hoe achterhand trainen aan de loge

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

hoe achterhand trainen aan de loge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 22:45

ik weet niet of dit hier moet maar ga t eens proberen.

zal eerlijk zijn dat ik wat betreft longeren best een leek ben... Ik weet hoe ik een paard kan leren wat de bedoeling is aan de loge maar dit weten gaat maar tot het rondjes lopen, reageren op stem en/of lichaamstaal.

maar daar houd mn weten dan ook op. Mij is gevraagd of ik misschien straks een paard wil longeren echter belangrijke is dat hij zn achterhand getraind krijgt volgens de eigenaar. En hier weet ik dus niet hoe ik het moet doen. Ik weet dat veel overgangen en balkjes lopen een goede training zijn maar hoe doe je t verder aan de loge. (ik ben meer iemand die t doet voor de band en eventuele beweging en die verder vooral met ze gaat wandelen en ga rijden door de bossen)

Apppeltjes

Re: hoe achterhand trainen aan de loge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:49

Tja, ik doe zelf altijd veel dan weer stappen 4 passen draven en weer stappen, weer aangalloperen even galloperen en dan weer draven. echt die overgangen zijn inderdaad belangrijk, en die balkjes kunnen een goede hulp zijn!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 22:52

bedankt voor je snelle reactie. moet er wellicht wel bij zetten dat hij nog groen is en sowieso het princiepe van longeren moet gaan leren. maar hij gaf me dus gelijk mee dat het belangrijk is dat zn achterhand getraint word.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:53

Inderdaad veel overgangen en tempowisselingen rijden. Balkjes kunnen ook helpen.
Ik longeer zelf regelmatig met een pessoa teugel, deze zorgt voor een goed achterbeen- en ruggebruik.

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:54

Ik lees even mee, want ook ik werk met Bronco aan een sterkere achterhand. Daarvoor werk ik inderdaad zoals je zelf aangeeft, veel met drafbalken. Lijkt goed te werken :).
Ook de pessoa hangt geregeld rond Broncje ^^. Maar andere tips lijken me ook wel interessant!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:55

Met dubbele longe longeren,dan kan je de achterhand mooi activeren.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 22:58

maar alleen dubbele loge eraan hangen doet het hem niet ;) je zult toch meer moeten doen lijkt me.
ik heb geen idee wat voor longeer matriaal hij heeft. of hier bijzetteugels en degelijke bij zitten, dubbele loge, passoa of engel 1 simpele longeer lijn.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:03

Nee dan moet je er ook mee longeren natuurlijk ;)
Veel overgangen, paard goed op het achterbeen zetten.
Werkt een beetje als een pesoa alleen heb je zelf direct invloed op je paard en loopt hij niet in een vast houdinkje.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 01:31

Leren longeren zonder hulpmiddelen, longeer met kaptoom en nooit aan het bit,
Neem eens eens een lesje in goed longeren b.v
Met hulpmiddelen leer je een paard niet op eigen benen lopen, leer te voelen in je eigen handen en dat gaat niet met hulp/dwang middelen.
Dubbelen lijnen is ook wel ok, maar als je echt technisch wil longeren kun je het beste aan een enkele lijn werken.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 01:41

RT-P -> TVG

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:52

midgie schreef:
Leren longeren zonder hulpmiddelen, longeer met kaptoom en nooit aan het bit,
Neem eens eens een lesje in goed longeren b.v
Met hulpmiddelen leer je een paard niet op eigen benen lopen, leer te voelen in je eigen handen en dat gaat niet met hulp/dwang middelen.
Dubbelen lijnen is ook wel ok, maar als je echt technisch wil longeren kun je het beste aan een enkele lijn werken.

Dit heb ik echt nog nooit gehoord, maar ik kan er wel inkomen. Vooral dan in het gedeelte dat ze op hun eigen benen moeten leren lopen. TS schrijft ook wel duidelijk dat het een jong paard is, dat het nog moet leren snappen ook. Dan zou ik eerder gaan voor eerst enkele longe, om het te leren snappen, dan pessoa/dubbele longe om alles goed te activeren (vanuit de rug te gaan lopen ed.), en eens dat goed zit, terug aan de enkele longe, want dan kan het paard al goed ontspannen lopen.
Of snap ik jou uitleg nou helemaal verkeerd?