[AR] Yce zijn eerste keren voor de sulky!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Chip

Yce zijn eerste keren voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 19:59

Yce is mijn verzorgpony sinds begin 2013, in die tijd lag er sneeuw en vertelde de eigenaresse dat Yce een jaartje geleden wel eens voor de sulky had gelopen, mede door een stalgenootje hebben we hem eens voor de slee gezet, en wat deed hij dat goed! Zo heeft hij er nog +- 2 keer voorgestaan en begon het weer te dooien.
Begin Januari was er een shetlander menrit (voor de geïnteresseerde, er word weer een nieuwe georganiseerd [BM] Shetlander menrit 17 maart 2013) en toen ben ik mee geweest als groom, het was echt onwijs gezellig! De organisator had een pony die drachtig was en vertelde dat haar shet binnenkort op rust ging, vanwege het grote succes werd er weer een rit georganiseerd en ben ik zo brutaal geweest om te vragen of ik haar sulky misschien tot die tijd mocht lenen. En jawel, het mocht! :D Met de geleende sulky, en geleend tuig van een stalgenootje aan de slag gegaan. Met goede begeleiding :j (stalgenootje Cpinnetje en een collega op mijn werk)

Ik ben zelf verder niet ervaren met mennen, ik werk als groom op en huifkar bedrijf dus weet ongeveer hoe het tuig in elkaar zit, en door de menrit, oude verzorgpony die beleerd is door MelanieB, en het sleeen weet ik nu het een en ander maar is het lange na niet perfect. Ben wel van plan te kijken voor lessen maar de tijd er nog niet voor gevonden. Ik heb alles wat ik weet dus zeg maar 'afgekeken' bij andere :P

Aan het begin hing de sulky nog totaal niet mooi, hij is verder ook niet verstelbaar, maar met een singelverlenger heb ik de sulky beter kunnen hangen. Wanneer ik er nu in mijn eentje opzit zweeft het lamoen mooi in de lichtogen (uiteraard is er dan wel een groom bij)

Lang genoeg gekletst, hier het filmpje!

Ik weet dat hier echte kenners zitten dus tips vind ik erg leuk, zolang ze aardig worden gebracht :)
Wat mij zelf opvalt is dat hij voor mijn idee telkens stelling heeft naar rechts, de zweng hangt niet altijd even goed (dit is ook later weer opgelost door middel van verstellen) En ik moet hem beter op mijn stem krijgen en mijn zweep een keer met rust laten :')
Ik ben erg snel geneigd hem bij te tikken. Dan heeft hij net een lekker tempo en al snel daarna loopt hij steeds weer wat langzamer. Verder reageert hij wel gelijk op het lichtste klik met m'n tong, alleen blijft hij niet op datzelfde tempo lopen.

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:42

Super leuk filmpje laura :) Fijn dat je er ook zo veel plezier in hebt :)

_Animo

Re: Yce zijn eerste keren voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:58

Leuk Laura :D

roosxrhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:02

Leuuk Lauraa ;D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:37

Wat een leuk bolletje wol zeg! Wat is z'n stokmaat?

Ook hier zie je helaas weer het probleem met de zweng van deze 2wielers. Die hangt in verhouding veels te hoog, waardoor de treklijn van borsttuig naar zweng omhoog loopt, ipv. naar beneden. Liefst heb je de zweng parallel of zelfs iets lager dan het borsttuig. Nu trekt de pony neerwaarts, en dat is minder comfortabel.

De broek heeft, zoals hij nu hangt, geen functie. Hij oogt wat te groot, maar als ik de stukjes zie waarop de gehele aanspanning van de zijkant is te zien, dan kan de broek nog wat verder naar voren over de rug worden gehangen. Dan sluit hij beter aan. Hij hangt nu in een boog en sluit niet mooi aan, hangt te los.

Verder lijkt het alsof je je strengen 1 of meerdere keren om het lamoen hebt geslagen. Dat zou ik niet doen; dan wordt de 'trek-lijn' onderbroken. Edit: of toch niet. Nee, volgens mij heb je de strengen niet om het lamoen geslagen, toch? En gebruik je de broeksriempjes als strengophouders.

Het aantikken met de zweep noem je zelf al. Maak je pony niet dood voor je zweep door lichte tikjes te geven en hem steeds 'bij te tikken'. Geef hem het commando, leer hem bijv. ook een commando in de zin van 'dooorrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!' of zo iets, dat hij weet dat hij wel actief moet blijven en niet moet terugzakken. Zakt hij wel terug in tempo en/of blijft hij niet actief genoeg? Dat commando geven + Ferme tik met zweep. Consequent zijn; iedere hulp die je geeft, of dat nu mondeling is of met zweep, moet meteen reactie op komen. Duurt de reactie te lang, is het niet genoeg of blijft reactie uit, meteen ingrijpen.
Van dat (vele) bij'tikken' zorg je er alleen maar voor dat hij straks dood op de zweep wordt.

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:53

Hij loopt er echt keurig voor Laura :D

Lekker veel blijven rijden voor de meeting haha :P

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:12

Hee Laura! Had nie eens door dat je al een topic had gemaakt! :P Ziet er erg leuk uit! En Yce doet het goooooed! :))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:22

Wat leuk om zo te zien, doet me erg denken aan onze helaas veel te vroeg overleden mini Simba'tje.

Je leent het tuig natuurlijk maar stel dat het je eigen tuig is / het mag van degenen van wie je het leent zou je de omloop van de broek kunnen laten inkorten (kan ook gewoon bij schoenmaker). Je kunt hem anders gewoon eraf laten want zo heeft hij inderdaad geen nut. Wat je wel ziet in Duitsland bij de mendurance is dat ze zonder broek rijden maar een oogje laten lassen op het lamoen en daar dan een riem spannen tussen de lamoenstukken ter hoogte van waar de billen van de pony maximaal mogen komen (om niet aan te tikken tegen de wagen) zou ook nog idee kunnen zijn (er hangt altijd verhoudingsgewijs al zoveel tuig om zo'n kleine poown).

Je hebt hem lekker aan de loop hoor, lekker voorwaarts! En dan veel naar buiten, super leren ze veel van.

Om te zorgen dat hij recht leert lopen moet je zelf proberen je linkerhand meer te ontspannen en toch regelmatig stelling vragen, zodra hij dan die kant op loopt even zweepje ertegen aan (links) daar hou je hem dan mee tegen (gewoon duwen) en als hij toch de andere kant opgaat, weer loslaten en weer proberen. Probeer in ieder geval gelijke druk op je leidsels te krijgen (is nu ook ongelijk als ik naar de leidsels kijk, de ene kant zwabbert, de andere kant is los).

Wat goed kan helpen is dat je toch nog regelmatig oefent met lange lijnen en slepen, dan kan je hem wat makkelijker corrigeren en dressuur matig bezig zijn. En natuurlijk gewoon lekker doorgaan op de rechte lijnen van buiten rijden.

Heel veel plezier met je wolletje!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:27

VHU: had ook even contact gehad met TS via pb. Jij hebt vast ook de nieuwe Mensport doorgebladerd, hahaha, ik zag het namelijk ook staan, die oplossing voor de broek die ze bij de Mendurance in Duitsland gebruiken. En daar moest ik meteen aan denken hier bij. Dus heb dat ook tegen TS gezegd. Kan even kijken of ik wat plaatjes kan inscannen straks, van de Mensport.

TS vertelde mij dat ze, om in het bos te komen, wel wat steile paden op en af moet, dus het is in haar geval denk ik wel belangrijk dat er een remmende werking van de broek is, of dus een geimproviseerde broek. Moet pony denk ik wel even aan wennen.

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:05

ha, ha, ik moest ook gelijk aan de laatste "mensport" denken bij het lezen van die oplossing. een slimme oplossing vind ik zelf! Ziet er goed uit, probeer contact te houden met de leidsels, ze zwabberen regelmatig. verder leuke combinatie.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:08

Klopt ik vond dat een super handige oplossing voor 't broek gebeuren :j

mammaloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:00

wat leuk knap dat hij/zij zo goed voor de sulky liep de eerste keer