De gouden tip tegen happerigheid ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Star

De gouden tip tegen happerigheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 14:49

Hallo bokkers ! :wave:
Er zijn al heeel wat topics aangemaakt wat je het beste kunt doen tegen happerige paarden. Nu vroeg ik mij af , wat is nu echt de beste manier ? Ik werk zelf met voedselbeloningen, en mijn merrie durft ook nog wel is te happen. Volgens mij is het niet eens uit ongeduld , ik weet het niet. Als ik een sjaal een heb dan pakt ze dat gewoon , terwijl ze donders goed weet dat het niet mag. Maar ze vind het gewoon leuk om iets vast te pakken of naar iets te grijpen.
Weet er iemand een manier dat ECHT helpt? Je krijgt altijd antwoorden van voedsel weigeren , of met clicker werken , kan natuurlijk heel goed helpen , maar bij mij is dat niet zo.
Voedsel weigeren kan ze perfect , en nog doet ze het. Ze heeft er echt plezier in , daarna komt ze bij mij en zakt ze met haar koppie naar de grond voor mijn voeten om precies 'sorry' te zeggen.

Weet iemand DE gouden tip voor dit op te lossen ?
Ik denk dat ze het niet echt slecht bedoelt.. miss voor aandacht? Vorrige week had ze iemand haar jas vast .. Dit kan niet meer zo he .. :n

Sabinee__

Re: De gouden tip tegen happerigheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:59

Tik geven

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:01

Geen snoepjes, voedsel, .. meer uit je handen geven, maar bv op de grond te leggen, in haar eetbak, ...

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 15:40

Sabinee__ : dat doe ik ook wel, maar daar trekt ze zich echt niks van aan , ze maakt dan een sprongetje naar de andere kant en huppelt lekker verder.
LOLLYYwood : Bedankt voor de tip, maar het lijkt me niet echt handig .. Ik ga het is proberen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:44

Is het echt bijten wat ze doet? Of is het meer vanalles met de lippen vastnemen?
Sommige paarden zijn meer onderzoekend dan anderen en die doen dat dan vooral via de lippen. Is niet slecht bedoeld, kan wel onhandig zijn natuurlijk. Maar in hoeverre je er een probleem van moet maken hangt er voor mij vanaf in welke omstandigheid en of het echt bijten is of meer happen met de lippen.

En verder nog een doordenkertje: paarden maken alleen gebruik van de ruimte die jij hen geeft.. Dus als ze mensen in hun jas kunnen happen of bijten dan is dat omdat ze te dicht bij die persoon konden komen en die persoon eerdere signalen gemist heeft. Je kan dan wel gaan tikken en slaan, maar dat is symptoombestrijding, en je kan ook al eerder reageren als je de eerdere signalen leert herkennen. Je paard een stap achteruit zetten of iets anders van vragen zodra die nog maar denkt aan gaan happen vind ik veel interessanter, dan een tik uitdelen op het moment dat die hapt..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:48

Ik heb een vierjarige merrie. Alles wat los of vast hangt móet ze in haar mond hebben. Ik geef haar geen snoepjes meer, enkel nog in de voederbak. Ik stel duidelijk mijn grenzen op. Tot daar mag ze, en verder niet. Want dat is mijn teritorium. Werkt prima. Ze hapt nog steeds naar voorwerpen maar niet meer in je handen of wat dan ook.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:52

corrigeren zodra die mond in de buurt van iets hapbaars komt, de intentie meteen al corrigeren,niet wachten tot er gebeten wordt. Een duidelijke 'nee' of 'uuh' en wegduwen en desnoods een dreun

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:55

Heb je die voedseldingetjes in je zak zitten?
Van een vest/jas/bodywarmer?
Dat kan snel verkeerd gaan, inderdaad.
Let eens op waarnaar ze hapt, steeds aan de kant waar jij die hapjes hebt opgeborgen?

Dan eerst daar mee stoppen, want ze hebben dat enorm snel in de gaten.

Ik ben ook over het algemeen een voedselbeloner, maar zeker niet bij elk paard. Sommigen beginnen na een paar keer te eisen voordat er iets te belonen valt, dat kan op bijterigheid uitdraaien.
Of zelfs op bijten.

Dat is dan niet de schuld van het paard, ik raad je aan eerstens even goed op te letten wanneer het begon, onder welke omstandigheden, en of die happerigheid wel te maken heeft met willen bijten (dat is namelijk zeker niet de natuurlijke gedragswijze van het doorsnee-paard), of met de verwachting die je paard qua snoepjes heeft.

Overigens zijn ponies zoals Shetlanders soms van nature nogal bijterig, maar dat hoeft niets met snoepjes te maken te hebben en is ook vrij makkelijk af te leren.
Een reden waarom ik persoonlijk Shetten nooit train met voedselbeloningen.

Grote paarden zijn van nature niet echt van de bijterige (we gaan er even van uit dat het geen hengst betreft), maar het is meestal ingeconditioneerd (aangeleerd) gedrag.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:59

Ik heb ook een (bijna 3) die alles in zijn mond wil pakken.
Sinds ik geen snoep e.d meer uit mijn hand laat pakken is het happerige voorbij.
Ik leg het ook op de grond of in de voerbak.

Nu hapt hij niet meer naar mijn hand.
Hij pakt wel nog steeds spullen in zijn mond maar is niet meer op mijn handen gefixeerd.

veel succes

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 16:42

Wat een goede reacties ! :D
[***] , nee het is echt met de tanden, ze pakt het echt vast , en ze zou het t liefste mee gaan weg lopen. Maar ze bijt niet door, maar dan nog is het wel gevaarlijk. Ik heb haar overlaatst met het liggen beloont , ze was zo happerig dat ze mijn vinger in haar mond had , maar ik was voedsel aan het geven dus ja , dan beet ze natuurlijk wel door .. Was niet zo fijn kan ik je zeggen :D Mijn ruimte aangeven doe ik regelmatig, ze weet dan ook goed dat ze niet in de buurt mag komen, maar het is niet alleen bij mij , ze pakt ook gewoon anderen hun jas, tas , etc.. Ze heeft ook een keer n pony haar halster vast gepakt ! Terwijl de pony hem nog om had .. Ging gewoon met dat beest aan de wandel :=

Heleennn , zou ik ook wel willen proberen , maar ik ben druk aan het vd'n.. Dus dan is dat niet zo makkelijk, zeker niet om een beginnende kunst aan te leren.

terpentijn : Bedankt voor de tips , nee ik heb ze in een speciaal voederzakje zitten, maar het is niet eens naar daar waar ze hapt , als ze maar iets vast heeft , de zweep vind ze dan ook helemaal geweldig _/-\o_

Bedankt iedereen voor de tips !

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:11

Nou TS dan is het niet zo moeilijk: als je iets wil doen, geef je HAAR iets wat ze wel in de mond mag nemen.
Uit je bovenstaande post maak ik overigens op dat het wel degelijk iets met voedsel-verwachting te maken heeft.

Mijn oudste paard Bonte Jaopie is ook zo'n bekkenbijter geweest: maar dan ook ALLES, he?
Longeerzweep, stuk dekzeil, Jollybal, emmers (ook zo een ronde speciekuip voor het water als die half leeg was: nu hebben we mega grote koeien kuipen) over de draad heen autospiegels, hekpaaltjes van naburig weiland, bedenk het maar: als hij er bij kon werd het aangehapt en vervolgens "vermoord" (vernield).
Op stal was het nog erger: voerbakken werden van de bouten gerukt, ringen voor wateremmers met de kont platgedrukt, stal-schuifdeuren met de kont uit de rails ontwricht.
Maar ook opgezadeld even laten staan: stijgbeugelriemen grijpen en er af rukken. Alles m,aar dan ook alles waar het Japie-bekkie bij kon komen.
Halstertouwen eerst proberen stuk te rukken (meestal knapte het halster ipv het touw), maar als dat niet ging het touw te lijf gaan en ja, a la hond gewoon door staan te knagen.

Een verschrikking, niets was veilig voor hem.
Het gekke is: zijn dekens als die op hem lagen, deed hij nooit iets aan.

Nu is hij 8 en we zijn 1000 jaar verder zeg maar, maar of ik het ken?!?
Hou op schei uit, als het ook maar enigzins BINNEN Japie zijn bereik was (inhoud poetskisten, harnachement dat nog niet op hem lag, mijn handschoenen, cap, was het dus HAP en vernielen die handel). Met hand (hoef) en tand.

Is het nu nog zo? Nou... je leert mettertijd de boel uit zijn bereik te houden, ik zeg altijd maar zo: gewoon de kans niet geven, maar het is wel zeker niet meer zo als toen hij 4 jaar was... jonge paarden hebben nnet als jonge honden gewoon vaak die onderzoekerige neiging.... mijn 3,5 jarige jonge merrie Khavanna is helemaal niet sloperig, maar wel moet je daar ook die poetsbox buiten bereik houden, anders gaat ze ook met de handel bezig. Een jaar terug heeft ze daaruit een spons gepakt en half OPGEGETEN... dit wil je echt niet.

Het blijft opletten, en verbieden, maar vooral zorgen dat dit soort zaken buiten het bereik van je paarden blijven.

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 17:32

Wow dat is inderdaad wel een paar stapjes erger :D
Tsja dan zou ik het proberen zo veel mogelijk te vermijden. Waar ik altijd zo bang voor ben , als er niks is , begint ze aan het hout. ( Op stal, in de bak.. ) Ze neemt het in haar mond of begint het op te eten, ben altijd heeeel erg bang dat ze daardoor zou kunnen luchtzuigen.. Dus ik hou het zeker wel in de gaten. Hopelijk stopt het bij haar ook ooit ! Bedankt :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:01

Maar dan dringt zich meteen de vraag op: hoe vaak staat zij buiten in vrijheid? Heeft zij mede-vrijheidsgenootjes, hoe oud is ze en wat wordt er mee gedaan (daadwerkelijk)?

Want je uitspraak "als er niks is" begint ze op het hout, wat bedoel je dan precies met "als er niks is"? Als er niets mee gedaan wordt, of... geen idee, geef eens een beeld als je wilt van de omstandigheden waarin ze staat, haar achtergrond?

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 18:09

Nee ik bedoel als wij in de rijbak staan, en ze kan geen zweep , bal etc.. te pakken kan krijgen. Of als ik even aan het praten ben , hup meteen aan het hout. De eigenaar van de manege kan er dan ook echt niet meer mee lachen ..
En de stal (van hout) heeft het haast ook niet overleefd. Terwijl ik een speelbal , en zoutblok in de stal heb liggen, en natuurlijk nog een stapel hooi. Mss vind ze hout gewoon lekker ? :=

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:16

Misschien kun je wilgentakken in de stal leggen.
Ze gaat dan aan de slag met de takken i.p.v het hout van de stal.
Zou zeggen probeer het eens.

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 21:27

Inderdaad een goed idee ! Takken vind ze helemaal geweldig :D Maar is dat niet gevaarlijk ?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:42

Mijn paard was verschrikkelijk happerig het kwam vooral dat we voer uit onze handen gaf. Ze werd er ook nog kopschuw van ook, nee ze word niet geslagen. Sinds we haar geen voer meer uit de hand geven is ze zo veranderd! Niet happerig of opdringerig meer en ook mag je der hoofd gewoon aaien. Dus de tip is: geen beloningen uit je handen meer geven gewoon in de voerbak doen :)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:06

Nee een tak of een stam is niet gevaarlijk.
Ze knabbelen de barst van de stam en de dunnere takken worden ook afgeknaagd.
Hier word het in de winter waneer ze s'avonds op stal gaan gegeven.
En s'ochtends is de tak kaal geknaagd.

Nog nooit problemen met de wilgentakken gehad.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:09

Ow wat herkenbaar, exact hetzelfde verhaal als mijn 2 jarige ruin.
Ben vanmorgen nog gesleurd aan de bontkraag van mijn jas door hem.
Niet loslaten ook echt... mensen lachten me uit.
Hij kijkt er heel onschuldig bij en ik vind het niet heel vervelend want verkoop hem een lel maar van de zomer met het camping seizoen ben ik bang voor de gasten :')
Gemeen is ie niet,, hij gaat gigantisch puberen.

Ik ga nu ook is proberen niet meer uit de hand te voeren.
Soms gooi ik het al op de grond maar zodra ik buk gaat hij buigen en fratsen uithalen. :=

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:15

Mijn hengst heeft daar ook een handje van gehad... Heb hem 1x echt een flinke tik op zn neus gegeven en met mn andere hand mn vinger in de lucht gedaan van foeiii!!!
Nu heel af en toe probeert hij het nog wel eens maar ik hoef alleen maar mn vinger op te steken en hij laat het wel...

OtjeHippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:18

Ik heb de gouden tip: appels. Stop een appel in zijn mond en dan paard blij. Alsjeblieft. Graag gedaan.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:21

als mijn paard dat doet krijgt ze met halstertouw een tik tege haar nek... en nu doet ze het niet meer..
mocht ze het weer in haar hoofd haalt.. nouja dan nog een keer.. en niet een keer door de vingers zien