[AR] Hebben jullie allemaal een menbewijs?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Rozanne_

Hebben jullie allemaal een menbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 20:04

Hoi hoi,

Binnenkort ga ik mennen met mijn mini. Nu vroeg ik me af of het slim is om een menbewijs te gaan halen. Dan ben je namelijk WA verzekerd als er iets gebeurd. Dus slim is het sowieso, maar het kost ook geld en tijd...
Vroeg me af of er veel mensen hier een menbewijs hebben ;)

Groetjes, Rozanne

Kiekeboefje

Re: Hebben jullie allemaal een menbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:07

Ikzelf ga ook mennen en zit een beetje met dezelfde vraag haha :P

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:11

Ik heb hem wel. Het is een goede basis om mee te beginnen :).

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:14

Hoihoi,

Tijdens een cursus voor je menbewijs doe je een hoop ervaringen op en is daarom zeker geen overbodige luxe. Zonder menbewijs ben je ook gewoon verzekerd. Ik heb hiervoor contact opgenomen met mijn verzekeraar en heb nu zwart op wit dat ik verzekerd en wel de weg op kan met mijn span (volgens mij valt het gewoon onder wa). Je kunt dus altijd contact opnemen met je verzekeraar voor zekerheid, wel altijd zwart op wit een verklaring vragen. Maar slimmer is om gewoon de cursus te volgen. Deze zijn er niet voor niets ;-)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:16

ja heb hem . het is een fijn begin om met mennen te gaan starten ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:16

Nope.

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:18

Heeft het halen van een menbewijs meer voordelen dan menlessen volgen op een manege.
Leer je bijv. meer?

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:45

Ik heb ook het koetssiersbewijs, je leert hier de basis van mennen en de basis dingen erom heen.
Men lessen zou ik na de mencurses nemen.
Als je al de basis weet voegt het menbewijs niet heel veel toe, is uit mijn ervaring.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:46

Ik heb m al jaren alleen doe ik er niks mee:(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:48

Ja ik heb mijn menbewijs. Eerst zonder gemend maar later het bewijs gehaald en er een hoop van geleerd.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:52

Ik ben ook met een menbewijs begonnen en daarna nog doorgegaan met af en toe lessen. Ik heb er zeker veel van geleerd en is een goed begin geweest, maar uiteindelijk heb ik het zelf in de praktijk echt moeten leren. Beetje hetzelfde als autorijden :P

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:54

Ook ik heb het koetsiersbewijs.
Heb veel geleerd bij de lessen.
Maar ook heel veel door het zelf toe te passen in de praktijk.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:11

Heb m gehaald bij Nijenhuis in Leek(de dierenarts) eerst in de bak later over de weg, maar mijn ouders hebben wel koets en paard, maar niks wat bij elkaar past en alles heeft wat achterstallig onderhoud qua tuigen en rijtuigje. Heb er ook heel lang geen tijd voor gehad hoop dit jaar weer met gewoon rijden te beginnen.

_Rozanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 21:14

Hmm misschien toch wel handig dan. Ik krijg wel hulp bij het beleren en zij gaat mij ook in het begin wat helpen met het mennen. Vroeger heb ik veel gemend met shetlanders en A-pony's maar dat is al lang geleden. Bovendien ga ik alleen maar recreatief mennen en met mijn mini, dus zo moeilijk en gevaarlijk moet dat niet worden lijkt me ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:22

Als je je koetstierbewijs wilt halen omdat je dan WA-verzekerd bent, heb je de verkeerde reden gekozen. Je moet nl verplicht sowieso al WA-verzekerd zijn, waar een hobbyspan gewoon onder valt. Het geeft eerder ellende dan dat het helpt, want beide verzekeringen zullen de verantwoordelijkheden naar elkaar afschuiven, als je iets te claimen hebt.

Koetsierbewijs halen (of een goede mencursus volgen) om goed te leren mennen is wel een goede reden. Maar dat hoef dus niet per se het koetsierbewijs te zijn. Mencursus kan net zo nuttig zijn.

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:43

ts ik weet niet hoeveel menervaring je hebt, maar als de basis er al goed inzit zou ik persoonlijk kiezen voor prive menlessen. Na mijn koetsiersbewijs ben ik menlessen gaan nemen eerst met mijn enkelspan en later tweespan (tweespan koetsiersbewijs heb ik niet). Zelf vind ik de lessen duizende malen leerzamer. Koetsiersbewijs is leuk voor de beginselen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:18

Ik heb mijn Koetsiersbewijs ook, omdat ik graag op een juiste manier wilde leren mennen. Later is het mijn beroep geworden en was het verplicht om er een te hebben. Het is voor mij dus dubbel profijt dat ik hem heb gehaald.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:19

Ik heb geen menbewijs.
Ik heb leren mennen van mijn opa (nu 88 jaar) en hij heeft heel zijn leven paarden (1- en 2span) voor de kar gehad.

_Rozanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:20

Oh dat wist ik helemaal niet. Ik ben al wel WA verzekerd. Maar men zei tegen mij dat je als je gaat mennen alleen verzekerd wordt als je het men/koetsierbewijs hebt.
Begrijp ik dus goed dat het dus NIET verplicht is om een men/koetsierbewijs te hebben wil je WA worden verzekerd als er iets gebeurd?
Maar dat het dus wel verstandig is om iets van lessen/cursussen te volgen om zo op de juiste en veiligste manier te leren mennen. ;)

elsando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:22

Ik heb mijn koetsiersbewijs ook. Heb daar een hoop van geleerd, wat ik nu heel goed op mijn pony kan toepassen. Dus ik zou het wel aanraden.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:32

Ik vind het koetsiersbewijs een goede basis. Ik heb zelf mijn enkelspan, tweespan en langspan koetsiersbewijs gehaald en ben daarna dressuurmatig met de verschillende aanspanningen verder les gaan nemen.
Mocht er iets gebeuren, dan moet je dit altijd eerst indienen bij je eigen WA verzekering, pas als die niet dekt kan je de verzekering gekoppeld aan het koetsiersbewijs aanspreken.
Iemand uit de buurt had daar veel problemen mee gehad. Zij had het ingediend bij de verzekering via het koetsiersbewijs. Toen hoorde ze een tijd niets, moest ze er zelf achteraan en toen kreeg ze te horen dat ze het eerst via haar eigen verzekering had moeten indienen. Dat toen alsnog gedaan, maar haar eigen verzekering vond dat het toen te laat was ingediend, was een heel gedoe.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:40

Nog even een toevoeging: laat het duidelijk zijn dat je na het behalen van je Koetsiersbewijs geen IJsbrand Chardon bent. Je hebt alleen een basis meegekregen en zult door middel van lessen en heel veel "vlieguren" aan je werkelijke ervaring moeten komen. Ook is de ene mencursus de andere niet: de ene docent houdt het puur bij de basis en het theorieboek, de ander gaat dieper in op de stof en breidt de praktijklessen uit. In beide gevallen blijft het belangrijk om menlessen te blijven volgen, omdat de instructie je helpt om niet in je eigen gewoontes te verslappen. ;)

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 00:38

De meeste medeweg gebruikers weten niet eens wat het betekend als je een zweep boven je hoofd houdt in je rechterhand en die boven je hoofd naar links laat wijzen. Dus automobilisten en andere weggebruikers zullen ook wel cursus kunnen gebruiken. Het betekend dus dat je links af wilt slaan

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 00:42

cariena1 schreef:
De meeste medeweg gebruikers weten niet eens wat het betekend als je een zweep boven je hoofd houdt in je rechterhand en die boven je hoofd naar links laat wijzen. Dus automobilisten en andere weggebruikers zullen ook wel cursus kunnen gebruiken. Het betekend dus dat je links af wilt slaan

_/-\o_

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 01:07

Ik heb het koetsiersbewijs al meer dan 25 jaar en ben 30 jaar geleden begonnen met mennen. Ik heb er soms tijden niets mee gedaan en dan ineens weer wel een heleboel. Eigenlijk heb ik veel meer òp dan àchter een paard gezeten, maar toch heb ik er geen spijt van dat ik het ooit heb gehaald. Gelukkig heb ik die verzekering nooit nodig gehad.
Wat de opleiding betreft, ik had een behoorlijk degelijke opleiding, met verschillende warmbloed paarden en wedstrijdtraining, we vormden met wat medecursisten samen een equipe en deden dressuur, kegeltjes en een wegparcours. Was heel leuk om mee te maken.
Het was de bedoeling dat ik ook meerspannen zou gaan rijden, maar doordat ik een baan verder weg kreeg is dat er nooit van gekomen. :P