mijn pony gaat helemaal door het lint tijdens het logeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Billybeertje

mijn pony gaat helemaal door het lint tijdens het logeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:21

hoi hoi.
Mijn fell pony van 6 wordt knetter gek als je hem gaat logeren. hij raakt helemaal door het lint. zelfs met 8 handen hou je hem niet, je begint helemaal aan de ander kant van de bak en je staat binnen 2 sec bij de deur. hij bokt als een bezetenen en rent alle kanten op maakt totaal niet uit als jij op zijn pad staat dan rent hij gewoon over je heen. ik heb echt van alles geprobeerd: iemand houd hem vast en loop mee rondjes. bak voor deel rond af gezet rent er dwars door heen of springt er overheen. lief schikt anderen hebben het kwaad schikt geprobeerd wet hij alleen maar nog gekker van. met zweep zonder zweep. ik weet niet meer wat ik allemaal geprobeerd heb.

iemand tips? ik weet niet meer.

bvd Billie

PS. hij is nog al een wild agressief pony geweest heb het redelijk goed weg getemd maar bij het logeren dus niet. voor meer info over hem kijk maar op mij profiel
Laatst bijgewerkt door Billybeertje op 11-03-13 22:42, in het totaal 2 keer bewerkt

switt

Re: mijn pony gaat helemaal door het lint tijden het logeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:24

Mijn paard houdt ook niet van logeren..dan mist hij zn eigen bed zo!

Het klinkt alsof hij ergens van in paniek raakt...is hij niet toevallig ontzettend bang van de longeerzweep ofzo?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:25

Misschien heeft hij heimwee? :Y)

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:27

Ik had een heel ander topic verwacht bij deze titel! :D verder kan ik je niet helpen met deze situatie vrees ik, je hebt al veel geprobeerd. Heb je het idee dat hij het niet snapt? Of dat hij ergens pijn heeft? Lijkt het alsof hij bang is?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:27

Is er iemand in de buurt een instructrice die je bv kan helpen?

Billybeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:37

@switt
dat dachten wij ook dus we hebben het zelf zonder zweep geprobeerd geen enkele verschil. als we hem niet logeren en we hebben de zweep vast gaat hij er mee spelen lijkt me niet dat hij er bang voor is.

@b_o_k_t
waar zou hij pijn moeten hebben dan? als we met hem grondwerk doen en hij moet naast me rennen dan is hij super braaf is hij zo makkelijk als een lammetje. rijden doet hij ook perfect.

Billybeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:38

@SuzanH

die zit zelf helemaal met haar handen in het haar.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:40

TS heb je al eens iemand anders jouw paard laten longeren?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:41

Billybeertje schreef:
@SuzanH

Tsja, uhm. Eerst los gooien in de bak. Al haar energie eruit. Dan aan de longe klikken en goed vast houden. Niet blijven kracht zetten als ze van de cirkel af wil (dus je door de bak wil sleuren) maar ruk-los-ruk-los. Ze moet toch een keertje dr puf kwijt zijn.. En als ze eenmaal goed loopt dan stoppen en haar uitbundig belonen.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:43

Heel cru, maar misschien moet je je pony eens gaan longeren als ze al doodmoe is, bijvoorbeeld na een intensieve rit of wandeling.

De mijne had daar aan het begin ook veel last van. Dan stond ik als ik begon met longeren te kijken hoe ze rondje na rondje keihard gallopeerde. Na een aantal minuten was ze moe en zo mak als een lammetje.

Anders kun je ook iemand vragen die veel overwicht uitstraalt. Mijn vader kreeg toen mijn paard jong was meer voor elkaar dan ik als magere voorzichtige viertienjarige. Ook merk ik dat mijn paard anders reageert op bijvoorbeeld mijn verzorgsters, gewoon omdat ze wat anders uitstralen en misschien onzekerder zijn.

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:44

Tsja als ik dat nou zou weten! :+ nee ik opper maar iets, ik heb je paard nog nooit gezien! Als hij dit gedrag verder nooit vertoont is pijn misschien niet hetgeen wat het meest voor de hand ligt nee. Zou het angst kunnen zijn? En heeft je paard dit altijd al gedaan met het longeren? (kan het bijvoorbeeld zijn dat hij gewoon niet snapt wat er van hem gevraagd wordt ofzo?)

Billybeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:54

SuzanH schreef:
Billybeertje schreef:
@SuzanH

Tsja, uhm. Eerst los gooien in de bak. Al haar energie eruit. Dan aan de longe klikken en goed vast houden. Niet blijven kracht zetten als ze van de cirkel af wil (dus je door de bak wil sleuren) maar ruk-los-ruk-los. Ze moet toch een keertje dr puf kwijt zijn.. En als ze eenmaal goed loopt dan stoppen en haar uitbundig belonen.

dat ga ik eens proberen. nu nog paar mensen zo verkrijgen met me mee te willen ze zijn een beetje bang voor hem als hij wordt gelogeerd.

SuzanH

Re: mijn pony gaat helemaal door het lint tijdens het logeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:55

ik weet niet waar je woont maar dr zijn vast misschien bokkers in de buurt om je te helpen :)

Billybeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:58

luf_horses schreef:
Heel cru, maar misschien moet je je pony eens gaan longeren als ze al doodmoe is, bijvoorbeeld na een intensieve rit of wandeling.

De mijne had daar aan het begin ook veel last van. Dan stond ik als ik begon met longeren te kijken hoe ze rondje na rondje keihard gallopeerde. Na een aantal minuten was ze moe en zo mak als een lammetje.

Anders kun je ook iemand vragen die veel overwicht uitstraalt. Mijn vader kreeg toen mijn paard jong was meer voor elkaar dan ik als magere voorzichtige viertienjarige. Ook merk ik dat mijn paard anders reageert op bijvoorbeeld mijn verzorgsters, gewoon omdat ze wat anders uitstralen en misschien onzekerder zijn.

ga ik ook eens proberen. wort denk dat eens stevige wandeling aan gezien hij geen enkele zadels past, korte rug een geen schoft. (net een zadel bestelt voor hem)
Thx voor de tip.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:01

Heb je je pony wel eens bijgezet tijdens het longeren, dan heb je nl. veel meer controle!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:19

pepelien schreef:
Heb je je pony wel eens bijgezet tijdens het longeren, dan heb je nl. veel meer controle!

Zou ik niet doen. Een paard moet als eerst 'normaal' leren lopen aan de longeerlijn. Dan kan je hem eventueel bijzetten. Ti's ook nog niet gevaarloos bijzetten, je hebt vaak touwtjes en dingetjes, als die vreemd gaat lopen doen kan die in de knoop komen te zitten..

superwoman

Re: mijn pony gaat helemaal door het lint tijdens het logeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:31

Kun je zelf wel goed longeren of ben je ook niet erg ervaren?

Belangrijk is om te beginnen met een heel klein rondje,zodat hij gebogen blijft. Dit in de hoek van de bak,zodat je 2 vadte wanden hebt (blokkade) Een recht paard is veel sterker en moeilijker om af te remmen. Dan moet je er voor zorgen dat hij zich niet recht kan maken,door op het juiste moment de pony ligt naar binnen te trekken en weer direct te ontspannen. Wanneer je minder ervaring hebt, zal het moeilijk zijn om de juiste timing te vinden en kun je imo beter hulp vragen. Onze pony is door de osteopaat nagekeken en het longeren gaat nu veel beter,misschien dat jouw pony ook vast zit en dus niet kàn buigen.

Billybeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 22:32

superwoman schreef:
Kun je zelf wel goed longeren of ben je ook niet erg ervaren?

Belangrijk is om te beginnen met een heel klein rondje,zodat hij gebogen blijft. Dit in de hoek van de bak,zodat je 2 vadte wanden hebt (blokkade) Een recht paard is veel sterker en moeilijker om af te remmen. Dan moet je er voor zorgen dat hij zich niet recht kan maken,door op het juiste moment de pony ligt naar binnen te trekken en weer direct te ontspannen. Wanneer je minder ervaring hebt, zal het moeilijk zijn om de juiste timing te vinden en kun je imo beter hulp vragen. Onze pony is door de osteopaat nagekeken en het longeren gaat nu veel beter,misschien dat jouw pony ook vast zit en dus niet kàn buigen.

ik kan longeren ik train de jongen paarden op mijn werk dus de twee en de drie jarigen

Billybeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 22:34

bedankt voor de tips.

hij doet het super tegen wording aluwel hij zins hij weer bij mij thuis staat weer een terugval heeft maar dat komt vast goed.