Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
[***] schreef:Blijkbaar toch niet alles, anders had je niet zo'n dramatische topictitel
Doe je ook gewoon basis grondwerk? Volgen, halthouden, achterwaarts, links/rechts, voorhand verplaatsen, achterhand verplaatsen, ... ? Zowel met directe druk (dus contact op het lichaam) als vanop een afstand? En hoe gaat dit dan? Doe je dat met of zonder snoepjes?
[***] schreef:Goh, of het een probleem is weet ik niet zo .. Ik heb wel zelf de ervaring dat alle kleine dingetjes (dus kusjes en flemen enzo) goed ging, maar zodra er voetenwerk van de pony bij komt kijken moest ik opletten .. en ik heb ook momenten gehad dat ik hem daar niet uit kon halen, dat hij zo bezig was met die voetjes geven en jambettes enzo dat ook gewone oefeningen niet, of heel moeilijk, of met veel gedreig gingen.
En wat ik heb ervaren is dat dit echt niet aan de kunstjes op zich ligt, maar aan de basis, aan de communicatie en aan het leiderschap. Dit was bij mij niet slecht, maar nog niet goed genoeg om dat soort dingen te doen. Dus daar heb ik eerst aan gewerkt, en nu komen er stilaan weer andere dingen bij, maar nog niet teveel, want ik merk nog steeds dat hij heel enthousiast wordt als hij met zijn voeten kan zwaaien, en dat ook wil blijven doen. Alleen heb ik nu wel die communicatie en het zeggenschap om op dat moment te zeggen 'neen, nu gaan we dit of dat doen' en dan doet hij dat ook zonder (al teveel) problemen. En dat laatste heb jij niet als ik het goed begrijp allemaal, en dat vormt het hele probleem
Ik denk als je andere oefeningen gaat doen, meer grondwerkgericht, dat je daar ook al problemen gaat tegenkomen die je misschien in eerste instantie niet verwacht
[***] schreef:Waarom zou dat de oplossing zijn?
En wat nu als je een paardje hebt die nergens het nut van inziet, die niks voor je wil doen, tenzij je een extra stimulans hebt? Zo'n paarden willen zoveel meer voor je doen als je af en toe iets eetbaars te bieden hebt, waarom zou je dat weglaten en zeer waarschijnlijk helemaal een chagerijnig paard krijgen die niks meer leuk vindt?
Het probleem zit niet in het geven van snoepjes of biksjes of whatever, het probleem zit in de communicatie en het leiderschap en wordt alleen maar uitvergroot omdat er snoep bij komt kijken. Als enkel het voer het probleem was zou de pony altijd hebberig en happerig zijn (en zelfs dan nog zit het probleem eigenlijk in de communicatie en het leiderschap), en dat is niet zo, het is bij bepaalde dingen. Dus het is allemaal veel complexer, en enkel niet meer belonen zonder snoep gaat het echt niet oplossen.
En hoe ga je dan wel belonen? Gewoon zeggen "braaf paard"? En wat als die dat helemaal niks vindt en steeds minder gaat doen? Dan ga je boos worden en eisen dat je paard toch doet wat je zegt? Neen, niet mijn ding.. Als de communicatie en het leiderschap goed zit dan kan je rustig je paard extra motiveren met snoep of voerbeloningen... Zullen alle partijen veel fijner vinden, maar je moet er wel wat voor doen.