Vrijheidsdressuur/natural horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Vrijheidsdressuur/natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 19:54

Hoi Bokkers :D

Ik heb even een paar vraagjes.
Normaal gesproken rijd ik gewoon met een hoofdstel (met bit) en zadel, heb wel eens met halster en halstertouw alleen gereden.
Ook longeer ik af en toe, maar da's ook alles. Nu ben ik eigenlijk wel geïnteresseerd in zoiets als vrijheidsdressuur en natural horsemanship. Alleen weet ik niet zo goed wat dit allemaal inhoudt en hoe of waar je moet beginnen. Dat men zijn of haar paard allerlei dingen kan laten doen zonder erop te zitten/ of allerlei hulpmiddelen gebruikt, vind ik erg inspirerend en lijkt mij ook mooi om te doen. Een bit vind ik daarnaast ook wel een beetje zielig, als je ook zonder kunt, waarom zou je dan zo'n ijzeren ding in je paard's mond proppen?
Heeft iemand tips voor me? Hoe en wat?
Bedankt! :)

Djura99

Re: Vrijheidsdressuur/natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:56

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 20:09

@Djure99 Handig! Bedankt :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:14

Op onze site vind je ook wat informatie over NH en VD. :j www.Eliberty.tk
En denk vooral, het bit is zo 'gemeen' als de ruiterhand. Ook bitloos kan zeer doen bij paarden.
Tuurlijk is het mooi om helemaal zonder tuig te rijden. Maar een zadel is belangrijk voor een goede
drukverdeling, en een bit (of bitloos hoofdstel, geen halster/neckrope oid) om goed soepel te rijden. :j

Dus hoe harder je zelf trekt, hoe gemener het is, ben jij heel zacht met je handen, voelt het paard amper
dat hij wat in zijn mondje heeft. :D

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 20:24

Oké, ik zal ff kijken! Ja, dat is waar ! Zal erop letten :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:07

Natural Horsemanship en vrijheidsdressuur moet je los van elkaar zien.

Bij natural horsemanship gaat het erom dat je met je paard communiceert in zijn eigen taal. Door te leren hoe paarden met elkaar communiceren kun je jezelf zo goed mogelijk aanpassen en door o.a. lichaamstaal aan je paard duidelijk maken wat je van hem wilt, en dat hij bij jou veilig is en dat hij op je kan vertrouwen.
Deze methode kun je bij allerlei verschillende takken van de paardensport toepassen.

Veel plezier met oefenen met vrijheidsdressuur!