Vragen over longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lucake99

Vragen over longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:49

Hallo ,
ik ben laatst begonnen met longeren,
Maar nu heb ik wat vraagjes ?

Zo'n pessoa hulpteugel , moet je dat in een bepaalde maat kopen , of kan je zo'n hulpteugel wat ze gebruiken bij een paard , ook verstellen naar maat A Pony ?
Afbeelding

Zo'n longeer bitstukje , voor wat dient dat ?

Groetjes

kleinvosje

Re: Vragen over longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:52

De pessoa is volgens mij verkrijgbaar in verschillende maten. Een grote inkorten kan wel, maar dan moet je óf de uiteinden korter knippen of je houdt veel touw over.

Een bitstukje is een gemaksvoorwerp, die klik je aan beide kanten aan het bit vast, en dan de longe aan de ring in het midden. Zo kun je van hand veranderen zonder de longe aan de andere kant vast te hoeven maken. Nadeel is wel dat je minder inwerking hebt op het bit.

Als je nog nooit gelongeerd hebt, zou ik eerst goed inlezen. Lammert Haanstra heeft een fijn boek, helemaal gericht op het longeren.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:54

Longeerbitstukje gebruik ik veel voor de jonge paarden.
Hoef ik ze nooit los te maken voor het van hand veranderen.

Voor net beginnen met longeren zou ik niet voor een pessoa kiezen.
Maar inderdaad volgens mij zijn die er in verschillende maten en moeten ze ook wel in te korten zijn.

lucake99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:10

Ooh okkee dankjewel voor informatie.
Ik ben over gestapt op het longeren omdat ik te groot wordt voor mijn pony , en was in de dressuur bezig , en wou hem nog altijd netjes laten lopen. Daar is toch die pessoa teugel voor of niet ??

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:13

Ja, is ie wel, maar neit als je niet weet hoe je em moet gebruiken. Dan kan ie meer kwaad doen als goed. Als er iemand in je buurt is die je ermee kan helpen zou ik dat eens vragen.

lucake99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:14

kleinvosje schreef:
Ja, is ie wel, maar neit als je niet weet hoe je em moet gebruiken. Dan kan ie meer kwaad doen als goed. Als er iemand in je buurt is die je ermee kan helpen zou ik dat eens vragen.

Hoii ,
Ja ik krijg ook les bij het longeren.