trekken tijden longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovertje98

trekken tijden longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 16:09

hooi :D ,

ik verzorg sinds kort het paard van mijn tante.. ivm haar zwangerschap.. maar ik zit met een probleem
met het longeren trekt hij heel erg en heeft mijn vriendin een x bijna meegesleurt.. op het begin gaat het goed maar na 10 min ofso word hij heel sterk
weet iemand hoe ik dit kan verbeteren

xxanne

LauraEH

Re: trekken tijden longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:13

heb je tijdens het longeren een bit in? deed mijn verzorgshetlander ook, vooral als hij bitloos deed, hij liep zo de andere kant op en sleurde je zo mee. wat wij deden. (miss wat zielig :$) bitje in met longeren en elke keer als hij begon te trekken of weg wou lopen, gaven we met de zweep een harde tik op de grond zodat hij door loopt, hij reageert namelijk best goed op de zweep, en trokken we hem naar ons toe. het is miss wat zielig, weten we, maar nu is ie niet meer vervelend :) (graag geen commetaar op de manier waarop we het deden ;) )

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:14

Longeercirkel neerzetten met prikpaaltjes en lint, en als hij het dan nog doet gaan zoeken naar het waarom? Heeft hij pijn snapt hij het niet, gebeurd er iets in een bepaalde hoek enzenz

lovertje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 16:44

oh die ga ik eens poberen! want ik had zijn hoofdstel niet om!!!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:14

TVG-ITP >> TVG

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:20

Met een hoofdstel om, zal in ieder geval al beter gaan inderdaad. Het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat je heel hard in zijn mond gaat zitten. Denk er dan wel aan dat je de longeerlijn het beste dóór de binnenste bitring kan doen en vastklikken aan de buitenste, anders krijg je dat hij over zijn buitenschouder wegloopt.
Ik zou met zachte kneepjes in de longeerlijn duidelijk maken dat je wil dat hij bij je blijft, een longeerlijn bootst jou bewegingen harder door dan dat je ze geeft!

Maar ik denk dat de tip van matasja het beste is. Hierbij loop je geen risico dat je hem in vervelende situaties brengt, wat betreft gevoeligheid in de mond.

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:08

Longeerstukje aan beide ringen maken, kost maar een paar euro en werkt handig. Dubbele lijnen kan ook goed werken maar in het begin niet zo makkelijk (vond ik althans)

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:11

Longeercirkel afzetten.
Loopt hij ook beter in balans.
Veel succes.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:12

longeercirkel afzetten en corcord longe gebruiken

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:23

Is het een grote ruimte waar je hem longeerd? Zodat hij dus niet (constant) langs een bakrand loopt?
Het kan ook zijn dat hij steun zoekt aan de bakrand maar die dus op dat moment niet heeft waardoor hij naar een bakrand toe trekt.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:28

Heel veel belonen als hij wél bij je blijft en naar je toe komt als je dat vraagt... krijgt je paard er misschien plezier in en heeft ineens geen reden meer om er vandoor te gaan :D mensen, gezond verstand gebruiken aub...

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:42

Klimop schreef:
Heel veel belonen als hij wél bij je blijft en naar je toe komt als je dat vraagt... krijgt je paard er misschien plezier in en heeft ineens geen reden meer om er vandoor te gaan :D mensen, gezond verstand gebruiken aub...

Lekkere reactie weer..

Als je zo'n opmerking maakt, is het fijn als je die onderbouwt. Dan kan de rest ook snappen waaróm je vind dat niet iedereen zijn gezond verstand gebruikt. Dit is meer een laffe opmerking zonder reden.

Dus, leg je opmerking uit, als je wilt.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:01

Sorry ik heb ondertussen al teveel topics gezien waarbij mensen allerlei hulpmiddelen adviseren (gelukkig is hier de 'hang er een bijzet aan en zet de binnenste teugel strakker' etc nog niet langsgekomen... word van dat soort dingen echt ziek) i.p.v. dat TS kijkt wáárom het paard dit doet.
Ik zie ook teveel mensen die hun paard gaan 'longeren', waarbij ze een longeerlijn vastklikken, zweep pakken en het paard vervolgens alleen maar doelloos rondjes laten rennen. Vervolgens vinden ze het raar dat het paard wegrent (kun je het 'm kwalijk nemen??) :') Oja en dan gaan ze 'hooo hooo' roepen (imo belonen ze het gedrag, paard mag stoppen met lopen als hij trekt) en roepen 'mijn paard is zo/te sterk!' haha, een welsh kan je ook zo meesleuren als hij dat wilt.... maar op het moment dat ze daarachter komen, ben je dus te laat!
Het lijkt mij logisch dat er als eerste voor zorgt dat het paard graag bij jou wíl zijn en je het werk leuk en afwisselend maakt (gebruik je stem als motivatie, geef tussendoor genoeg rust, evt. een keer een brokje als beloning en leer ze dat ze pas mogen stoppen met werken als ze netjes bij jou blijven/naar je toe komen als je dat vraagt), dan zul je nooit tegen dit probleem aanlopen ;)

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:06

Ik snap wat je bedoelt. Maar dan trek je dus wel meteen onnodige conclusies en schuif je nu dus de schuld op anderen die je het wel eens anders hebt zien doen, waardoor je zo reageert, niet helemaaal eerlijk. De meeste tips die tot nu toe langs zijn gekomen, zijn ook erg gericht op de oorzaak (kijk naar: xXxXsasxXxX, grace1989, matasja etc).

Maar goed, ik wil er geen vervelend topic van maken (en jij waarschijnlijk ook niet) ;) .

TS, plaats je nog een update of het is gelukt?

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:34

Wees je paard voor! Ook mijn haflinger heeft nog wel eens een kop er op. Zodra je ook maar ziet dat je paard denkt naar buiten te gaan, geef je een rukje. Zodra je paard alleen deze beweging al maakt, ben je te laat. Laat je paard in het begin dan ook niet te snel rennen, als je paard alleen al in draf is is het goed. Zo kun je dit later uitbouwen. Of anders misschien balkjes op de grond leggen als steun?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:52

ook last van, longeer in de bak met halster en dan gaat hij zn hele gewicht op dat hoofd hangen, geen houde meer aan.. vind het niet goed om een longeer circel te maken, want daar bereik je maar een tijdelijke oplossing mee, ik heb nu gewoon knoppen aan de longeerlijn gemaakt voor meer hou vast, en als hij echt té hard trekt, trek ik gewoon even terug aan de lijn. Mijn pony longeer ik volledig op stem, dat gaat ook heel goed en hij is actief enzo, maar dat trekken blijft gewoon.. krijg het er maar niet uit..

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:54

mijn paard deed dat ook heeel erg, iedereen keer als hij begond te trekken gaf ik korte trekjes (wel hard) maar als je gaat hangen nam die je zo mee en die snelle strekjes achter elkaar hielp goed :)

lovertje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 00:04

Het gaat nu goed, dankjewel voor jullie adviezen allemaal.. hij trekt nu bijna niet meer toen ik hem vammidag longerde.. wel soms nog in een x stijgeren meer dan weet hij dat ik booswordt en loopt dan snel weer verder haha!

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:47

laat eerst een paar keer iemand naast het paard lopen en dan steeds verder er vanaf gaan lopen