Met nekring rijden, hoe aan te pakken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met nekring rijden, hoe aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:56

Ik heb sinds de zomer een ontzettend leuke brave 13 jarige ruin. Hij is hoger geschoold dan dat ik zelf ben dus ik leer een hoop op hem.
Nu moest ik hem van de instructrice van mijn vriend leren om met een touw om zn nek te rijden. Mijn vriend is een echte beginner en moet nog leren galopperen. Bij dit rijden met touw kwam ik er echter achter dat dit paard ook op enkel het touw te rijden is. Hij is er op te sturen, op terug te nemen. Halthouden gaat wat moeilijker maar het gaat wel.
Onwijs leuk dus, en dit wil ik verder gaan trainen met hem. Maar hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:26

Het is belangrijk dat je je zit ook gebruikt bij het rijden met zadel en hoofdstel, gewoon altijd. Eerst de zithulp en bij geen of te weinig reactie komt de teugel/halsriemhulp erbij. Je zult zien dat je paard steeds beter op die eerste hulp gaat reageren en dat je steeds minder teugel/halsriem nodig hebt.

Ik geef de volgende zithulpen:

- gewicht op je zitbeenknobbel aan de kant waar je heen wilt
- kijken waar je heen wilt waardoor schouders en heupen iets meedraaien
- beide handen naar de kant waar je naartoe wilt (binnenhand van de hals, buitenhand naar de hals toe)
- buitenbeen naar achteren en aandrukken

Om af te remmen: kantel je bekken naar achteren (onderrug bollen) en hou dit stijf, dus niet meer meeveren zoals je tijdens het rijden doet. Druk hierbij je hakken naar beneden, maak jezelf lang. Ook deze hulp komt uit de “gewone” dressuur, maar kun je dus prima zonder tuig toepassen.

Zo te lezen is jouw paard netjes getraind en ik verwacht dat hij goed op de zithulpen zal reageren.

Succes en veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:52

Op zithulpen reageert hij super, het halthouden gaat ook prima als we de teugels vastpakken (gewoon alleen het riempje vasthouden is voldoende) dus volgens mij is dat gewoon een kwestie van vakr doen en dan heeft hij het snel genoeg door. Zit er ook een verschil in het rijden met halsriem/ halstertouw? En het met het sturen? Straks doe ik het helemaal verkeerd en dat zou natuurlijk zonde zijn..

Motje11

Re: Met nekring rijden, hoe aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:58

Wat bedoel je precies met "Zit er ook een verschil in het rijden met halsriem/ halstertouw?" Tussen wat en wat? Of bedoel je tussen een touw en een ring?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:00

ik rijd de mijne ook met een halstertouw om, niet met een harde ring. En die doet het ook prima hoor.
Het is maar hoe je het je paard aanleert, en je moet toch op je zit rijden! dan heb je als het goed is de halsring(of halstouw) vrijwel niet nodig. behalve als je er af denkt te kukelen, of extra rem nodig hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:16

Ik bedoel inderdaad tussen een touw en ring, komen de hulpen anders door? Is een ring wellicht makkelijker om mee te leren rijden of niet?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:30

hm, ik zeg altijd: je kan je paard alles aanleren: zelfs halt terwijl jij op je neus staat te duwen.

dus als jij je hulpen juist door geeft, consequent bent in naar wat je doel is, en daar 1 hulp bij geeft dan moet het goed komen. Op een ring of op een touw. :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:42

De hulpen zijn hetzelfde bij een ring of een touw. Een nadeel van een ring vind ik dat je hem vast moet blijven houden, een touw kun je gewoon laten hangen als je hem niet nodig hebt.
Een voordeel van een ring is dat je doordat hij stijf is iets makkelijker de hulp wat meer naar voren op de hals kunt plaatsen waar je meer invloed hebt. Maar met een touw gaat dat ook en als het goed is hoef je dat niet vaak en steeds minder te doen. Sommige mensen vinden het een voordeel dat je met de ring op twee plaatsen tegelijk je paard kunt aanraken, aan de buitenkant meer richting oren en aan de binnenkant dichter bij de schoft. Ik gebruik alleen de aanraking aan de buitenkant indien nodig, het binnenbeen kun je gebruiken om hem bijv. te laten buigen of naar buiten te drukken.

afknape

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:12

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:08

Ik heb mijn touw (...nav een cursus van Linda Tellington noem ik het mijn balansteugel...) wel altijd vast aan het zadel.
(Dwz.: die 2 ogen vooraan, een riempje om en daaraan zit de balansteugel.)

Zou Knollie halsstrekken op een moment dat ik de balansteugel om wat voor reden dan ook niet beet heb, dan weet ik zeker, dat het ding ongeveer hang, waar het hoort te hangen. (LTJ maakt die dingen van bergbeklimmerstouw, er kan rustig 500 kilo aan hangen - en dat wil je niet voor je paard).

Je kunt er links- rechts mee, je kunt er terug/ halt mee en het helpt bij verzamelen.
Verder is het mijn ervaring dat dieren het heelijk vinden. (Om stoer te doen, doe ik hetzij mijn halster, hetzij mij hoofdstel soms af: lekker met een "blootshoofds paard" door de bak. :D )

LoveRadjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:19

Als ik jou was zou ik hem ook een aantal stemcomando's aanleren ;-)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 01:31

als je neckrope intikt in de wiki krijg je een hele goede en duidelijke uitleg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:49

Stemcommando's kent hij al super goed, hij denkt ook echt met de ruiter mee wat ook een voordeel is!