Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
midgie schreef:Nooit longeren aan een bit, maar aan een kaptoom,
midgie schreef:Nou vind het wel een aandachts puntje , longeren aan het bit is echt niet aan te raden, hoe wil je een paard van 800 kg aan de onderkaak iets laten doen?? hoe eerlijk is dat,
Ook kun je nooit een goede stelling krijgen aangezien je de onderkaak naar je toe trekt aan het bit , dus technisch klopt het ook al niet.
Warners schreef:midgie schreef:Nou vind het wel een aandachts puntje , longeren aan het bit is echt niet aan te raden, hoe wil je een paard van 800 kg aan de onderkaak iets laten doen?? hoe eerlijk is dat,
Ook kun je nooit een goede stelling krijgen aangezien je de onderkaak naar je toe trekt aan het bit , dus technisch klopt het ook al niet.
Longeren met het bit is juist makkelijk en goed.
Als je de longeerlijn goed aan het bit vastmaakt en eventueel met bijzet teugel, kan je het paard in een perfect stelling longeren hoor.
midgie schreef:Nou vind het wel een aandachts puntje , longeren aan het bit is echt niet aan te raden, hoe wil je een paard van 800 kg aan de onderkaak iets laten doen?? hoe eerlijk is dat,
magda_90 schreef:Ik weet wat longeren inhoud, gebruik het zelf icm grondwerk/ werken aan de hand. Bedankt voor je vooroordeel.
Mijn punt is dat je prima met wat voor een optoming dan ook kunt longeren. Jij stuurt je paard met je lichaam aan. Zolang je de longeerlijn aan het hoofd hebt en je paard niet op eigen benen loopt, blijft het hoofd altijd (licht) naar binnen 'getrokken' - ook met een kaptoom. Kunst is dus om je paard dmv jouw lichaam en training op zijn eigen benen te laten lopen zodat het paard uit zichzelf stelling en buiging aanneemt, zichzelf dus gaat dragen.
Alhoewel dit offtopic is, ben ik wel erg benieuwd wat jóuw doel van longeren is als ik dit zo lees. Mag ook per pb gezien we afdwalen.
terpentijn schreef:Een aantal malen in de week longeer ik paarden voor een ander.
Het zijn al beleerde en bereden Arabo Friese merries.
Eentje er van, nu 7 jaar, laat zich aan de longe zeer goed bewerken, we "doen" nu balkjes hoger en lager etc. Zij knarst echter opvallend op haar bitje (een vriendelijk dubbelgebroken watertrensje).
Dat wil zeggen: dat opvallende is, omdat de anderen het niet doen... je hoort dus keihard klonk klenk, en ziet haar dat dan ook doen. Ze kauwt er hoorbaar op, dus met de kiezen (neem ik aan).
Spelen met het bit ken ik natuurlijk, ik heb dit echter nog niet eerder meegemaakt.
Ik longeer aan een goed passend en los gegespt hoofdstel, met volgens voorschriften vriendelijk gegespte sperriem: zij is daar tot voor kort ook mee gereden. Ook zie ik geen hoog in de mondhoeken hangend bit, of juist een laag hangende...
Wat zie ik over het hoofd, ze voert alle opdrachten prima uit, nergens druk of ruk bij.
Tandartskwestie?