Pony 'te gevoelig'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrant_

Pony 'te gevoelig'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 14:23

Hallo,

Omdat ik niet meteen een gepaste titel vind, heb ik het maar even zo genoemd. Wat is mijn probleem dus?
Mijn shetlandxappaloosa pony is te gevoelig voor hulpen. Hierbij bedoel ik dus echt vanaf de grond. De pony kan langs beide kanten jambette (overstap op zweepcommando aan het maken), maar steeds als ik met mijn hand over één van zijn zijden ga (zie dat als een aai: van borst, naar buik, naar kont), begint hij aan die kanten jambette te doen. Hoelang ik ook blijf staan op 1 plaats en diezelfde aan blijf raken, gaat hij nog langer dat doen. Hij is nog jong en leert gemakkelijk, maar hier ben ik toch even ten einde raad mee.. Hoe kan ik dit afleren?
Alvast bedankt!

mang

Re: Pony 'te gevoelig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:27

Dat ligt denk ik niet aan te gevoelig maar gewoon erg veel zin in snoep :') Ik zou het (rustig) afstraffen als hij het doet. Gewoon UHH en een tikje op zijn borst oid. Verder de jambette écht niet meer oefenen zonder zweep, dat zorgt voor verwarring.

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 14:33

Dat kan natuurlijk ook :P. Het probleem is dan, dat als ik hem een tik geef, hij niet eens weet wat hij fout gedaan heeft, of zo doet hij toch :P. De andere pony, een shetlander, die doet dat dan weer helemaal niet, kan alles op hand commando en maakt hier geen probleem van..
Ik weet ook dat hij nooit echt manieren heeft geleerd, die ik hem dus uiteindelijk heb moeten aanleren. Dus: Bij een tikje op zijn neus gaat hij bijten. Ook als ik bv iets aan het vastmaken ben aan zijn halster wilt hij dan gaan bijten.. Best vervelend. Maar voortaan verder werken met zweep commando's. Fout gedrag 'afstraffen' of negeren? Wat is hierbij het beste?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:38

Afstraffen. Ik ben in zulke gevallen (zeker nu ik lees dat hij niet opgevoed is en bijt) tegen negeren, daar heeft je pony niks aan. Afstraffen klinkt alleen gelijk zo hard :') Met afstraffen bedoel ik een schreeuw en evt een tik of even in zijn achteruit.

Bijten mag overigens in geen enkel geval. Daar krijgt een paard bij mij direct een forse tik voor terug.

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 14:46

Pony wordt goed afgestraft voor bijten hoor (Een serieuze tik, dat hij er even van schrikt), mij bijt hij amper/niet meer. Tegenover anderen is hij iets minder vriendelijk. Heeft een zeer zachte en consequente hand nodig die ik hem tot nu toe altijd heb kunnen geven.
Afstraffen dus, bedankt voor de tip!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:47

+:)+