Ik ben met Frits langzaamaan begonnen met het mennen. Het gaat erg goed en hij pakt het leuk op

We zijn nu al zover dat hij iets kan trekken wanneer ik naast hem loop.
Wanneer ik naast hem loop vind hij het erg leuk. Oortjes naar voren en hij wil graag trekken

Alleen wanneer ik erachter loop (zonder dat hij iets hoef te trekken) hebben we nog een probleempje. Hij zoekt altijd steun bij mij wanneer hij iets eng vindt. Wanneer ik ernaast loop of erop zit kan ik die steun goed geven, maar wanneer je erachter loopt is dat natuurlijk iets moeilijker.
Wat Frits nu dus doet wanneer hij iets eng vindt of niet helemaal snapt, is omdraaien. Om mij op te zoeken.
Op het moment is mijn reactie zo:
Ik zorg dat ik achter hem blijf en zet hem stil. Daarna kijk ik hoe onzeker of gespannen hij is. Als hij redelijk ontspant drijf ik hem weer voorwaarts en gaan we weer verder. Als hij erg gespannen is loop ik even naar hem toe en loop ik een stukje naast hem.
In de bak is dit natuurlijk geen probleem, maar ik wil ook gaan oefenen om naar buiten te gaan. Dan moet dit eerst wel opgelost zijn, want ik wil geen gevaarlijke situaties.
Even voor de duidelijkheid. Wanneer ik er een sulky achter ga hangen, ga ik hulp krijgen van iemand die zelf aangespannen rijdt.
Ik ben hem nu alleen alvast wat aan het voorbereiden.