Paard begint na een half jaar haar sidepull uit te testen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne_Mika

Paard begint na een half jaar haar sidepull uit te testen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 22:28

Hoi hoi,

Sinds afgelopen zomer rijdt ik Mika heerlijk op een sidepull.
Het levert geen problemen op, ik kan haar er heerlijk licht mee rijden.
Ze reageert heel fijn en luistert meestal keurig naar mijn zit/stem/hulpen.

Sinds een week of twee is ze een beetje aan het klieren met het hoofdstel.
Als ik een lichte ophouding geeft, gooit ze haar hoofd in de lucht en wil niet halthouden.
Wil ik naar links, waar ik normaal gesproken alleen maar naar links hoef te kijken dan gaat ze al, dan gaat ze naar rechts. En andersom. Ik heb er een bloedhekel aan om streng te zijn met mijn handen en ik ben er ook niet goed in maar ze maakt er afgelopen weken een beetje een potje van. Ik neem deze week sowieso nog maar eens een privélesje om er aan te werken maar ik vind het zo gek dat ze er nu pas een beetje mee begint te klieren. Het ging juist zo goed!! Herkennen jullie dit? Hoe hebben jullie dit opgelost of hoe zouden jullie dit oplossen?

Het hoofdstel zit goed en comfortabel.
Mika beweegt correct en is een soepele dame die erg licht te rijden is.
Fysiek is alles in orde.

Groetjes,

Yvonne

TurdusMerula

Re: Paard begint na een half jaar haar sidepull uit te testen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:08

Ben je zeker dat fysiek alles in orde is?
Ook bitloos kunnen ze last hebben van de tanden.

Verder handel je volgens mij prima door nog een privé-les af te spreken.
Ga jezelf ook na: ben je nog steeds even consequent?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:11

als ze altijd goed gereageerd heeft zou ik het probleem ook eerder in iets medisch zoeken dan in het hoofdstel.
Het kan best zijn dat ze ergens vast zit in de wervels of last heeft van de tanden waardoor ze nu ineens dwars is.

Tamaar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:37

Dat is lastig :(
Maar zoals de andere zeggen lijkt het erop dat het idd misschien iets medisch is.
Als je voorheen met lichte hulpen al bereikte wat je wilde en nu niet.
Misschien gewoon informatie vragen bij de DA?
Doe ik ook wel eens. En dan bij verschillende. Wie weet zit er een goede tip bij.

Succes!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:25

Het kan natuurlijk iets medisch zijn. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je minder concequent in het rijden bent geworden. En ze gewoon niet meer zo scherp aan de hulpen staat.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:28

Paard is nog maar een half jaar van jou toch?
Kan het niet zo zijn dat hij gewoon lekker in z'n vel zit, inmiddels goed gewend is aan z'n nieuwe omgeving en dat hij nu aan het onderzoeken is welke mogelijkheden jij hem geeft?
Ik zou gewoon lekker les nemen en consequent rijden. Daarnaast kan het natuurlijk nooit kwaad om het gebid eens na te laten kijken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:07

Ligt je zadel nog wel goed?

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 21:07

DarkShines schreef:
Paard is nog maar een half jaar van jou toch?
Kan het niet zo zijn dat hij gewoon lekker in z'n vel zit, inmiddels goed gewend is aan z'n nieuwe omgeving en dat hij nu aan het onderzoeken is welke mogelijkheden jij hem geeft?
Ik zou gewoon lekker les nemen en consequent rijden. Daarnaast kan het natuurlijk nooit kwaad om het gebid eens na te laten kijken.

Sinds oktober 2012 hebben we haar officieel gekocht, maar ze is al bekend op dit terrein/met mij sinds 2009. Gebit is toevallig pas gezien door een tandarts en die verbaasde zich over de leeftijd van m'n paard omdat haar tanden er nog zo goed uit zagen. :)

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 21:08

cynthiar schreef:
Ligt je zadel nog wel goed?

Het zadel ligt erg goed! Moet binnenkort wel opgevuld worden dus dan zal ik er nog eens naar laten kijken.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 21:11

Heb vandaag gereden! Ben iets duidelijker qua hulpen geweest vanaf het begin, moet zeggen dat dat wel goed werkte want het laatste half uurtje was ze weer lekker licht. :) De fout ligt dus echt bij mij..

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 21:15

Tamaar88 schreef:
Dat is lastig :(
Maar zoals de andere zeggen lijkt het erop dat het idd misschien iets medisch is.
Als je voorheen met lichte hulpen al bereikte wat je wilde en nu niet.
Misschien gewoon informatie vragen bij de DA?
Doe ik ook wel eens. En dan bij verschillende. Wie weet zit er een goede tip bij.

Succes!

Dankje! Zal eens informeren!

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 21:19

xXLianneXx schreef:
als ze altijd goed gereageerd heeft zou ik het probleem ook eerder in iets medisch zoeken dan in het hoofdstel.
Het kan best zijn dat ze ergens vast zit in de wervels of last heeft van de tanden waardoor ze nu ineens dwars is.

Het gekke is dat we juist aan alle kanten te horen krijgen van onze instructrisches/medewerkers dat ze veel soepeler wordt en dat ze haar lichaam steeds beter gaat gebruiken. Haar conditie wordt ook steeds beter, daarom zoek ik daar geen oorzaak achter eigenlijk... Tuurlijk kan ik eens een balletje opgooien als de DA langs komt op de manege want je weet het nooit zeker, maar zoals ik het zie is ze aan het testen/uitproberen of ben ik iets verkeerd aan het doen met rijden..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:09

Dat kan ook heel goed een optie zijn natuurlijk, het hoeft niet fysiek te zijn.
Maar da's wel het eerste wat je moet checken.

JEzelf in de gaten houden dus. :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:24

Ze test niet alleen het hoofdstel uit, maar jou.

Zoals je zelf al zei: waar je eerst maar naar links hoefde te kijken, gaat ze nu naar rechts.
Daarbij negeert ze dus jouw zit, been én teugelhulpen.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 18:28

Sassol schreef:
Ze test niet alleen het hoofdstel uit, maar jou.

Zoals je zelf al zei: waar je eerst maar naar links hoefde te kijken, gaat ze nu naar rechts.
Daarbij negeert ze dus jouw zit, been én teugelhulpen.

Klopt. Ik baal er van.. Ging net zo fijn!
Werk aan de winkel dus..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:18

Dit soort dingen kunnen er heel langzaam insluipen doordat je ergens net niet genoeg doorzet.

Je geeft zelf al aan dat je niet teveel druk op de teugels wilt zetten. Maar misschien heb je net niet genoeg druk gezet en negeert ze daardoor nu alles een beetje?
Iets minder de tijd geven om zelf dingen te bedenken en dus ook iets meer aan het werk zetten. Duidelijke zit- en beenhulpen geven, maar ook teugelhulpen wanneer nodig.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:23

Super van je dat je zelf al doorhebt dat het bij jou ligt. En dat je doorhebt dat je consequent moet zijn. Het enige wat ik kan zeggen is veel lessen nemen en goed consequent zijn. wil jij naar links en zij naar rechts? Dan moet jij blijven volhouden totdat ze links gaat. Dit is wat ik geleerd heb. en natuurlijk open en eerlijk zijn tegen haar. Het kan zijn dat jij ergens mee zit, en dat voelt zij ook. Als je in het begin van het rijden je ogen even dicht doet en gewoon even voelt met lange teugel dan ben je een stuk eerlijker over je gevoel naar haar.
zo heb ik het geleerd...

xx en succes nog!

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:13

ik vind het goed van je dat je zelf door hebt dat het aan jezelf ligt ;) gaat het ondertussen al beter met rijden?

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 10:15

Nog bedankt voor de reacties! :)

Ik ben afgelopen week best consequent met haar geweest, al vind ik dat soms wel moeilijk. Als ik haar op de volte wou zetten maar ze trok zich de andere kant op, gaf ik een tikje achter m'n hulp aan. Heb ook een poosje met m'n zweepje aan de buitenkant gereden en eigenlijk werkte dat ook wel.(hoefde er niet eens wat mee te doen)

Als ik de eerste 10 minuten even door zet, is het geklier daarna weg en kan ik heerlijk rijden met haar. Gisteren liep ze ook keurig moet ik zeggen. Nu ik weer in de buitenbak kan rijden met haar gaat het ook goed, daar heeft ze iets meer ruimte en loopt ze fijner.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:18

dat is echt super nieuws!