[AR] Welk tuig voor ezels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Welk tuig voor ezels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 20:54

Ik vroeg me af wat voor tuig je moet gebruiken voor het mennen met ezels, volstaat shetlandtuig of is er speciaal tuig voor ezels? En hoeveel mag een ezel trekken? Hoewel we voorlopig eerst lange lijnen gaan doen, de ezel heeft ervaring met mennen alleen is het alweer een poosje geleden..

Aslien

Re: Welk tuig voor ezels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:58

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:20

Zilco (kunststof tuig, onderhoudsvrij) verkoopt tegenwoordig ook tuigen speciaal voor ezels.
Ik weet dat o.a. het Tedextuig (combinatie van nylon en kunststof) ook voor ezels verkrijgbaar is. Prijslijst op de site geeft een prijs van € 530,= voor een Zilco Tedex maat Ezel.

Zie:
http://www.zilcotuigen.com

HTM

Re: Welk tuig voor ezels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:16

Hoe groot zijn je ezels?

Wij hebben het Bertha tuigje al een aantal keer aan mensen met kleine (tussen de 1 meter en 1.15) ezels verkocht.

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:57

Ik men met mijn tweespan met Sieltec tuigen.
Puur omdat ik niks goed passends en betaalbaar voor ze kon vinden. De borststukken van bijv. een shetlandmaat zijn vrij breed (2span tuigen dan). Ezels zijn in verhouding vrij smal, dus kom je met shetmaat tuig een heel eind, echter zijn ze stuk langer, en dan moet je van alles aanpassen en verlengen.
Mijn ezels zijn 1.05.
Ik vind de sieltec tuigen voor recreatie ideaal, passen super en geen schuurplekken, ongeacht temperatuur, wintervacht of niet. Onderhoudsvrij en lichtgewicht. En in allerlei kleurtjes. Maar goed, smaken verschillen uiteraard.
Op de site van Sieltec (www.sieltec.de) staat mijn mailadres (bij Paten), ik ben adviseur voor sieltec specifiek voor ezels mocht je iets willen weten.

Vwb trekken: zelfde als bij ponies. Op harde 3x eigen gewicht, hard zandpad 2x eigen gewicht en mul zand, modder ed 1x eigen gewicht.
Is ook beetje afhankelijk van rolweerstand van je wagen.

Tel bij die gewichten ook passagier(s) en gewicht van de wagen bij. ........