Jong paard longeren met bijzet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vanaf begin met bijzet longeren of niet?

Ja, gelijk met bijzet
10 (28%)
Nee, wat langer wachten totdat hij in balans is
25 (71%)

Totaal aantal stemmen: 35

Sanne_com

Jong paard longeren met bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 14:07

Hey,

Ik verzorg op dit moment 4 jonge friezen. De oudste is nu net 4 en wordt al bereden. (Dit doe ik niet, ik doe hem maar 2 dagen en doe andere dingen met hem) Nu doe ik er ook een die net 3 is en ik ben nu net begonnen met longeren. Ik heb dit zaterdag nu voor de 3de keer gedaan en hij pakt het heel goed op.

Nu hadden ik en degene die de oudste rijd het er over dat Guus (die van 3) er eigenlijk niet uit ziet, hij is nogal een slungel en totaal onbespiert. Nu zij longeer hem met bijzet... Dan traint hij zijn spieren en krijgt hij meer spieren.
Mij lijkt dit juist nog veel te vroeg, laat hem eerst maar zelf op zijn eigen benen lopen en wat meer in balans komen. Nu heb ik niet heel veel ervaring met inrijden dus daarom zou ik graag jullie mening zien :D

Wat denken jullie? Gelijk vanaf het begin met bijzet longeren of pas na een tijdje? (bij een jong paard dus.)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:18

Snapt hij (paard) uberhaupt al wat longeren is? Lijkt me dat je het 'm niet meteen al dubbel zo moeilijk gaat maken...
edit: sorry! heb het eerste stukje even gemist :Y)

Met mijn eigen paard durfde ik het in het begin niet eens aan, die was nog zó onstabiel (in combinatie met spastische jonge-paarden-sprongen :+ ) dat ze binnen een kwartier al 5 keer op d'r smoel ging als ze besloot aan te galopperen maar de bocht toch íets te krap was ... als ik daar een bijzet aan had gezet had ze zichzelf waarschijnlijk opgehangen oid :')
lijkt me een stuk veiliger om even te wachten tot je weet dat het paard de hulpen snapt, kennis heeft gemaakt met een bitje (eerst een paar keer stukje wandelen met hoofdstel in bijv.), rustig en vertrouwd is met de longe, in balans blijft bij de overgangen etc...
Laatst bijgewerkt door Klimop op 10-02-13 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 14:21

Hij snapt het opzich wel, al denk hij soms nog wel van 'ik ga liever toch rechtuit' :+ en dat ben ik wel met je eens inderdaad.

De gekke sprongen vallen nog wel mee, doet ie niet heel vaak. Hij gaat gelukkig nog niet echt zijn smoel en heb ik zelf niet het idee dat hij heel stabiel is. Ik heb op dit moment geen bit/hoofdstel (maar dat is iets anders) dus longeer nu met halster/klaptoom wat hij wel heel netjes doet.

Anoniem

Re: Jong paard longeren met bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:26

Hmm, mij lijkt het eerlijk gezegd geen probleem om vroeg te doen. Al zou je wel eerst rekening met andere dingen moeten houden. Kent ie de hulpen? Snapt hij de bedoeling? Heeft hij al wat ervaring (bv al vaker gelongeerd). Als ie dat allemaal snapt, er geen problemen daarin zijn zou het niet echt een probleem zijn. Al lijkt het me eerlijk gezegd wel verstandiger om wat langer te wachten. Maar dat is natuurlijk ieder zijn ding. :+

Ik vind het er dus een beetje tussenin zitten.
verwoorden wat ik bedoel blijft moeilijk --'

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:00

Het blijft een onderwerp waarover iedereen van mening verschilt. Jij moet doen wat jij denkt dat goed is en goed voelt, voor jou én zeker voor het paard.
Het enige wat ik kan doen is vertellen hoe ik het heb aangepakt met mijn jonge paard. Deze wordt over 6 weken 3 jaar en ik ben al een hele tijd met grondwerk met hem bezig.
Zodra hij 2 jaar werd, ben ik begonnen hem te longeren (slechts peesbeschermers en halster). De eerste keer snapte hij totaal niet wat er van hem verwacht werd, dus toen is er even iemand naast hem gaan lopen en die liet hem zien dat het de bedoeling was dat hij rondjes om me heen moest lopen. Toen leek het kwartje te vallen en heeft hij braaf gelopen. Mij ging het er toen puur om dat hij begreep dat hij rondjes om me heen moest lopen. Dit enkele keren gedaan. Daarna een start gemaakt met de commando's te introduceren. (Nu, bijna een jaar later, loopt hij perfect op de commando's). Toen dit goed ging, na 3 maandjes ofzo, het zadeldek en longeersingel geïntroduceerd. Hierbij ging hij even met vier voetjes van de vloer, maar daarna ook weer netjes zijn rondjes gelopen. Zodra Franco (mijn paard) 2,5 jaar was, heb ik hem op stal laten wennen aan het hoofdstel. Na dit 3x gedaan te hebben, heb ik hem hiermee gelongeerd. De eerste keer nog met een halster er overheen en daaraan de longeerlijn vastgemaakt. Na 2x de longeerlijn vastgemaakt aan het hoofdstel en het halster weggelaten. Ook dit ging erg goed :) Pas afgelopen week (let wel, na bijna een jaar!!) heb ik Franco voor het eerst met bijzet gelongeerd. Daarvoor ook al 3x met touwtjes (nog wel aardig loshangend, alleen begrenzend als hij zijn hoofd echt helemaal de lucht in zou gooien), maar nu pas met bijzet. En pas als hij 3 jaar is, met het zadel op aan de longe. Deze ben ik momenteel nu ook al aan het introduceren; kan hem al op zijn rug leggen en aansingelen, no problemo. :p Maar dit is mijn verhaal.

Wat ik belangrijk vind, is dat je de tijd neemt. Aangezien mijn paard toen nog jonger was dan jouw paard nu is, heb ik er natuurlijk extreem veel tijd voor genomen ;) Wat ik wil zeggen is: overhaast dingen niet. Doe het op een rustig tempo. En wanneer je ziet dat je paard toe is aan de volgende stap, dan neem je die stap :) Jij kent het paard het beste, dus jij weet wat het beste is voor hem.

Ik hoop dat je er wat uit bent gekomen ;) Hieronder een foto van mijn bijna-driejarige :p

Afbeelding

Misschien is dit ook wel heel leuk voor jou. Hieronder een foto van de eerste keer dat Franco aan de longe liep :P

Afbeelding
Afbeelding

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 15:16

Dankje wel voor je verhaal!

Het is fijn om ook van andere mensen te horen hoe zij het doen, heb er zelf niet zo veel ervaring mee en is toch fijn om te lezen/zien dat ik gewoon mijn eigen gevoel moet volgen en dat die (in ieder geval een beetje) goed is :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:28

met bijzet is prima...maar in het begin(van het longeren van een jong paard) de laatste vijf minuten en dan losjes bijgezet.
En dan als de rugspieren het aankunnen steeds iets opbouwen.
Het is niet echt paardvriendelijk om hem ,in het begin ,de hele longeersessie in een gedwongen houding te laten lopen,gewoon omdat de rugspieren dat nog niet aankunnen.
Het paard kan dan last krijgen van verzuringen en gaat in de staak.

Een paard met twee jaar al longeren zou ik nooit doen,niet echt goed voor de spronggewrichten...
Maar dat moet ieder voor zich weten. ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:37

Ik denk dat het bij ieder paard anders is vanaf wanneer je ze met bijzet kunt longeren.
Ikzelf durf het vaak niet aan met een jong paard on gelijk de bijzet eraan te hangen, omdat ik dan bang ben dat ze met die jolige sprongen een keer in paniek raken en niet goed los kunnen komen en dan ben je nog veel verder van huis.
Nee, ik stap er het liefst eerst op voor ik ze met bijzet longeer, maar dat is ook bij iedereen anders. de bespiering komt vanzelf!

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:46

dat mijne ruim 3,5 was ben ik begonnen met longeren
eerst los en daarna met een de bijzet (met touwtjes omdat ik de bijzet niet prettig vind bij een jong paard)
dat een paar keer in de week herhaald. gewoon 10 minuutjes.
met een paar weken longeren der een aantal x gereden.
hele winter rustig door gelongeerd met 2 a 3x per week. afgewisseld met los longeren met touwtjes en keertje balkjes draven bijv.
als 4 jarige weer wat gaan rijden en gaan longeren met passoa tuig, gaat haar nog steeds goed af, ze vind het leuk om te doen ze is inmiddels bijna 6 en heb een hoop profijt van haar ervaring met longeren.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:15

De groeischijven van de nek sluiten als ik het wel heb op 6-jarige leeftijd (exacte leeftijd zou je even de theorie op moeten naslaan, maar iig vrij laat, dacht als laatste) dus in die zin is het niet verstandig om jong veel bij te zetten. Met zeg maar dezelfde reden waarom je ook niet te jong erop moet gaan zitten, problemen op latere leeftijd. Voor de spieren en het aanleren, zou je het wel met mate losjes kunnen doen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:32

Mijn verzorgpony word eind maart 4 en longeren we sinds 2 weken met elastieke bijzet, omdat ze met gewoon longeren heel erg begon te zoeken naar aanleuning. De bijzet staat niet strak en omdat elastiek is kan ze gewoon haar hoofd omhoog doen, maar geeft haar wel de aanleuning die ze zocht. We zijn met 3,5 begonnen met longeren aan halster en langzaam opgebouwd naar longeersingel en hoofdstel.

Met jouw verzorgpaardje zou ik nog even wachten tot hij echt goed weet hoe het allemaal werkt met longeren voor je er een bijzet bij haald. Ook zonder bijzet bouwen ze spieren op aan de longe. Mijn verzorgpaardje was ook onbespierd en iellig en tog begint ze nu vorm te krijgen en spieren en dat door al maanden gewoon te longeren zonder bijzet of iets.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 00:55

dankje wel iedereen voor de berichten. Toch fijn om te weten dat je ideeën in de goede richting zijn :D