hoe moet mijn pony longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

silkeireja

hoe moet mijn pony longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 19:56

hallo ik heb een shetlander aleen die word boos al ik hem ga longeren dat gaat hij stijgeren hij snapt het niet. wat kan ik daar aan doen??
want ik heb thuis geen longeercirkel hoe kan ik hem dan leren dat hij rondje om mij heen moet lopen want als ik met de zweep brobeer van mij af te
duwen gaat hij stijgeren bokken en probeert hij weg te komen help!!!
groetjes

Ekeif96

Re: hoe moet mijn pony longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:57

Kan iemand niet eerst met hem meelopen terwijl jij de longeerlijn vasthoud?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:57

Ik denk niet dat je je pony kan leren longeren :')
Heb je les?
Kijk anders eens rond naar mensen die grondwerklessen geven, ik denk dat die je het beste kunnen helpen :)

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:59

ik heb ooit iemand gehad op Bokt die toen over me zit zat, en die gaf ook longeerllessen ik zou haar wel even hier heen verwijzen.

silkeireja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 20:00

ik heb wel les maar gewoon op de pony dan is die super braaf

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:02

chakira schreef:
ik heb wel les maar gewoon op de pony dan is die super braaf

Smurfje hier op bokt geeft longeer en rijlessen mischien kan je even met haar contact opnemen

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:07

Als je al gewoon les hebt, kan je denk ik ook wel aan die instructeur/instructrice even vragen of hij/zij je van te voren eerst even 5 min. kan helpen met longeren.

silkeireja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 20:50

ja dat ga ik doen

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:37

Maak zelf is een ronde met lint en pinnem(die je in de grond steekt) zo kun je je pony rondjes om jou heen te rennen. Hou de lijn in 1 hand zweep in andere hand maak met je zweep en touw een 3 hoek jij puntt de neus vant het paard is een punt en de staart van je pony is een puny zo kun je ze het beste leren als ie stijgerwiept je zweept evt met dat knal geluid

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:19

Met bij de allereerste keer iemand die een aantal rondjes met hem mee liep. Hierna viel het kwartje vanzelf. De eerste paar keer heb ik mijn jonge paard in een longeerpaddock gelongeerd (deze kun je zelf ook maken met afzetlint, o.i.d.). Later verhuisde ik naar een stal waar ze dit niet hadden. Toen heb ik met afzetlint de bak in tweeën gedeeld; later kon ik het lint weglaten. Nu kan ik hem zonder problemen in de rijbak longeren, ook als anderen aan het rijden zijn :)

Irene_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:27

Wat ik zou doen is een longeer touw en een lange zweep eerste rondje laten lopen of piontjes als een cirkel zetten en dan iets veder van hem af lopen en dan met de zweep zwaaien dat die naar rengalop gaat en dus niet tijd heeft om zich met andere dingen bezig te houden als die moe word weer naar rengalop dat ong. 10 min. aan alle 2 de kanten aanhouden en zou went die er van zelf aan! succes! en hoop dat je er wat aan hebt

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:01

Irene_Horse schreef:
Wat ik zou doen is een longeer touw en een lange zweep eerste rondje laten lopen of piontjes als een cirkel zetten en dan iets veder van hem af lopen en dan met de zweep zwaaien dat die naar rengalop gaat en dus niet tijd heeft om zich met andere dingen bezig te houden als die moe word weer naar rengalop dat ong. 10 min. aan alle 2 de kanten aanhouden en zou went die er van zelf aan! succes! en hoop dat je er wat aan hebt

Als ik TS was, zou ik dit niet doen :n
Het probleem is waarschijnlijk niet dat de pony er onder uit probeert te komen, maar dat de pony het gewoon niet snapt.
Dus heeft dit echt totaal geen zin en is het nou ook niet echt vriendelijk te noemen...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:05

Ik leer mijn jonge pony's eerst wat het inhoud als ik ze wegstuur dus laat ze eerst een pasje eerder gaan lopen als dat ik zelf doe en dan loop ik mee en mogen ze weer volgen. Behalve met longeren is dit ook voor heel veel andere dingen handig zoals door een poortje gaan.
Kunnen ze dat stuur ik ze een stukje wel en loop dan van de pony af (90 graden) en dan mogen ze weer volgen. Hierdoor merken ze dat ik ik de leiding hou en voor de veiligheid blijf zorgen ookal stuur ik ze weg. Door dit ook op te bouwen vinden ze het steeds minder moeilijk of vervelend. Daarna stuur ik ze weg en laat ze een deel van een cirkel lopen, ook dit bouw ik op tot een rondje en dan meerdere rondjes. Ik wissel het dan nog veel af met andere oefeningen en het is nog niet echt longeren, maar zo rollen ze er wel in. Tegen de tijd dat ik ze wil gaan longeren knoop ik alles eraan (kaptoom, longeersingel en longeerlijn in het begin) en kan ik ze gewoon op de volte zetten en longeren.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:02

Als je pony het nog niet kent, heb je een hele goede timing nodig, anders wordt het van kwaad tot erger.
Iemand met veel ervaring kan het hem goed leren, en jou uitleggen hoe het moet.