Paard reageert geirriteerd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MxP

Paard reageert geirriteerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 00:11

Hoi,

Ik heb sinds een weekje een kruising fries, enorm leuk paard maar wel met veel karakter.
Hij is nu 3,5 en nog niet ingereden, ik doe nu regelmatig grondwerk met hem.

Hij is heel lief en begrijpt mij goed, hij leert erg snel.
Hij reageert netjes op achterwaarts gaan en heb hierbij ook niet veel druk meer nodig
Hij loopt altijd overal achter me aan.
Alleen regelmatig loopt hij voor mijn gevoel veel te dicht achter me aan of langs me.
Want mocht hij dan een keer ergens van schrikken dan loopt hij zo over me heen.
Ik wil dan mijn eigen ruimte op eisen en heb ook altijd een zweepje bij me voor het geval dat. ( ik sla hem niet )
Maar als ik hem dan vraag om wat afstand te houden reageert hij geïrriteerd, doet zijn oren naar achter en komt soms zelfs op 2 benen staan en zwaait hij met zijn voorbenen. Ik ben nu wel bang dat dit een keer fout af gaat lopen..

Wat kan ik nou het beste doen?
Hij lijkt boos te worden als ik wat harder praat en de zweep voor me houd om wat ruimte te creëren.
Ik wil het graag oplossen voor dat ik straks bang voor hem wordt.

saskiakefie

Re: Paard reageert geirriteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:15

Oei dat klinkt niet goed... Grenzen stellen en dan ook echt streng. Die moet weer even z'n plek kennen. Geen uitzonderingen maken. Afstand is afstand, jouw ruimte mag hij niet zomaar in komen. En als je zonder de zweep aangeeft dat hij uit je ruimte moet door bijv je armen naar boven te doen en naar beneden? Denk zelfde reactie of niet? Elke keer als hij verzet geeft, zet hem nog maar 10 stappen naar achteren, nu is het nog zwaaien met z'n benen (wat al behoorlijk ver gaat) de volgende keer is het gericht aanvallen. Als je je onzeker voelt zorg dan iig dat er iemand bij je is in het begin, want ik ben bang dat het anders inderdaad een keer goed fout gaat.. Succes ermee!

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 00:30

saskiakefie schreef:
Oei dat klinkt niet goed... Grenzen stellen en dan ook echt streng. Die moet weer even z'n plek kennen. Geen uitzonderingen maken. Afstand is afstand, jouw ruimte mag hij niet zomaar in komen. En als je zonder de zweep aangeeft dat hij uit je ruimte moet door bijv je armen naar boven te doen en naar beneden? Denk zelfde reactie of niet? Elke keer als hij verzet geeft, zet hem nog maar 10 stappen naar achteren, nu is het nog zwaaien met z'n benen (wat al behoorlijk ver gaat) de volgende keer is het gericht aanvallen. Als je je onzeker voelt zorg dan iig dat er iemand bij je is in het begin, want ik ben bang dat het anders inderdaad een keer goed fout gaat.. Succes ermee!

Zonder zweep voel ik me dus wel kwetsbaarder en dat zal hij dan ook aanvoelen vandaar ik liever een zweep bij heb zodat ik me ook zekerder voel.
Maar het achterwaarts lopen reageert hij ook prima op en ik heb ook niet het idee dat hij mij 'aan wil vallen' ik denk meer dat hij probeert de leiding te nemen. Zodra ik met mijn armen naar boven zwaai komt hij omhoog.. dit is bijna iedere keer wel het geval en af en toe dus heel enthousiast met de voorbeentjes erbij. Soms als ik hem weg stuur keert hij zn kont naar me toe.. hij blijft dan net zo lang staan tot ik hem weer uitnodig bij me te komen, hij draait dan direct om en kijkt heel vriendelijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:36

Paard een maatje te groot is mijn eerste gedachte. Nooit maar dan ook nooit je aan de kant laten zetten door een paard. Waar jou twee pootjes staan kunnen die van hem niet staan. En als ie je aan de kant wil zetten geef je hem een knal voor de borst of een ram met je elleboog. Daar krijgt ie respect van. Dan kan je hem later met je vingertopjes omzetten. Maar hij moet wel weten dat hij nooit maar dan ook NOOIT je aan de kant mag duwen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:39

hm oke. Maar leiding nemen kan ook betekenen dat hij correcties geeft.. naar jouw. Dus doe jij niet wat hij aangeeft, dan zal hij het je toch duidelijk moeten maken, niet omdat ie je niet wil, maar omdat je dan in zijn ogen de rangorde verstoord. Nu ga ik er niet vanuit dat dat al zo ver is, ik denk dat hij nou nog probeert of hij evt de leiding kan nemen, maar dit kan wel de volgende stap zijn natuurlijk. Kont keren klinkt ook niet zo fraai, alsof hij jouw uit zijn ruimte wilt hebben ipv andersom..

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 01:10

Anne_GTI schreef:
Paard een maatje te groot is mijn eerste gedachte. Nooit maar dan ook nooit je aan de kant laten zetten door een paard. Waar jou twee pootjes staan kunnen die van hem niet staan. En als ie je aan de kant wil zetten geef je hem een knal voor de borst of een ram met je elleboog. Daar krijgt ie respect van. Dan kan je hem later met je vingertopjes omzetten. Maar hij moet wel weten dat hij nooit maar dan ook NOOIT je aan de kant mag duwen.

Daar heb je gelijk in. Echter laat ik mij ook niet snel wegjagen maar als hij weer dreigt omhoog te komen of zijn kont keert dan ben ik wel weg. Misschien geef ik hem wel te weinig uitdaging al geeft dat hem geen recht om zo te reageren.

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 01:16

saskiakefie schreef:
hm oke. Maar leiding nemen kan ook betekenen dat hij correcties geeft.. naar jouw. Dus doe jij niet wat hij aangeeft, dan zal hij het je toch duidelijk moeten maken, niet omdat ie je niet wil, maar omdat je dan in zijn ogen de rangorde verstoord. Nu ga ik er niet vanuit dat dat al zo ver is, ik denk dat hij nou nog probeert of hij evt de leiding kan nemen, maar dit kan wel de volgende stap zijn natuurlijk. Kont keren klinkt ook niet zo fraai, alsof hij jouw uit zijn ruimte wilt hebben ipv andersom..

Nee zo ver wil ik t dus ook niet laten komen. Hij draait soms zijn kont inderdaad wel zonder te bokken ofzo. En hij blijft zo net zo lang staan tot ik hem weer roep om bij me te komen. Hij lijkt t gewoon niet leuk te vinden als ik hem weg stuur. Maargoed ik ga veel met hem aan t werk (grondwerk) en hoop dat hij dan bijtrekt zo niet, ga ik hulp zoeken. Ik probeer er alleen achter te komen waar dit gedrag vandaan komt en wat het betekend. Hij lijkt wel erg aanhankelijk. Hij komt vaak meteen naar het hek draven als hij me ziet en loopt dan vanaf dat moment overal achter me aan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 02:03

Als ie omhoog komt en jij loopt weg heeft hij je toch van de plek af gekregen. Kan je hem beter met een touw onder de buik meppen terwijl je wegstapt voor zwaaiende benen. Daarna neem je gelijk jouw plekje weer in.

Je moet gewoon hele duidelijk regels opstellen:
1) tussen tanden verdwijnt alleen voer en dan bij voorkeur uit de voerbak en niet uit de hand
2) voeten blijven aan de grond tenzij erom gevraagd wordt
3) mensen of onderdelen daarvan mogen niet geplet worden.

Meer hoef je er niet op te stellen. Sancties voor het overtreden van die regels moet je ook gelijk vaststellen. Je waarschuwd met je stem. Als ie toch doordrukt pak je hem met je hand op een tactische plek. Grijp hem maar eens in de schouderspier als ie je van de plek wil duwen of pak een stuk vel in de hals en draai het een kwartslag. Je laat los op het moment dat het paard terug deinst. Een ferme por tussen de ribben of een knietje als je tussen paard en muur terecht dreigt te komen en je haalt de voet aan als hij begint te dreigen met een achterbeen.

Hoef je ook niet steeds met een zweep rond te lopen. Wel opletten waar je schopt als dat nodig mocht zijn; bij voorkeur onder z'n edele achterwerk en niet op harde delen. Dat doet voor beide partijen zeer.

Als je die drie regels consequent volhoudt hoef je hem waarschijnlijk maar 1x een schop te geven en is het dan wel duidelijk. Je krijgt er een paard voor terug wat op je let en wat je met je vingertopjes of je stem kan sturen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 01:42

MxP schreef:
Zodra ik met mijn armen naar boven zwaai komt hij omhoog.. dit is bijna iedere keer wel het geval en af en toe dus heel enthousiast met de voorbeentjes erbij.

Misschien heeft iemand hem dit aangeleerd? Als hij dit zo consequent doet.

Wat doe jij als hij omhoog komt? Hou je dan op met druk geven of verhoog je de druk of hou je de druk gelijk?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 02:07

Nee hij wil de baas wezen en dat mag hij niet, kan je hem niet met de longeerzweep beter op afstand houden, echt opeisen die ruimte. en een kleine zweep om hem dichtbij mee weg te jagen als hij door de longeer zweep heen gaat. ook als hij zn kont keert met de longeerzweep sta je verder weg.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 02:08

Kan dat steigeren hem ook aangeleerd zijn trouwens? met je armen omhoog en hij omhoog, of is hij echt gemeen naar je dus willen uithalen.?

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 11:19

franka75 schreef:
Kan dat steigeren hem ook aangeleerd zijn trouwens? met je armen omhoog en hij omhoog, of is hij echt gemeen naar je dus willen uithalen.?

Zijn vorige eigenaar liet dit steeds toe waarschijnlijk.
Nou, echt gemeen wil ik het niet noemen.. maar wel duidelijk mij uittesten tot hoe ver hij kan gaan.
Als ik 'm een lel verkoop dan houd hij direct op en wordt hij ineens heel geduldig en lief.
Ik sla hem niet, maar zwaai wel met zweep of touw in zijn richting dat hij wel weet dat hij er een kan krijgen als hij niet direct stopt.

Denk wel dat we er samen uit komen..het is gewoon jammer dat de vorige eigenaar dit niet meteen gecorrigeerd had, maargoed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:27

Je hebt hem een week, natuurlijk moet hij jou als leider respecteren maar kom op, voor het dier zal het ook wennen zijn. Zo te horen ben je er al heel veel mee bezig geweest in een week tijd, prima, maar bouw ook rustmomenten in. Als hij in een week tijd zoveel nieuwe info krijgt dan kan hij wel eens kribbig reageren. Mag niet maar wel begrijpelijk.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:31

Mijn paard gaat ook de lucht in als ik mijn armen omhoog doe maar dit heb ik haar geleerd. Zoals al gezegd zou het bij jou paard ook het geval kunnen zijn. Heb je al eens geprobeerd met een longe of lang touw heen en weer te zwiepen als hij te dichtbij komt (moet hij wel aan de andere kant vastzitten natuurlijk :-). Door de beweging vh touw houden ze meestal wel in, ook kan je hem zo achterwaarts sturen. Jullie komen er vast wel uit. Het is vaak even zoeken naar de juiste toon en een beetje geduld, succes!

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:32

Ga anders nog een keer lopen en dan moet je plotseling stil gaan staan als hij dan ook niet meteen stil gaat staan geef je hem een klein tikje op zijn borst en dat de hele tijd herhalen totdat hij ook meteen stil gaat staan ik weet niet of het werkt maar met mijn paardje hielp het wel

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:38

MxP schreef:
franka75 schreef:

Zijn vorige eigenaar liet dit steeds toe waarschijnlijk.
Nou, echt gemeen wil ik het niet noemen.. maar wel duidelijk mij uittesten tot hoe ver hij kan gaan.
Als ik 'm een lel verkoop dan houd hij direct op en wordt hij ineens heel geduldig en lief.
Ik sla hem niet, maar zwaai wel met zweep of touw in zijn richting dat hij wel weet dat hij er een kan krijgen als hij niet direct stopt.

Denk wel dat we er samen uit komen..het is gewoon jammer dat de vorige eigenaar dit niet meteen gecorrigeerd had, maargoed.

Oh kijk dus hij is wel te corrigeren das erg belangrijk want anders is het nog gevaarlijker