopen. Mocht dit nog niet helpen, zou ik overwegen bij iemand les te nemen die je verder op weg kan helpen. Succes!

exact wat ik wilde zeggen.

Vaak zie je in hoeken(zowel aan de longe als tijdens het loswerken), dat de trainer ongemerkt wat ingelopen is op het paard en dan in leidend gebied staat.
Als je jezelf er bewust van bent, kun je er op letten ook in de bochten op dezelfde positie te blijven staan(je navel ong ter hoogte van de singelpositie).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:20

Wat mijn voorgangers zeggen is idd een goede optie. Een alternief is dat je paard wel stout is en geleerd heeft dat hij zo zijn relax momentjes kan pakken. Ik zou eerst uitsluiten dat je teveel voor hem staat (dus ter hoogte van zijn schouder ipv zijn heup) als je dat goed doet en hij doet het nog steeds dan zou ik wat strenger optreden met de zweep. Beter een paar keer duidelijk zijn dan steeds halfslachtig gaan vragen of hij alsjeblieft door zou willen lopen.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:26

Wat hierboven allemaal wordt gezegd zou inderdaad een goede oplossing zijn.

Ik ken dit probleem van een stalgenootje, en het zou ook goed kunnen helpen om de longe wat korter te houden en zo kun je op ieder moment de zweep tegen het achterbeen aan leggen op het moment dat hij/zij vertraagd (en dus neigt naar stilstaan of achterwaarts lopen). Dit een aantal keer herhalen en de longe steeds een beetje langer maken (dus minder direct contact met de zweep). succes!

Wild_Horses9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 16:42

Dank jullie wel, ik ga er op letten!

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:03

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:45

Ik denk dat het paard je inderdaad niet helemaal snapt. Ik denk dat de andere reacties al genoeg info geven :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:03

Zorg ook dat je je schouder voldoende open zet, een gesloten schouder werkt ook remmend