dominantie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjetxo

dominantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 21:02

Hallo,
Ik heb een 2 jarige ruin, we zijn al begonnen met grondwerk omdat hij bijna 3 is (11april).
Maar hij begint steeds dominanter te worden. Afstraffen doe ik wel ,maar hij doet niet echt iets. Hij dreigt alleen ( kont wegdraaien, boos kijken, hals optrekken enz) Ook word hij steeds bijteriger. Nu kan ik hem hier niet echt op afstraffer want hij doet niks, maar het komt dreigent over soms en als ik boos word gaat hij flaimen alsof hij me uitlacht hahaha

Ik dacht mischien hebben jullie tips?

xmarjet

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:12

Het flemen klinkt mij op dat moment in de oren als overspronggedrag. Met andere woorden, je paard heeft geen flauw idee wat het moet doen met de situatie en gaat iets doen wat eigenlijk niet past in deze situatie. (vergelijkbaar met paarden die gaan rollen in een omgeving waar ze het mega spannend vinden).

Je moet heel duidelijk grenzen gaan stellen die voor hem ook te begrijpen zijn. Maw, in paardentaal.
Hij moet jou persoonlijke ruimte respecteren en jij op jou beurt die van hem. Verdiep je eens in het gedrag van de paarden en kijk of je dmv loswerken/grondwerken, duidelijkere grenzen kunt stellen.
Juist omdat het nu bij dreigen blijft moet je ingrijpen!! Liever nu de grenzen stellen, dan straks corrigerend moeten werken omdat het gedrag niet bij dreigend is gebleven.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:32

Grondwerk, grondwerk, en nog eens grondwerk!

Probeer eventueel eens een cursus. Het is ZO leerzaam. Ik zelf kan je Karin Huizer van Paard Centraal aanraden. Ik zelf heb onwijs veel van haar geleerd. Mijn paard was eerst een onwijs dominant kreng, en rukte zich gewoon los. Ben meteen gaan grondwerken, en nu kan elk klein kind haar meenemen. Wel probeert ze me nog eens uit, ben ik even duidelijk, en is het weer goed. :)

marjetxo

Re: dominantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 21:38

Bedankt ! Ik ben al heel ver , vandaag weer opgezeten ! Het is soms een pop, dan geeft hij me gewoon likjes. hahaha . Maar soms is het echt een b*tch . En ik ben heel streng bij andere paarden, maar omdat ik hem al hem sinds zn geboorte vind ik het soms lastig om boos te worden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:22

Hihi het "eigen paarden syndroom". Kom je veel tegen bij mensen, die bij een paard waar ze emotioneel verbonden mee zijn veel lastiger kunnen optreden dan bij een paard waar niet.

Blijf goed letten op je persoonlijke ruimte en wees heel duidelijk en consequent. Wat vandaag niet mocht, mag morgen ook niet en ook volgende week niet voor 1keer omdat hij zo braaf is geweest.

marjetxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 11:37

hihi ja klopt (: Dankje wel !

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:43

Niet alleen corrigeren op gedrag wat je niet wilt, maar ook het gedrag wat je wel wilt belonen!
En gebruik de juiste materialen om veiligheid te creeren, zoals een lange leadrope en een stick, daarmee kun je je paard wel corrigeren zonder dat het gevaarlijk wordt.
Kont naar je toedraaien is een teken van geen respect hebben.
Maar neem inderdaad les, helemaal bij een jong paard! Dan leg je de basis voor eens en voor altijd goed.

En kleine stapjes per keer doen, sluit af met iets wat hij leuk vind.
Is hij opgevoed in de kudde?
En inderdaad is consequent zijn de sleutel, vooral bij een jong paard heel erg belangrijk.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:43

ijssnuiver schreef:
Hihi het "eigen paarden syndroom". Kom je veel tegen bij mensen, die bij een paard waar ze emotioneel verbonden mee zijn veel lastiger kunnen optreden dan bij een paard waar niet.

Blijf goed letten op je persoonlijke ruimte en wees heel duidelijk en consequent. Wat vandaag niet mocht, mag morgen ook niet en ook volgende week niet voor 1keer omdat hij zo braaf is geweest.

herkenbaar *zucht*...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:44

ijssnuiver schreef:

Grappig dat je dat zegt, heel herkenbaar inderdaad!

marjetxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 11:51

Hahah het klopt inderdaad allemaal wat jullie zeggen , ik heb al les.
Ook zij merkte op dat hij de laatste tijd aant "puberen " is .
Hij is opgevoed (toen hij hengst was) bij een kudde hengsten .
Toen bij een kudde ruinen en merries.
Hij heeft nu vaker zijn oren platter alsof hij echt chagarijnig is, vooral als ik met hem loop.
En normaal likt hij me op mn hoofd en nu nijgt het naar happen.