Problemen met de clicker.. Iemand tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PasAn33

Problemen met de clicker.. Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 19:27

Hallo,

Ik ben nu al een tijdje "begonnen" met clickertraining.. Eigenlijk niet echt begonnen want het allerbelangrijkste lukt niet echt.. :o
Ik probeer mijn paardje duidelijk te maken dat na de click de beloning komt.. Maar ze begrijpt het maar niet.. Altijd wil ze maar de beloning en wordt ze echt heel opdringerig.. :( Ik ben ten einde raad, dus dacht ik dat hier iemand mij wel wat tips zou kunnen geven. Hoe hebben jullie het aangepakt als jullie ook zo'n vraatzuchtige monstertjes :) hebben? Of hebben jullie een betere methode? Ik zou haar later graag een paar kunstjes leren ( ik heb nog veel tijd , ik doe het rustig aan , Ik vind dat de basis eerst goed moet lukken voor ik daar aan begin.) Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Alvast bedankt

Groetjes :)

NikkivanOlst

Re: Problemen met de clicker.. Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:33

Voedselweigeren!

Dan leren ze dat ze echt pas eten krijgen NA de click en niet hoeven te drammen voor eten :)

PasAn33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 20:01

VisibreTeam schreef:
Voedselweigeren!

Dan leren ze dat ze echt pas eten krijgen NA de click en niet hoeven te drammen voor eten :)

Ik probeer het nu al een tijd.. Maar ik moet echt hard in mijn schoenen staan ;) Maar ik ga er anders eens meer intensief mee bezig zijn! Dankje voor de tip! :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:10

Gewoon duidelijk zijn: dit voer is van mij, jij blijft er af!
Even stukje tekst uit een artikel van mij:

Voerweigeren
Voerweigeren is een stukje respect hebben voor de eigenaar. Dus geen gebedel om brokjes, geen oefeningen misbruiken om toch iets te kunnen verdienen maar keurig wachten op commando’s en pas ná de click het voer aan mogen nemen.

Om het voerweigeren op te starten begin je met je hand gesloten en je arm gestrekt voor je te houden, in de ruimte van het paard, praktisch onder zijn neus. Hij moet van jouw hand afblijven, door je knokkel te bewegen en (alleen als reactie uitblijft) een duw tegen de neus te geven. Het is belangrijk dat je je hand niet terugtrekt, dan geef je toe aan het bedelen door het paard toe te laten in jouw ruimte. Houd je arm te allen tijde recht voor je uit. Pas als het paard even afgeleid lijkt of afstand houd en dus van je hand afblijft, een click geven en gelijk de hand openen om het paard toe te staan de beloning te pakken. Wanneer het paard netjes van je hand afblijft en pas na de click de beloning aanneemt, kun je het gaan proberen met geopende hand. Als het paard hierbij te enthousiast wordt, moet hij op de plek worden gezet. Laat hem een paar stappen terug zetten en begin opnieuw.

Als je met hand open wilt gaan trainen mag je je hand weer niet terugtrekken. Sluit hem en duw je paard even terug met duidelijk ‘wachten!’ als commando.

Als het voerweigeren succesvol is aangeleerd kan een paard zeker een seconde of 10 van je hand afblijven tot jij het click signaal geeft dat hij de beloning aan mag nemen.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:34

Ik heb zelf ook zo'n vraatzuchtig monstertje (mijn shet) en sluit me aan bij Visibreteam. Voedsel weigeren is echt een hele goede oefening, je moet wel sterk in je schoenen staan! Dit heeft bij mijn andere pony ook enorm geholpen. Die was eerst ook opdringerig en ging bedelen, nu nooit meer en is heel braaf, houdt keurig zijn afstand. Bij mijn shet is het een graadje erger als het om voedsel gaat, zeker als er een andere pony bij staat, die gaat steigeren of zn kont naar me toe draaien en probeert te trappen als hij zn zin niet krijgt (ja, tis een portret :+ ) Die mist dus echt dat stukje respect en daar ben ik ook heel streng in. Ik heb hem nu geleerd dat hij afstand moet houden door terug te lopen, van mij af dus (anders zit hij bijna op mn schoot, komt dus duidelijk ongevraagd in mijn ruimte ) dus als ik nu met eten aankom, loopt hij uit zichzelf al een paar passen terug om afstand te houden, dus dat kun je ook proberen. Wel consequent erin zijn en geen gebedel accepteren. Maar dat heb ik bij mijn andere pony niet op deze manier gedaan, want die werd niet gemeen, maar gewoon opdringerig, dan is alleen voedsel weigeren voldoende.

PasAn33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 23:03

Bedankt voor jullie goede tips! Ik kan er zeker veel meedoen! En ik denk dat ik ook wel stevig in mijn schoenen ga moeten staan :) Maarja een uitdaging kan nooit kwaad!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:06

PasAn33 schreef:
Bedankt voor jullie goede tips! Ik kan er zeker veel meedoen! En ik denk dat ik ook wel stevig in mijn schoenen ga moeten staan :) Maarja een uitdaging kan nooit kwaad!

Mijn merrie eet ook ontzettend graag, maar ze snapte het wel héél snel.. Ik denk dat je gewoon moet volhouden...
Probeer optimistisch te blijven: eens ze het snappen, vergeten ze het niet meer :D

PasAn33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 10:06

JunkDeLuxe schreef:
PasAn33 schreef:

Mijn merrie eet ook ontzettend graag, maar ze snapte het wel héél snel.. Ik denk dat je gewoon moet volhouden...
Probeer optimistisch te blijven: eens ze het snappen, vergeten ze het niet meer :D

Ik zal proberen :) Dankje!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:08

En, lukt het een beetje?
Ben vandaag ook met vhd begonnen. Ik dacht dat de eerste oefening targetteren was.
Misschien dat mijn bedelpaardje ook maar eens moet leren voedselweigeren...

Of kan ik nu beter eerst doorgaan met targetteren, nu?
Het bedelen heb ik btw genegeerd. Geen click en geen beloning dus.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:43

Voedselweigeren :j
Is gewoon dé oplossing voor bedelpaardjes :))

Maar zorg er wel voor dat je consequent blijft en dus ALLEEN eten geeft NA de click :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:18

Okee en daarna verdergaan met targetteren dus.
Risse leert snel, maar geduld word beloond haha.

PasAn33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 20:30

Het voedselweigeren helpt toch al een beetje.. Al moet ik het toegeven , ik moet echt wel mijn mannetje staan! Maarja Ik hou van uitdagingen, En ik zal er waarschijnlijk altijd wel iets bijleren!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:22

zelf heb ik een boek van vrijheidsdressuur. daar staat een handige tip in, namelijk:

begin de oefening met het paard achter een hek. zo kan hij je niet omver lopen en naar het voedsel happen.
bij het paardje waarmee ik het oefen, werkt dit echt heel goed. als hij dadelijk echt begrijpt dat hij ten alle tijden van het voedsel af moet blijven doe ik het zonder hek :)

PasAn33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 10:47

xMyrth schreef:
zelf heb ik een boek van vrijheidsdressuur. daar staat een handige tip in, namelijk:

begin de oefening met het paard achter een hek. zo kan hij je niet omver lopen en naar het voedsel happen.
bij het paardje waarmee ik het oefen, werkt dit echt heel goed. als hij dadelijk echt begrijpt dat hij ten alle tijden van het voedsel af moet blijven doe ik het zonder hek :)

Ik zal het vandaag eens proberen! Bedankt voor de tip!