scheef paard, hoe in te buigen aan de dubbele longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindar1985

scheef paard, hoe in te buigen aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 15:19

Sinds kort ben ik begonnen met longeren aan de dubbele longe.
Ik ben hier mee begonnen omdat mijn zadel scheef op mijn paard ligt ( terwijl t zadel echt recht is)
Hij schijnt aan de linkerkant minder spieren te hebben daarom zakt het zadel naar links.
Nu mijn paard het trucje aan de dubele longe (en de daarbij behorende spierpijn) onder de knie heeft wil ik hem echt gaan trainen om rechter te worden. Ik weet dat ik heb meer moet doorbuigen naar één kant, en hem hier iets intensiever op moet trainen dan op de andere, maar welke kant???

Mijn paard:
- heeft aan zijn linkerkant minder spieren
- zadel zakt naar links
- is rechts extreem sterk op de rechterteugel, en pakt die graag vast
- buigt gemakkelijk door naar links
- had in t verleden last met aanspringen in rechter galop, (nu niet meer gelukkig)

Maar mijn vraag is dus, naar welke kant moet ik hem extra trainen in buiging/ schouderbinnenwaarts, en op de binnenhoefslaglopen etc.
de linkerhand, of de rechterhand?

klinkt als n hele domme vraag, ik weet het, maar ik kan het gewoon nergens vinden

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:30

Ik lees mee, mijn paard heeft hetzelfde ( lichte vorm) op rechts...

3timesmom

Re: scheef paard, hoe in te buigen aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:36

zet ook even een stipje.
Zou denken beide kanten. r-om om hem losser te maken rechts en de linkerkant op te rekken als het ware. En l-om voor de buiging. Maar als ie sterk is rechts moet ie ook links goed willen aannemen en hoe je dat dan met dubbele lijnen doet weet ik eigenlijk niet. Dus volg even mee.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:38

Ten eerste heeft je paard niet minder spieren aan de linkerkant, maar zijn de spieren minder ver ontwikkeld.

Zo te lezen maakt je paard zijn rechterkant makkelijker lang (hij buigt makkelijk door naar links, dan is de linker kant van de halsspieren korter en rechts langer). Dan moet je dus je paard langzaam leren om zijn linkerkant op te rekken door naar rechts te buigen.

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:40

Kijk anders even op paardenbegrijpen.nl van Marijke de jong ,daar kun je vanalles lezen over rechtrichten !

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:49

Jibbel schreef:
Ten eerste heeft je paard niet minder spieren aan de linkerkant, maar zijn de spieren minder ver ontwikkeld.

Zo te lezen maakt je paard zijn rechterkant makkelijker lang (hij buigt makkelijk door naar links, dan is de linker kant van de halsspieren korter en rechts langer). Dan moet je dus je paard langzaam leren om zijn linkerkant op te rekken door naar rechts te buigen.

Dit kun je het beste doen door je paard linksom op de volte te laten gaan en daarbij lichtjes stelling naar rechts te vragen aan de dubbele longe, terwijl je hem goed voorwaarts houdt. Maar eigenlijk kun je dit probleem veel beter onder het zadel gaan oplossen, omdat de inwerking van je binnenbeen/buitenbeen noodzakelijk is om je paard recht te kunnen richten. En dat krijg je niet voor elkaar met alleen een dubbele longe.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:55

Ik zou eerder naar een osteo-chiropractor gaan voordat ik zou gaan trainen.
Als het paard echt zo'n duideijke voorkeurskant heeft dat je het zelfs duidelijk in de bespiering kan zien... zou ik eerder denken aan een groter probleem.

Toen ik de eerste x de osteo had laten komen, kon mijn paard daarna weer zonder problemen buigen in de hals. Nu ga ik alsnog naar de kliniek om verder naar zijn rug te laten kijken, ook voordat ik ga trainen (nog niet doorgereden niveau) want het voelt nog niet goed genoeg.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:08

Zoals jij het stelt is je paard waarschijnlijk linksgebogen. De spieren aan de linkerkant zijn daardoor strakker/korter en aan de rechterkant langer.

Je doel is om de spieren aan beide kanten symmetrisch te krijgen. Dit krijg je door de spieren aan de korte (linkerkant) te buigen en stretchen. Dit is prima vanaf de grond goed te trainen.

Kijk eerst eens op www.paardenbegrijpen.nl, de website van Marijke de Jong. Daar staat al een hoop info op. Je kunt filmpjes kijken over rechtrichten aan de hand op youtube en wellicht kun je het studiepakket rechtrichten aanschaffen. Daarmee kun je al een heel eind komen.

Een check-up door een chiropractor is geen overbodige luxe, die kan uitsluiten of er niks ergs zit zodat je met een gerust hart aan de slag kan.

Daarbij zou ik wachten met de dubbele longe en eerst een stapje terug doen als je paard zo 'scheef' is. Begin aan de hand, met een kaptoom is het het makkelijkst. Probeer steeds een rondje rechtsom, rondje linksom, rondje rechtsom te doen. Dus 2x de moeilijke kant, 1x de makkelijke kant.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 14:30

@ _Nelleke_ en Superwoman
Ik heb mijn paard voor dat ik het zadel voor het laatste keer heb laten aanpassen laten checken door een zeer goed bekendstaande fysio/osteo. Deze gaf aan dat het helemaal goed zat in de rug!

en in het algemeen:
zo heel erg is het ook niet gesteld met de scheefheid van mijn paard als jullie volgens mij denken. :)
Je kan het niet met het blote oog zien in bespiering, maar als je gaat meten... (zadelmaker heeft daar zo'n meet ding voor)... dat komt er een verschilletje uit.

Bedankt voor de rest voor jullie tips.
Ik heb het gevoel dat het heel goed gaat met het trainen van mijn paardje, en dat hij steeds rechter wordt! *\o/* *\o/* *\o/*
zadel zakt al bijna niet meer naar links, dus dan zullen de spieren daar ook sterker zijn geworden :)

Groetjes Linda

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:48

Aan de lange lijnen kan je heel goed rechtrichtoefeningen doen. Ik doe met mijn paard veel schouderbinnenwaarts. Mijn paard wordt er soepel van en treedt netjes onder met het binnenachterbeen. Ik kan hem met gemak in drie of vier sporen laten lopen. Ik kan vanaf de grond goed zien wat hij doet.