[AR] Hoe nieuw tuig afstellen/passend maken?!?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sperriempje

Hoe nieuw tuig afstellen/passend maken?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 23:22

HELP!!

Ik heb een nieuw tuig gekocht voor mijn kleine pony, maar ik heb nog niet veel verstand van hoe ik het afstel en hoe het met inspannen hoort te zitten. Mijn vraag is hoe jullie dit doen en of er bedrijven zijn die ervoor langskomen? Het oude tuig was alleen voor het beleren en dat was al soepel en viel dus meteen beter.
Bedankt voor jullie hulp!

Avelienvd

Re: Hoe nieuw tuig afstellen/passend maken?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:23

iemand op de menclub vragen wellicht?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:25

ken je niemand die het kan ? of gewoon even een om doen een foto maken en bokt even
vragen wat anders moet ?

volgensmij kun je er wel iemand voor laten komen , maar dat zou ik doodzonde van het geld vinden

misschien wil een bokker helpen ? waar woon je ?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:25

Dus, als ik het goed begrijp wil je gaan mennen, maar je hebt geen idee hoe je een tuig passend maakt, en hoe je correct optuigt en inspant?
:?

Je zou je dan moeten afvragen of je uberhaupt wel moet gaan mennen....... :=
Je stapt toch ook niet zomaar in een auto, zonder dat je je rijbewijs hebt en zonder dat je hebt leren autorijden, en weet waar gas, rem en koppeling zitten??

romyloverrr schreef:
volgens mij kun je er wel iemand voor laten komen , maar dat zou ik doodzonde van het geld vinden

Dat kost je echt de wereld niet. Daarnaast; je wil toch dat het allemaal goed zit, en ook comfortabel voor de pony? Als je een passend zadel voor je paard zoekt, dan haal je er toch ook een zadelpasser bij?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:36

JoyCiej007 schreef:
Dus, als ik het goed begrijp wil je gaan mennen, maar je hebt geen idee hoe je een tuig passend maakt, en hoe je correct optuigt en inspant?
:?

Je zou je dan moeten afvragen of je uberhaupt wel moet gaan mennen....... :=
Je stapt toch ook niet zomaar in een auto, zonder dat je je rijbewijs hebt en zonder dat je hebt leren autorijden, en weet waar gas, rem en koppeling zitten??

romyloverrr schreef:
volgens mij kun je er wel iemand voor laten komen , maar dat zou ik doodzonde van het geld vinden

Dat kost je echt de wereld niet. Daarnaast; je wil toch dat het allemaal goed zit, en ook comfortabel voor de pony? Als je een passend zadel voor je paard zoekt, dan haal je er toch ook een zadelpasser bij?

ja hoor , natuurlijk , maar je kunt toch gewoon een kennis even vragen
ipv iemand ervoor laten komen ( het is niet zo ingewikkeld als met een zadel )
ik denk dat je er al snel 30/35 euro voor kwijt bent.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:45

... dat was ook mijn eerste gedachte, willen mennen en de boel al in huis hebben maar niet eens weten hoe het op een paard hoort te zitten? heb je niet wat stappen over geslagen dan? :P

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:48

Ook ik heb alle zaken gekocht terwijl ik niet wist van hoe/wat.
Alleen was mijn pony weg om beleerd te worden en hebben zij ook voor mij alles op maat/passend gemaakt en me de eerste keren geholpen met in- en uitspannen.

Ik zou als ik jou was ook iemand met verstand van zaken zoeken, en niet zelf aanklooien

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:56

@ Romeylover: Ik denk dat die 30/35 Euro te verwaarlozen is als je bedenkt hoeveel kosten je hebt als je schade rijdt door verkeerd gebruik van het tuig. ;)

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:01

misschien kun je het eens naast je oude tuig leggen om zo de strengen ed op dezelfde maat te zetten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:05

Ik heb gewoon een les bij een goede instructeur genomen, de eerste les hebben we het inspannen en op maat maken samen gedaan. :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:06

Als je het oude tuig op je pony legt wat waarschijnlijk goed zat... kun je toch in grote lijnen zien hoe het hoort te zitten.
Maak diverse foto's ervan en maak het met je nieuwe tuig na.

Maar ook ik denk dat het verstandig is om er een 'proffesional' erbij te halen.
Iemand die er meer kaas van heeft gegeten.

Je kunt een hoop verzieken door het fout te doen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:11

In grote lijnen is niet goed genoeg, ik dacht eerst ook dat mijn tuig helemaal goed zat, maar die instructeur heeft het hier en daar toch nog een gaatje langer/korter gemaakt.

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 10:36

Rustig maar...ik wil gewoon helemaal zeker weten dat het nieuwe tuig goed ligt en heb mijn pony met het oude tuig beleerd en rij er inmiddels al wat maanden mee. Het is geen probleem als ik er wat voor moet betalen maar ik heb bijv. van Rijs gevraagd uit Zevenhuizen, maar die komen er eigenlijk nooit voor langs..en om er nou met mijn pony die net een paar maanden voor de kar staat heen te rijden vind ik niks aangezien het wel 2uur rijden is dan.
Laatst bijgewerkt door Sperriempje op 14-02-13 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:38

Is er geen men instructeur in je omgeving? Combineer je het met een les, weet je zelf ook of je goed bezig bent met het mennen zelf.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:41

Als het oude tuig past en je hebt dat nog kan je dat nieuwe tuig toch op het oude afstellen/ vergelijken?

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 10:42

Bedankt Princesj ik ga het eens opzoeken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:50

Maar als ik dit dan lees......... vraag ik mij nog steeds af waarom je al wel aan het mennen bent, maar blijkbaar niet weet hoe je moet optuigen en hoe alles behoort te zitten 'met inspannen'. Ongeacht of je al wat maandjes bezig bent of niet. Als je gaat mennen, dan is het toch logisch dat je hoort te weten hoe je correct optuigt en inspant? En dat je weet hoe alles hoort te zitten, en waar ieder riempje voor dient?
Sperriempje schreef:
maar ik heb nog niet veel verstand van hoe ik het afstel en hoe het met inspannen hoort te zitten.

uit welke omgeving kom je? Ik weet wel dat http://www.demenner.nl langskomt om tuigen te passen, zij komt uit omgeving Nijkerk.

En neem dan alsjeblieft ook les bij een menvereniging, goede instructeur of ga voor je cursus koetsiersbewijs en/of mencursus....

justdiesel schreef:
Als het oude tuig past en je hebt dat nog kan je dat nieuwe tuig toch op het oude afstellen/ vergelijken?

Dat is vaak wel lastig, want meestal zit er nog wel wat verschil in tuigen. Bij de éne loopt het borstblad van het borsttuig bijv. wat langer door, of is er maar 1 enkel nekriempje van het borsttuig terwijl het andere tuig er 2 heeft. Lengte v/d strengen verschild ook heel erg, of je met stroppen rijdt of met D-ringen en panieksluitingen. Broek net zo.

Overigens kun je je ook afvragen of het oude tuig wel goed lag. Aangezien TS zelf aangeeft er geen verstand van te hebben. Of een tuig dan oud/soepel is of 'beter valt' maakt dan niet uit, maar het is wel belangrijk dat alles goed op maat is gemaakt en dat er correct is opgetuigd en ingespannen. Neem nou de broek; als je die verkeerd bevestigd en verkeerd inspant, dan heeft hij weinig tot geen functie. Terwijl je de broek juist als een soort 'rem' gebruikt om te voorkomen dat de wagen op de hakken of kont v/d pony loopt als je heuveltje afgaat. Dat soort dingen. Heb je de strengen te lang, dan trekt pony vooral met z'n schoftje en dus met z'n rug, en dat is absoluut niet wat je wilt.

Dus Romyloverrr; het valt wel degelijk te betwijfelen of het 'niet zo ingewikkeld is als een zadel passen'. Als bepaalde onderdelen niet goed zitten, dan wordt het ronduit gevaarlijk en/of schadelijk voor je pony. Daarnaast zou je ook kunnen stellen dat een mentuig afstellen wel degelijk juist 'ingewikkelder' zou kunnen zijn dan het aanmeten van een zadel, want je hebt hier met een hoop meer tuig te maken, en ieder onderdeel heeft zo z'n eigen functie.
romyloverrr schreef:
ja hoor , natuurlijk , maar je kunt toch gewoon een kennis even vragen
ipv iemand ervoor laten komen ( het is niet zo ingewikkeld als met een zadel )
ik denk dat je er al snel 30/35 euro voor kwijt bent.

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 15:13

Het oude tuig heb ik toen ik begon met mennen laten afstellen, maar dat was nog aan de andere kant van het land. En zoals justdiesel zegt, het is inderdaad een heel ander tuig, een stuk luxer. Ik weet hoe je optuigd en inspant, maar ik wil bijv. niet dat de pony inderdaad meer met het schoftje trekt dan met het borsttuig. En ik ga niet zelf aanklooien maar wil er professioneel naar laten kijken, dus.. juist beter toch?! Ik woon in de omgeving Zoetermeer/Bleiswijk/Berkel en Rodenrijs.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:17

toen wij ons tuig kochten kwam EMS afleveren en gelijk afstellen, konden het zelf ook hoor.....maar dat hoorde bj de service

ik zou dus zeggen , vraag iemand erbij...veel succes en plezier