Longeren: paard knarst/kauwt op dubbelgebroken bitje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Longeren: paard knarst/kauwt op dubbelgebroken bitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 17:34

Een aantal malen in de week longeer ik paarden voor een ander.
Het zijn al beleerde en bereden Arabo Friese merries.
Eentje er van, nu 7 jaar, laat zich aan de longe zeer goed bewerken, we "doen" nu balkjes hoger en lager etc. Zij knarst echter opvallend op haar bitje (een vriendelijk dubbelgebroken watertrensje).
Dat wil zeggen: dat opvallende is, omdat de anderen het niet doen... je hoort dus keihard klonk klenk, en ziet haar dat dan ook doen. Ze kauwt er hoorbaar op, dus met de kiezen (neem ik aan).
Spelen met het bit ken ik natuurlijk, ik heb dit echter nog niet eerder meegemaakt.

Ik longeer aan een goed passend en los gegespt hoofdstel, met volgens voorschriften vriendelijk gegespte sperriem: zij is daar tot voor kort ook mee gereden. Ook zie ik geen hoog in de mondhoeken hangend bit, of juist een laag hangende...

Wat zie ik over het hoofd, ze voert alle opdrachten prima uit, nergens druk of ruk bij.
Tandartskwestie?

Warners

Re: Longeren: paard knarst/kauwt op dubbelgebroken bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:38

Misschien moet je een bitje indoen die wat lichter is in werking. Misschien vind ze het wel te scherp en wilt ze het kopot bijten.

groetjes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:49

Nooit longeren aan een bit, maar aan een kaptoom,

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:07

Waarschijnlijk is de werking van dit bitje anders met longeren dan met rijden (voor dit paard). Nu gebruik je 1 longe, anders 2 teugels. Of longeer je met dubbele longe? Ik weet niet of dit paard ook gereden wordt? En zo ja, met dit bit? De mens maakt niet uit of een bit prettig ligt in de mond, dat is het paard die dat beslist. De mens kan iets doen met de reactie van het paard of niet!
Misschien is het een tandartsenkwestie, controle kan nooit kwaad. Een ander bit proberen is ook een optie.
Probeer eens zonder sperriem te longeren, hoe blijft het bit liggen? Dit paard vertelt iets, probeer er achter te komen wat het is.

Succes.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:49

midgie schreef:
Nooit longeren aan een bit, maar aan een kaptoom,

Ben ik het totaal niet mee eens, maar dat is geen discussie voor dit topic.

Knarsen is vaak een vorm van verzet, maar wat jij beschrijft lijkt mij geen knarsen. Knarsen zie je namelijk niet of nauwelijks en daarbij die ze niets met het bit. Ze zetten bij knarsen gewoon de kaken op mekaar en schuiven dan een beetje wat het geluid geeft van nagels over een schoolbord :=

Wat jij beschrijft heeft niets te maken met knarsen of kauwen. Als je goed kijkt zie je dat ze vaak het bit met de tong omhoog duwen en laten vallen, en dat heel snel achter mekaar. Het is meestal een teken dat ze wat nerveus zijn. Blijft ze het constant doen?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:04

Het kan zijn dat het paard nerveus is, of het werk erg moeilijk vind. Hoewel ik ook een manegepaard heb gekend, die echt met open mond als een malle op het bit kauwde, paard mankeerde niks (was gecontroleerd), het was gewoon een tik van hem.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:28

Nou vind het wel een aandachts puntje , longeren aan het bit is echt niet aan te raden, hoe wil je een paard van 800 kg aan de onderkaak iets laten doen?? hoe eerlijk is dat,
Ook kun je nooit een goede stelling krijgen aangezien je de onderkaak naar je toe trekt aan het bit , dus technisch klopt het ook al niet.

Warners

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:46

midgie schreef:
Nou vind het wel een aandachts puntje , longeren aan het bit is echt niet aan te raden, hoe wil je een paard van 800 kg aan de onderkaak iets laten doen?? hoe eerlijk is dat,
Ook kun je nooit een goede stelling krijgen aangezien je de onderkaak naar je toe trekt aan het bit , dus technisch klopt het ook al niet.

Longeren met het bit is juist makkelijk en goed.
Als je de longeerlijn goed aan het bit vastmaakt en eventueel met bijzet teugel, kan je het paard in een perfect stelling longeren hoor.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:54

Warners schreef:
midgie schreef:

Longeren met het bit is juist makkelijk en goed.
Als je de longeerlijn goed aan het bit vastmaakt en eventueel met bijzet teugel, kan je het paard in een perfect stelling longeren hoor.

Ja maar dat is dan toch onder dwang?
Waar blijft het ruiter gevoel dan?

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:34

Extreem kauwen en knarsen kan spanning zijn, dus hij vindt het spannend, of moeilijk. Het kan ook zijn dat hij het spannend of moeilijk vindt doordat hij een klacht heeft als hij gelongeerd wordt.

Ik denk daarom dat het niets met het bit of de tanden te maken heeft. Probeer eens een stapje terug te doen en kijk of ze dan stopt. Gewoon een tijdje niet te veeleisend zijn. Succes!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:43

midgie schreef:

Hoe wil je een paard van 800 kg aan de neus iets laten doen? Aangezien je de neus naar je toe trekt.

Mij om het even of je een bit of niet neemt, longeren is meer dan het touw strak houden. Je doet dit met je hele lichaam en je paard blijft daardoor uit zichzelf de door jou gekozen afstand lopen.

Maar als we het toch over de kaptoom hebben. Je kunt dit wel eens proberen met bit, maar dan deze niet gebruiken dus alleen de neusriem. Als ze dan ook overmatig kauwt dan kan het zijn dat ze het bitje niet fijn vind. Doet ze het niet, dam kan ze de hulpen aan het bit wellicht niet snappen. Al heeft dit ook een grijs gebied.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 02:01

Nou je weet duidelijke niet wat longeren inhoud.
Kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl staat meer over het longeren aan de enkelen lijn,
Je kan je paard zelfs schouderbinnen en travers laten doen aan de longe
Aan het bit trek je toch de onder kaak naar je toe? dan kun je nooit de juiste stelling krijgen en het is ook niet echt vriendelijk een paard van 800 kg enkel en alleen met het bit over zijn tong en lage, snap niet dat mensen niet verder door denken naar een paard???

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:03

Ik weet wat longeren inhoud, gebruik het zelf icm grondwerk/ werken aan de hand. Bedankt voor je vooroordeel. ;)

Mijn punt is dat je prima met wat voor een optoming dan ook kunt longeren. Jij stuurt je paard met je lichaam aan. Zolang je de longeerlijn aan het hoofd hebt en je paard niet op eigen benen loopt, blijft het hoofd altijd (licht) naar binnen 'getrokken' - ook met een kaptoom. Kunst is dus om je paard dmv jouw lichaam en training op zijn eigen benen te laten lopen zodat het paard uit zichzelf stelling en buiging aanneemt, zichzelf dus gaat dragen.

Alhoewel dit offtopic is, ben ik wel erg benieuwd wat jóuw doel van longeren is als ik dit zo lees. Mag ook per pb gezien we afdwalen. ;)

DKN11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:46

Ik heb ook een merrie gehad die knarsend door het leven ging.
Totaal geen verzet en door meerdere tandartsen en dierenartsen gezien.

Tijdens het rijden merkte je dat hoe losser ze werd hoe harder ze ging knarsen.
Conclusie van de doktoren; losse banden van de onderkaak.
Ik ben samen met haar naar het z2 gereden.

Ik zou eerst kijken of het geen mond probleem is, en ook geen ondeugd door een stapje terug te doen in training en kijken met aanleuning aan 2 longes. In Duitsland kun je mooie riempjes krijgen die naar het bit en neus riem leiden en die kun je instellen waarop je de meeste druk wilt hebben.

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:53

magda_90 schreef:
Ik weet wat longeren inhoud, gebruik het zelf icm grondwerk/ werken aan de hand. Bedankt voor je vooroordeel. ;)

Mijn punt is dat je prima met wat voor een optoming dan ook kunt longeren. Jij stuurt je paard met je lichaam aan. Zolang je de longeerlijn aan het hoofd hebt en je paard niet op eigen benen loopt, blijft het hoofd altijd (licht) naar binnen 'getrokken' - ook met een kaptoom. Kunst is dus om je paard dmv jouw lichaam en training op zijn eigen benen te laten lopen zodat het paard uit zichzelf stelling en buiging aanneemt, zichzelf dus gaat dragen.

Alhoewel dit offtopic is, ben ik wel erg benieuwd wat jóuw doel van longeren is als ik dit zo lees. Mag ook per pb gezien we afdwalen. ;)

Mijn doel van het longeren is mijn paard soepel te krijgen niet om hem doelloos zonder waar ik weet mee bezig te zijn rondjes te laten rennen met allerlei touwen en bitten er aan.
Met de kaptoom kun je de bovenlijn stretsen en je mag zo ie zo nooit het hoofd naar binnen trekken en dat zou ik al helemaal niet met bit doen,
En hoe kun je stelling vragen aan het bit , je trekt immmers de onderkaak naar jou toe en die moet juist van je af, met kaptoom werk je aan de schedel en je kan idd door middel van aanwijzingen van jou lichaam of hulp van een zweepje het lichaam van het paard besturen, maar stelling aan het bit is niet ok en al zeker niet met hulpteugels want een paard komt altijd tegen de druk in zeker de nare, je paard kan er miss voor het oog mooi bij lopen maar heeft hij dan wel de juiste stelling en wat voor handwerk doe jij ,daar ben ik dan wel benieuwd naar en hoe je dat aan het bit doet?
Mag ook via pb ;-) maar denk dat er meer mensen geintereseerd zijn in kaptoom , maar hoop ook dat er mensen gaan nadenken waarom niet aan het bit, helaas word het bit te veel als oplossing voor veel problemen gebruikt , ik hoop dat er al is het er maar 1 , bewust word wat het paard in de mond heeft en dat zijn er maar weinig hoor, als ik het hier zo op bokt leest af en toe, zelf rij ik ook met bit hoor, maar leer mijn paarden eerst op eigen benen lopen idd d.m.v grondwerk aan de kaptoom ,

Warners

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:54

@medgie Je kan je paard ook leren met een langelijn, maar dat hij dan wel stelling geeft.
Ik heb mijn paardje het zo ook geleerd. en die loop in stap nu mooi in stelling en heeft zijn gewicht ook al goed verdeeld.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 14:50

Nou, hier heb ik dus allemaal bar weinig aan....

In longeer paarden al een eeuwigheid, mijn eigen paard ook aan een kaptoom, overigens. Maar ook wel aan het bit.
Het gaat hier overigens niet om mijn eigen paard, zie mijn openingspost.

Gerukt of getrokken aan een longe komt hier absoluut niet voor, of ik vlieg er morgen uit bij de Arabo Friese stal, de longe houdt te allen tijde maar net licht contact met de bitring, het is juist de bedoeling dat zodoende de paarden op eigen benen hen in hun eigen balans voortbewegen.

Daar gaat het hier helemaal niet om: het gaat er om dat het mij ook hoorbaar opviel dat zij van alle paarden als enige het bit met haar kiezen pakt, "klenk" er steeds even met de kiezen op bijt en het weer loslaat, enzovoorts. Tientallen keren achter elkaar. Dit begint zodra zij het bit in krijgt, en is in de aanvang van het longeren het meest merkbaar, na een kwartier wordt dat wel minder, maar echt een beetje weg gaat het pas als je het einde van zo'n sessie nadert en het paard wat moe begint te worden. Het is dus niet zo dat ze het bit tussen de kiezen pakt en vast blijft houden, het lijkt op zeer zicht en hoorbaar ge"speel" met het bit. Maar spelen met een bit ken ik wel, en gaat er doorgaans echt anders aan toe, dit hoor en zie je echt opvallend (ze doet niet haar mond er bij open, hetgeen ze echt wel zou kunnen gezien de losssigheid en bijna functieloosheid van de sper).
Dit "bit-rammel" fenomeen (her)ken ik helemaal niet van welk ander paard dan ook dat ik in handen heb gehad.
Van allen laat zij zich overigens het fijnste longeren en sturen...

Tenslotte: ja ze is 7 jaar en is geruime tijd gereden met hetzelfde hoofdstel met bitje, amazone heeft nu tijdelijk een andere onder het zadel, vandaar het longeer-programma.

Ik kan er gewoon niet achter komen waarom zij dit doet en hoopte eigenlijk op reacties van anderen die dit (her)kenden.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:08

Hoe zijn de tanden van het paard?
Ik heb er ook 1 gehad die het deed en ik denk dat het aan haar tanden heeft gelegen nu doet ze het nl niet meer, ze knauwt er nog wel erg op maar op een andere manier.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:19

Tilt ze haar bit op met haar toch, en laat het dan vallen? Want dat heb ik hier ook een paard weten doen, dat is uiteindelijk opgelost door over te stappen op een rubberen bit, ik denk dat hij niet gediend was van al dat ijzer op zijn tong. Dat was precies alsof dat bit elke keer op de grond viel, zo klonk het.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:24

midgie schreef:

Door de longeerlijn niet daar vast te maken, maar over het hoofd anders klopt de inwerking inderdaad niet. Als je de longeerlijn aan de onderkaak vastmaakt kantelt het paard z'n hoofd naar buiten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 01:37

Ik ben tegenstander van het longeren aan het bit,
longeren doe je met ofwel een touwhalster, of een kaptoom maar nooit aan het bit, je moet als ruiter naar een zachte hand toewerken, maar het longeren doe je dan met bit, das nooit echt zacht dan, hier creëer je enkel het probleem mee dat je eigenlijk wou vermijden.
Zo zie je maar weer, het is niet de fout van het paard maar van de mens die er mee omgaat.

terpentijn schreef:
Een aantal malen in de week longeer ik paarden voor een ander.
Het zijn al beleerde en bereden Arabo Friese merries.
Eentje er van, nu 7 jaar, laat zich aan de longe zeer goed bewerken, we "doen" nu balkjes hoger en lager etc. Zij knarst echter opvallend op haar bitje (een vriendelijk dubbelgebroken watertrensje).
Dat wil zeggen: dat opvallende is, omdat de anderen het niet doen... je hoort dus keihard klonk klenk, en ziet haar dat dan ook doen. Ze kauwt er hoorbaar op, dus met de kiezen (neem ik aan).
Spelen met het bit ken ik natuurlijk, ik heb dit echter nog niet eerder meegemaakt.

Ik longeer aan een goed passend en los gegespt hoofdstel, met volgens voorschriften vriendelijk gegespte sperriem: zij is daar tot voor kort ook mee gereden. Ook zie ik geen hoog in de mondhoeken hangend bit, of juist een laag hangende...

Wat zie ik over het hoofd, ze voert alle opdrachten prima uit, nergens druk of ruk bij.
Tandartskwestie?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 01:49

En als antwoord op jouw vraag van het knarsen met het bit,
daar zou ik persoonlijk eerst kijken of dit ook zo gebeurt onder de man, dus niet bij het longeren, indien dit onder de man ook zo is dan zou ik eens proberen met een ongebroken trensje, dit kan in sommige gevallen net dat beetje meer rust brengen, dit ligt net iets stiller in de mond. De ruiuter moet wel nog meer opletten zachter te zijn met zijn handbewegingen dat zeker wel.
Als het dan een verbetering zou opleveren, gebruik dit dan tijdelijk bv 14dagen tot een ganse maand, dan weer terug overschakelen op een gebroken trens.
Ik heb dit al meerdere keren als heel positief ervaren.
Maar het longeren dus niet aan het bit , doe eventueeel een touwhalster onder het hoofdstel aan dit stoort zeker niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 01:53

Vraag of je een ongebroken bitje mag gebruiken, dubbelgebroken wiebelt en sommige paarden vinden die onrust juist erg vervelend.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 02:21

RT-P -> TVG