[AR] Hoogte voor shetlander om te mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aslanovitch

Hoogte voor shetlander om te mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:50

Ik ben op zoek naar een shetlander om mee te mennen in de toekomst.
Ik heb nu een leuke bonte shetlander gevonden die in mei 3 jaar wordt.
Hij meet nu +-96 cm (ik heb hem gemeten met een rolmeter) Hij is leuk van bouw en stevige benen.

Ik zou hem graag voor een sulky zetten of een uber licht marathon wagentje, maar eerder het eerste.
Is dit een goede maat voor een shetlander (voor voornamelijk met één persoon te mennen, soms ens twee op lichte stukken)

Zou hij nog groter kunnen worden, stel uitgroeien tot 1m aangezien hij in Mei 3 jaar wordt

(mijn haflinger had een stokmaat van 1m52 op zijn 3 jaar en toen hij vast was had hij een uiteindelijke stokmaat van 1m55) kan dit ook nog?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:55

mennen is een breed begrip. Wat wil je er precies mee? Wil je misschien ook wedstrijden gaan rijden in de toekomst? Hou dan de minimum stokmaat voor enkelspan pony's in je hoofd voor de samengestelde mensport, en daar zal deze pony niet aan voldoen.

Wil je er wekelijks/maandelijks een leuk recreatief ritje mee maken, of wil je wel echt lekker km's maken en ook eens een paar uur weg zijn? Hoe is de omgeving waar je gaat rijden? Veel mulle (bos)paden en/of heuvels etc.?

Aslanovitch

Re: Hoogte voor shetlander om te mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 21:03

Ik wil graag recreatief in het bos mennen wanneer mijn vriend met zijn motor weg is, in de zomer liefst wekelijks (2 a 3x) en liefst toch een uurtje of 2 maximaal weg zijn.. het moet een leuk vlot tempo zijn (voor een shet natuurlijk) met een deel ontspannen stap stukken tussen.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:14

Shetter schreef:
Ik wil graag recreatief in het bos mennen wanneer mijn vriend met zijn motor weg is, in de zomer liefst wekelijks (2 a 3x) en liefst toch een uurtje of 2 maximaal weg zijn.. het moet een leuk vlot tempo zijn (voor een shet natuurlijk) met een deel ontspannen stap stukken tussen.

Hoi, ik men ook met mini shetten. Ik denk dat het ook heel erg afhangt van je shet.
Mijn ene shetje kan je rustig en met plezier drie dagen 30 kilometer laten lopen. En de volgende dag loopt hij weer met even veel plezier een dergelijke afstand.
Terwijl mijn andere shet.. een uurtje of 2 wel goed vind.
Maar als je dat met een mini wil doen, zou ik je willen adviseren om een licht wagentje te nemen.
Dan zal het zeker prima lukken.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:25

Hoi,

Let niet alleen op het gewicht van je wagen, maar ook op die van jezelf!! Dat wordt namelijk nog wel eens vergeten ;)
In het bos zal het toch best zwaar trekken zijn, in ieder geval een stuk zwaarder dan over verhard.

Ik snap natuurlijk dat je gevallen bent voor deze leuke pony, maar misschien is een maatje groter en sterker dan toch slimmer?

Succes met beslissen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:21

Als je in je uppie wil gaan is met een mini en lekker het bos een hca sulky zeer geschikt :j

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:47

Maartje1990 schreef:
Als je in je uppie wil gaan is met een mini en lekker het bos een hca sulky zeer geschikt :j

Daar sluit ik me bij aan /3

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:53

Onze Shet is net aan geen meter. Ouderwets type dus erg breed en stevig/robuust.
Hij trekt met gemak zijn sulky en mijn man+mij over het verharde of (kort) gras. Een zandpad met aangestampt zand kost wat meer kracht maar lukt hem nog wel. In het mulle zand wordt te zwaar met 2 personen voor hem.

Jammere is alleen dat we nooit meer met hem mennen.... Manlief gaat liever met onze 2-span Tinkers op pad en ik schijt eigenlijk 7 kleuren stront tijdens het mennen :')

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:26

flettie schreef:
Onze Shet is net aan geen meter. Ouderwets type dus erg breed en stevig/robuust.
Hij trekt met gemak zijn sulky en mijn man+mij over het verharde of (kort) gras. Een zandpad met aangestampt zand kost wat meer kracht maar lukt hem nog wel. In het mulle zand wordt te zwaar met 2 personen voor hem.

Jammere is alleen dat we nooit meer met hem mennen.... Manlief gaat liever met onze 2-span Tinkers op pad en ik schijt eigenlijk 7 kleuren stront tijdens het mennen :')

misschien een leuke pony voor ts die jij hebt

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:05

keona schreef:
flettie schreef:

misschien een leuke pony voor ts die jij hebt

Misschien wel, ware het niet dat hij in principe niet te koop is ;) Vrees dat mijn dochtertje van bijna 4 dan heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg verdrietig gaat worden en ook heel erg boos op mama wordt.

Hij is ooit gekocht als weide- en gezelschapsmaatje en niet als rij- of menpony, dat ie dat ook kan is mooi meegenomen maar niet zijn belangrijkste taak :)