[AR] Je paard laten beleren voor de wagen maar zelf niet mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_Jarig

Je paard laten beleren voor de wagen maar zelf niet mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 13:18

Hoi Hoi!

Titel is misschien een beetje vaag, maar ik doel dus op een situatie zoals ik heb eigenlijk.
Ben zelf geen menner, ben er ook bar weinig mee bezig, naast dat ik zo af en toe is mee ga op de kar. Nu heb ik een paard wat imo ook best voor de kar zou kunnen lopen en denk dat ie daar ook nog wel eens geschikt voor is en het maar wat leuk vind! Nu ben ik zelf dus geen menner en is het mijn intentie ook niet dat ik zelf met hem zou gaan mennen (ik wil geen ongelukken en groen met groen geeft blauw zeggen ze toch? ;) ).

Nu had ik het er laatst eens over met mijn vriend (die overigens al een stuk meer met mennen heeft dan mij en die echt helemaal gek is op mijn paardje) dat het misschien nog helemaal zo verkeerd nog niet is om Dis in de toekomst voor de kar te laten beleren. Het maakt hem alleen maar veelzijdiger en ik zie er ook geen nadelen in om het niet te doen eigenlijk. Wie weet veranderen mijn ambities wel compleet over een jaar of 8, door een drukke baan, een evt. gezin etc. Ik zou het dan nog niet eens zo verkeerd vinden om OOK naast het alleen genieten van mijn paardje eens lekker met anderen erop uit te kunnen met de kar dus. Uiteraard zorg ik er dan wel voor dat ik tegen die tijd zelf ook kan mennen haha.. :P

Maar nu heb ik ook zo iets, ach dat is allemaal toekomst muziek, we zien het allemaal wel. Alleen nu zei mijn vriend dat (als ik toch wel aan het spelen al ben met die gedachtes) ik hem beter nu op wat jongere leeftijd (hij is bijna 5) kan laten beleren voor de wagen en het later dan evt. weer oppakken dan maar gewoon afwachten en hem op oudere leeftijd ineens voor de wagen laten beleren als mijn gedachten dan nog zo zijn. Immers is een ouder paard iets aanleren een stuk lastiger dan een jonger paard, aldus mijn vriend. En ja daar vind ik wel wat inzitten, het is natuurlijk wel zo.....

En nu ben ik eigenlijk hééééel benieuwd hoe bokt daar over denkt!? :)
Let wel, ik heb zelf GEEN tuig of een wagen of iets, absoluut niet, maar ik zal niet uitsluiten als ik besluit om in de toekomst toch het mennen eens uit te proberen. Merk wel dat ik er steeds nieuwsgieriger naar word... Ook speel ik vaak met sprookjesfantasieën als bv. dat wanneer ik zou trouwen het mij wel heel vet lijkt om mijn eigen paard voor de koets te hebben, of zoals ik hierboven al beschreef keer op een zondag bv. lekker met anderen het bos in kunnen met de kar om gewoon te genieten......

Maarja, daarbij denk ik ook het is best heel stom om een paard voor de kar te laten beleren als er van mennen (nog) totaal geen sprake is. :')
Dus bokt, kom maar op met de meningen en ervaringen!

EmptyWords

Re: Je paard laten beleren voor de wagen maar zelf niet mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:44

ik heb mijn paard 5 jaar geleden gekocht, hij was toen 10 jaar. onder het zadel een prima paard, moeders reed er zo mee weg en we konden alles met m doen. stukje dressuur, sprongetje, buitenrit etc. Ook mijn moeder leek eht leuk om hem voor de wagen te beleren, dan konden we met het gezin in eht bod picknicken. zo gezegd zo gedaan, paard beleerd voor de wagen, moeders menbewijs gehaald en lekker het bos op gegaan. Paard was 10, liet zich zo voor de wagen spannen (wel met wat voorbereiding). dus ook een 10 jarig paard kun je makkelijk beleren, die leert echt neit langzamer dan een 5 jarige. nu, 5 jaar later, mennen we 4x per jaar ofzo, maar hij laat zich er altijd met plezier voor zetten.

1 fout di wij wel gemaakt hebben... we hebben hem zelf beleerd emt hulp op afstand. zou ik een paard nogmaals willen beleren zal ik er iemand bij halen die er écht verstand van heeft en niet zoaar wat aanklungelt. zou wel een hoop stress voor het paard hebben gescheelt.

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:52

Mijn haflinger is op 8 jarige leeftijd proffesioneel beleerd en heeft ruim 2 maanden elders op stal gestaan. Afgelopen zomer hebben we mijn andere haflinger ook meegenomen naar een prof. Ze had in een ver verleden ooit eens voor de kar gestaan. Ik wilde graag tweespan rijden, dus eerst maar eens zien of paard lief het niet was verleerd. Nu lopen ze samen tweespan. Ik vraag me alleen af of ik het de moeite waard zou vinden om je paard nu te laten beleren als je het nu niet op wilt pakken. Juist in het begin is het wel belangrijk dat je hem regelmatig inspand. Ook financieel gezien is het een dure grap, vooral als je er nu eigenlijk niets mee wilt doen.

Zelf vind ik het wel erg leuk dat je ook een mensen mee kunt nemen die niet kunnen rijden maar het wel erg leuk vinden! Ook voor je zelf en je paard is het leuk als je lekker afwisselend bezig kunt zijn.

Sjolvir

Re: Je paard laten beleren voor de wagen maar zelf niet mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:14

Als je zelf geen spullen hebt en niet zeker bent of jij of je vriend (die het stiekum wel ziet zitten, als ik het zo lees) binnenkort gaan mennen, zou ik even wachten tot je het wel zeker weet.
Want in begin als paard net beleerd is, is het wel handig om het mennen even bij te houden, als ze uiteindelijk echt gewend zijn aan het mennen is tijdje niet voor de kar niet zo'n probleem.
Maar nu laten beleren en misschien over 4 jaar gaan mennen zou ik niet doen.
Dan zou ik wachten met beleren.

Mijn fjord het ik als (Denkt na... geloof...) 10 jarige voor het eerst voor de wagen gezet (wel al jaren gelange leidseld en zelf beleerd.).
Mijn knabstrupper is in december beleerd (is 7 jaar), die heb ik laten beleren (maandje weg geweest, had hem denk ik ook wel met 3 wkn weer mee kunnen nemen, maar wou hem graag beetje lekker doorgereden hebben).

(reden waarom ik zwarte niet zelf heb beleerd, is heel ander paard dan mijn fjord, vond dat hij maar fijn naar een prof. moest.)

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:22

Hoi... Ik heb mijn paard als jong paard goed laten beleren .. Daarna meer dan 15 jaar niet meer gemend. En een paar weken terug professioneel weer laten inspannen. En het was jong geleerd oud gedaan.
Maar als je het mennen eens uit wil proberen ? Zag dat je niet zover bij mij vandaan woont.
Dus als je zin hebt.... Klim er maar naast ha ha ha
Of rijd met je paard een leuke mee.

1 ding wil ik je wel meegeven, laat het goed doen
Het voordeel is dan ook dat je zelf niet voor tuig en menwagen hoeft te zorgen.

Bij goed belere je paard echt baat .... En neem dan ook een paar menlessen
Want dan weet je hoe het voelt, en of je in de toekomst wellicht
Wel of niet de leidsels ter hand neemt...

Vrienden van mij mennen recreatief zo nu en dan. Want ze kunnen dan samen met 1 paard op pad.