Als ik mijn pony online laat lopen loopt hij linksom prima, maar op de rechterhand met zijn voorhand naar buiten en de achterhand naar binnen, ik krijg hem niet precies recht of naar binnen gebogen. Heeft iemand nog tips om hier aan te werken? Als ik teveel druk geef in de zin van lichaamstaal of stick raakt hij snel over de kook en schiet hij 180 graden de andere kant op in galop waardoor ik hem niet meer kan houden. Ik had zelf al bedacht om even tijdelijk een stukje met draad af te zetten waardoor hij in ieder geval niet meer weg kan schieten, maar ik sta open voor meer tips, want ik weet niet precies hoe ik het verder aan moet pakken.
Waratje
Geplaatst: 12-03-13 16:52
Paard is niet recht, dus je zal het eerst recht moeten maken. Gaat gemakkelijker met dubbele longe of lange teugels dan aan een enkele lijn.
Sassol
Geplaatst: 24-03-13 22:15
Je paard hoort eigenlijk vanuit zijn binnenachterbeen te dragen op de volte, je kunt je paard dus online op de volte wat rechter krijgen door meer het accent op het binnenachterbeen te leggen. Als je met het binnenachterbeen telt, tel je 1,2. 1 is het moment dat het paard af gaat zetten (dus nog niet gedaan heeft) om het been naar voren te brengen. 2 is het moment dat het paard de hoef net neerzet, waarna het been weer naar achteren strekt.
Door dan te tellen: 1, 2 stop je dus meer energie in het afzetten van het binnenbeen. (Uiteraard dus wel een aanwijzing geven op de 1, bijvoorbeeld met de zweep van achteren naar voren richting het been wijzen. Je eigen ritme is hierbij dus heel belangrijk!) Doordat het paard het binnenbeen goed gaat gebruiken, corrigeert de rest bijna als vanzelf. Net als met rijden: van achteren naar voren werken.
Je attendeert het paard dus als het ware continu op zijn binnenachterbeen als je hem rechtsom laat lopen. Doet het paard het goed, dan tel je in je hoofd nog mee maar houdt je op met extra energie er in stoppen, dit doe je pas weer als het binnenachterbeen te korte passen gaat maken.