[AR] een tweede paard vastbinden aan wagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

een tweede paard vastbinden aan wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 01:41

Ik meen ooit eens een topic te zijn tegengekomen waarin iemand aan het mennen was en een tweede pony had meegenomen en deze had vastgebonden aan de wagen. Zijn er meer mensen die dit doen en zou dit bijv. geschikt kunnen zijn om een pony verkeersmak te maken? Uiteraard altijd met een tweede persoon erbij?

Poeltje

Re: een tweede paard vastbinden aan wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 01:43

Een pony of paard vastbinden aan de wagen is levensgevaarlijk.

Kun je beter je pony aan de hand meenemen en dan langs de weg lopen.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 01:44

Ik zou het zelf nooit doen, ook niet met een 2e persoon erbij....
Paard zal zich maar los rukken en het paard voor de wagen schrikt.... Dan ben je nooit op tijd om nog in te grijpen.

Levensgevaarlijk gewoon !

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 01:49

Nee, inderdaad. Zeker als het dan nog een niet verkeersmak paard betreft. Ik dacht dat op zich al, maar aangezien ik er al eens een topic over had gezien (weliswaar met een wel verkeersmak paard) vroeg ik me dat af. Maar bedankt!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 01:51

Ik wil ook niet weten wat een schade het aan je wagen kan veroorzaken :=

Topic heb ik nog niet voorbij zien komen ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 01:59

Is al zeker een jaar geleden ofzo! Met een hca sulky meen ik..

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 02:00

Al onze pony's zijn verkeersmak, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om een pony mee te nemen naast de wagen. :n

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 02:00

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 02:44

Ik vergeet nooit meer dat ik 'klem' zat tussen dichte spoorovergang (ivm naderende trein) en zo'n malloot van een boer met een groot trekpaard voor zijn boerenwagen, en de boerin achterop de wagen met een jong trekpaard aan een touw.

Ten eerste snap ik niet dat ze op het fietspad gingen staan, ik kon echt geen kant uit en heb niet zo snel ontzag voor paarden maar dit was gewoon echt geen fijne situatie. De boer vertelde mij (na mijn vraag waarom dat paard op die manier mee ging) dat hij hem aan mak was met zijn vrouw voor verkeer.

Oh okee. Vervolgens komt die trein eraan en dat jonge trekpaard springt omhoog en zit bijna op de kar dus dat trekpaard dat de kar trok sprong van schrik naar voren en ik kon met mijn fietsje nog net wegduiken.

Was echt boos toen. En verbaasd.
Zijn vrouw lazerde ook nog van de kar door die schrikreactie van de jonge, niet hard maar toch. Als zij het paard had losgelaten had hij misschien langs/over mij zo onder de trein gelopen.

De boer was vooral boos op zijn vrouw en het boeide hem volgens mij weinig dat ik er ook zowat tussen zat. :+

Wow, lang verhaal.
Nouja, ik vind het dus niet slim en levensgevaarlijk en zou het nooit doen of iemand aanraden. :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 08:27

Volgens mij is dit vragen om ellende om zo een paard mee te nemen.
Zou het nooit doen zo.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 08:35

Hier is iemand ment met haar paard en haar pony meeneemt tijdens het mennen. Kan van een afstandje niet goed zien of de pony vast zit aan de wagen of door iemand vast wordt gehouden/snel los kan worden gemaakt, maar die loopt er dus altijd achteraan. Paard dat de kar trekt is gelukkig heel sloom (zie de eigenares ook wel eens rijden/wandelen maar paardlief is niet vooruit te branden _O- ) dus ponytje kan hem goed bijhouden :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 08:57

Vroeger deden de boeren niet anders. Moest een paard voor de wagen of ploeg beleerd worden, werd het jonge paard aan het schoftje van het oudere paard geknoopt. Zo gingen de veulens al mee naar het werk als ze een paar weken waren. Boeren konden zich niet veroorloven een paard maandenlang stil te laten staan omdat er toevallig een veulen bijliep.
Oudere paard trok het jongere wel mee, en verder kreeg-ie wel een tik met de zweep als-ie ging hangen.

Overigens heb ik zelf ook wel eens een veulen meegenomen. Niet aan het paard of de kar geknoopt, maar de eigenaar van het veulen achterop de kar, veulen aan een touwtje. Ik zie het probleem niet, degene die het touwtje vasthoudt kan zó van de kar afstappen. Waar is het verschil met alleen met je paard langs de weg wandelen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:40

Ik denk dat er wel een verschil (o.a. in kracht) is tussen een veulen meenemen en een jong paard / pony die verkeersmak moet worden.
Mijn tweede veulen had ook steeds de neiging om niet mee te lopen van box naar wei. Halstertouw om de hals van de moeder heen geknoopt en veulen eraan vast geknoopt met een slipsteek. Maar goed, de openbare polderweg was daar dan ook niet druk met ca 1 auto per half uur :D .

Vastbinden aan de wagen zou ik idd ook nooit doen, maar een bijrijder achterop met pony aan het halstertouw zou ik ook wel doen. Mits die er makkelijk af kan springen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:46

Vastbinden aan de wagen zou ik nooit doen, wat ik vroeger wel eens deed, als ik met de ene pony (kleine c/ grote b) ging mennen, dan gingen we met twee personen en de groom hield nog een shetlander vast.
Dit ging altijd keurig netjes, maar goed een shetlander is ook wel heel wat anders dan een trekpaard.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:49

Ibbel schreef:
Vroeger deden de boeren niet anders. Moest een paard voor de wagen of ploeg beleerd worden, werd het jonge paard aan het schoftje van het oudere paard geknoopt. Zo gingen de veulens al mee naar het werk als ze een paar weken waren. Boeren konden zich niet veroorloven een paard maandenlang stil te laten staan omdat er toevallig een veulen bijliep.
Oudere paard trok het jongere wel mee, en verder kreeg-ie wel een tik met de zweep als-ie ging hangen.

Idd, zo deed mijn vader het ook, als de merrie weer voor de hengst ging [9e-11e dag] werd het veulen voor het eerst vastgezet, en kon hij leren wat een halster en touw was.
Als ze van a naar b moesten kreeg de merrie een touw om de borst, en daar werd het veulen aan vastgezet.
Eerst even iemand erachter om het veulen 'op te jagen', maar al snel volgde het de merrie overal.
Voor werkpaarden gold dat het veulen naast de merrie werd gebonden, leren ze veel van en ze krijgen genoeg beweging, beter dan heel de dag op stal.

linnxkit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:09

Ik heb vorig jaar een trektocht gedaan en daar was een meisje al 2x van het paard gevallen en de eigenaar heeft dat paard ook aan de wagen vastgeknoopt. Meisje mee op de kar en zorgde ervoor dat als er een boom o.i.d. kwam de pony wel netjes achter de wagen liep. In een half uur tijd had de pony 3 halstertouwen gesloopt omdat er bijvoorbeeld een tak bleef haken aan de kar die terug zwiep naar het paard toe, wat natuurlijk eng is. Dat meisje zelf het paard maar vast gehouden aan het halstertouw en dat ging ook nog mis.. Vervolgens maar het paard los laten lopen (was ergens midden in de bossen, geen weg in de buurt) en dat ging wel goed. En dat was dus een paard die al járen mee ging op trektocht. Laat staan een paard die nog nooit buiten is geweest.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:32

Mijn opa nam vroeger regelmatig jonge paarden mee aan de kar als hij erop uit ging.
Bij de dravers binden ze ook regelmatig 1 of 2 paarden extra vast aan de sulky.
Dan trainen ze er meerdere gelijk.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:40

Ik kom regelmatig een koets tegen met een grote tuiger ervoor en een shet achter de koets vastgebonden.
Die twee staan ook al jaren samen in de wei.

Ik vind het wel een heel leuk gezicht en ook goed voor de shet, dan krijgt die ook beweging.
En als ze braaf zijn, waarom niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:08

Vastbinden aan wagen, lamoen of schoftje zou ik zelf nooit doen, óók niet als er iemand bij is. Vind dat veels te eng. Weet dat ze het vroeger idd vaak zo deden, maar toen was het verkeer natuurlijk ook heel anders hé.
Veel te bang dat het 'handpaard' eens zou gaan trekken oid, of perongeluk met z'n benen in de wielen zou komen, of op de wagen zou springen.

Wat ik wel eens doe, is iemand achterop met een pony aan de hand, die laat pony dan achter de wagen of half er achter, half er naast lopen. Doe ik overigens ook alleen met pony's die al verkeersmak zijn en een beetje wat stemcommando's kennen, en gewoon goed handelbaar zijn.

Verkeersmak maken zelf doe ik gewoon aan de hand, met wandelen.

Toevallig heb ik de afgelopen weken nog een paar keer met een pony achter de wagen gereden. Een goede vriendin van mij heeft een Ijslander waarvoor het belangrijk is dat ze nu goed beweging krijgt. Zelf zit ze soms wat met haar lichaam. Dus dan is het voor haar denk ik ook fijner om niet te wandelen/fietsen maar gewoon bij mij achterop te kunnen staan en zitten.

Het was in het begin even goed zoeken naar het juiste tempo; ik heb een Welsh A voor de wagen die normaal gesproken een basistempo in draf heeft van 16 á 17 km. per uur. Kan haar op de km. nauwkeurig regelen, terugnemen of juist wat weg laten draven. Dus het was even puzzelen, maar als 't Isje eenmaal op gang is, dan is 11 km./uur het fijnste tempo voor de Ijs. Daar pas ik de mijne dan op aan, en dat gaat op zich best goed. Wel goed opletten. Ook met terugnemen naar stap of halthouden moet door ons beiden goed gecoordineerd worden, anders is het 'boem'.
Het Isje is overigens even koel in 't koppie als mijn Welsh, zijn beiden niet snel ergens van onder de indruk en zijn beiden goed verkeersmak.

Ik heb overigens een marathonwagen met extra verlengde achterplaat en grepen achterop (geen zitjes, wel afgeronde vlakken waar je kan zitten) en het is dus op mijn wagen ook héel makkelijk er af springen als er wat mis is.

Toch houd ze het halstertouw gewoon in haar handen, en knuppen we 't niet vast. Als er iets gebeurd kun je nooit snel genoeg zijn om het weer los te maken denk ik. Gelukkig denken we daar beiden hetzelfde over, want ik zou ook écht geen pony vastgeknupt aan mijn wagen willen hebben, geen enkele pony.
Edit: die vriendin van mij gebruikt trouwens meestal een kaptoom; dan kan ze pony wat fijner bijsturen, en heeft ze ook wat meer te vertellen dan enkel op een halster.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:38

ik neem mijn jonge pony ook wel eens mee als handpaard. Mijn groom heeft hem dan vast en hij loopt
achter/naast de kar mee. Pony voor de kar is goed beleerd en verkeersmak. Jonge pony nog niet 100% verkeersmak maar wel al beleerd voor de wagen en kent de commando's. Pony heeft wel een hoofdstel aan.

Vastbinden aan de wagen zou ik nooit doen ook niet als er een groom bij is.

welsh4span

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:06

erg gevaarlijk het vastgebonden paard kan bij een schrikreactie zo de kar omtrekken.
een pony vast houden door een 2e persoon hebben we zelf al eens gedaan ging goed tot we gingen draven
de pony achter de wagen twijfelde even, toen lag de vasthouder languit in het gras.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:23

vrioeger werd het veel gedaan,en in andere landen word het nog steeds gedaan.ik doe het ook,maar mijn jonge paarden/.pony's zijn dan wel al verkeersmak

tessatess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:28

Doe het vaak. Maar alleen als de pony bekend is met verkeer.
Dus dat is als ik de pony aan de hand en aan de fiets al mee heb gehad.
Dat gaat altijd heel goed, heb een luxe sulky, en dat gaat prima!

JonnaLP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:32

Ik zou nooit een ander paard aan de wagen vastbinden, zelfs al is er een groom mee, als hij schrikt krijg je hem niet op tijd los. Denk dat aan de hand wel kan.