Welke sidepull?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

Welke sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 12:35

Ik heb nu de F.R.A. Pardoes voor mijn haflinger.
Erg mooie sidepull.

Alleen hij zit hem net iets te krap bij zijn oren en de druk op de neus is niet 'scherp' genoeg voor mijn tankje.
Hij dendert gewoon door als ik iets van tegendruk aan de leidsels geef.
Ik ben nu enkel nog maar bezig aan de lange lijnen, hij moet nog beleerd worden, dus ik zit er nog niet op.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een andere sidepull die iets 'scherper' inwerkt en waar hij dus iets sneller van toegeeft als hij wat druk voelt, want nu is het gewoon niet te doen.

Wie heeft er ervaring met zo een sidepulls voor een koudbloed en kan mij een beetje opweg helpen in mijn keuze.
Ik ben wel echt op zoek naar een sidepull en niet een hackamore of touwhalster.
Ook ben ik niet zo van de kaak of kin gekruiste, dus enkel het gewone sidepull model.

Anoniem

Re: Welke sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:01

Bij een sidepull komt het toch voornamelijk neer op leren reageren op de hulpen en een wat "ruimere" tactiek toepassen bij problemen ipv ervan uitgaan dat je remt als je aan de teugels trekt.

(disengage e.d.). De scherpste vorm van sidepull zijn toch de touwhalster achtige dingen, maar ook daarmee dwing je je paard niet.

Heb je het bitloos rijden goed voorbereid? Hou je rekening met zijn gemoedstoestand voor je opstapt? Ga je naar buiten als je paard neit oke voelt? Alemaal belangrijk als je het veilig wil houden.

Paarden reageren allemaal anders en bij de een zal een sidepull fijn zijn, maar bij de ander nooit ideaal. ik zou dus toch een proberen op touwhalster, kingekruist en bijv. kaptoom en dan kijken wat het beste werkt indien je denkt dat het niet aan je voorbereiding ligt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:16

je hebt mooie leren met rond genaaide neusriem

ik heb deze, ligt op stal.
komt uit Duitsland, is een heel mooi hoofdstel weet het merk niet uit mijn hoofd
werkt goed in iig, te goed voor mijn paard
heb hem een paar keer gebruikt na bijna 2jr stilstaan maar paard was super braaf en hoofdstel is de kast in gegaan
watvoor paard heb je?
ik wil er wel foto`s van maken?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 00:16

Ik heb een haflinger.
En ja ik heb me goed voorbereid, ik rijd zelf al 7 jaar bitloos op veel verschillende paarden.

Ik heb hem nu al 2 jaar, hij loopt tijdens grondwerk goed aan het touwhalster alleen met rijden zal ik het moeten gaan uitproberen, alleen tijdens het inrijden is er al genoeg om aan te denken en dat wil ik niet nog eens tegelijkertijd een hoofdstel liggen uitproberen, snap je wat ik bedoel? :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:20

Paarden zijn zo gevoelig als je ze maakt he.... helemaal als je nog in het beleringsproces zit. Als je nu al naar scherpere dingen gaat grijpen om reactie te krijgen, dan is er niks meer over een paar jaar..
Hij voelt het echt wel, alleen moet jij hem leren om er ook daadwerkelijk een reactie op te geven.

Aan de gang met goede instructie dus.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 03:47

Je hebt neusriemen met rondgevlochten leer, touw, rawhide, met metalen kern of zonder... Genoeg te vinden.

Ik denk dat je voorbereiding ook zou moeten zitten in wijken voor druk aan het touw, ook aan de lange lijnen, als je ernaast loopt en later als je erop zit, zelfs al vanuit stilstand. (flexen voor direct rein, maar idd ook het disengagen goed bevestigd hebben, achterwaarts)

Als ik eerlijk ben - als ik dit lees:
Citaat:
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een andere sidepull die iets 'scherper' inwerkt en waar hij dus iets sneller van toegeeft als hij wat druk voelt, want nu is het gewoon niet te doen.

denk ik dat je er nog niet aan toe bent om er op te gaan zitten maar er ook nog wat werk is, ook voor jouzelf - ook als je 'alvast' kijkt naar sidepulls. :)