Jong LBE welshje hyperactief en bang, hoe focus krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Jong LBE welshje hyperactief en bang, hoe focus krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 18:27

Sinds kort heb ik een maatje voor mijn fries in de wei, een welshje van 2,7 jaar oud. Een super schattig enthousiast ponytje.
Denk voor zover ik nu kan observeren een LBE/RBE.

Pony loopt overal doorheen en lijkt nergens bang voor, let op lijkt, want ik denk dat juist vanuit angst hij zichzelf overschreeuwt en ongevoelig wordt. Ben nu aan het oefenen met hem terugzetten om wat meer respect te leren en zijn achterhand van me af te drijven omdat hij die steeds naar me toe keert als ik hem uit mijn ruimte jaag.
Zodra hij alleen is gaat hij enorm hard hinniken, denk dat hij te vroeg bij de moeder weg is gehaald ooit, echt aandoenlijk hoe hij de buurt bij elkaar schreeuwt. (verlatingsangst)

Vandaag geprobeerd om de circling game aan te leren en dat ging goed.
Mijn vraag is hoe krijg ik hem rustiger? Meer gefocust op mij dan op alles in de omgeving? Hoe krijgen we beter contact?

We zitten nu dus in de fase van leiderschap en dominantie en dat gaat gepaard met bokken, gek doen, bijten, hoofd alle kanten op schudden etc maar gaat steeds iets beter. Hij is in die zin ook gewoon nog heel jong en niet opgevoed, dat zie ik ook in contact met mijn andere paard. Trek ie ook helemaal niks van aan ook al bijt, slaat ze. :P

In de vertrouwde omgeving van de wei gaat het wel wat beter trouwens, dus daar ga ik zowiezo maar even verder met hem voorlopig.
Verder aan de hand wandelen en leren dat hij achter me moet blijven in plaats van voorop draven. (Gek maar bij zo'n klein ponytje laat ik het algauw toe, terwijl bij een groot paard je daar geen seconde over nadenkt)

Hij reageert overigens wel gevoelig op mijn signalen, vooral als ik hem vanuit de achterhand drijf en weer laat stoppen en dan naar me toe vraag. Maar zodra hij in mijn ruimte is wil hij weer over me heen lopen en glipt me door de vingers die kleine draak.

(Doe dus Parelli als je het nog niet doorhad :)

Afbeelding

Maureen95

Re: Jong LBE welshje hyperactief en bang, hoe focus krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:47

Hey! Probeer het steeds bij 1 oefening te houden. Back by basic. Ga niet zo lang. Bij een jong paard is dat niet zo handig omdat die snel zn concentratie verliest en dan gaat lopen stressen. Probeer zelf ook rustig te zijn. Als je de oefeningen doet dan moet je proberen zoals je al doet hele kleine signalen te geven. Blijf net zoalng 1game doen totdat het goed gaat.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 18:49

Kijk, daar heb ik wat aan, dankjewel!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:50

Lsjeblieft!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 18:50

en veel friendly gamen?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:54

Ja heeeel veeel. Eerst vertrouwen opbouwen

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:54

Dus wandelen kan zdat ook zijn! En poetsen. Langs enge objecten lopen en laten zien dat ze niet eng zijn

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 19:01

Hij vind objecten niet eng, is helemaal nergens bang voor. Stapt overal op af en doorheen, maar is helemaal niet gevoelig voor mijn aanwezigheid, neemt de touwtjes zelf in handen. En leidt mij haha.
Beetje een overlevertje in mijn ogen, geen vertrouwen of leiderschap gewend. Hij schijnt ook al beleerd te zijn voor de kar en ohz, veels te jong natuurlijk en heel kopschuw, kan bijna niet aan zijn oren zitten.

Ik probeer dus contact te krijgen met hem maar hij is alleen met zichzelf bezig. Vandaag met de circling game ging dat al wel stukken beter en lette hij wel op me. En toen kregen we een beetje een testfase met bokken etc. Moest wel lachen.
Heb hem nu iedere keer dat hij weg wilde rennen hem op de cirkel gestuurd en bepaalde ik het tempo en wanneer we weer stil gingen staan. Dat is het moment dat ik heeeeeel even contact met hem heb. Net zo lang gedaan totdat ik normaal zijn halster af kon doen zonder een verdraaide hand te krijgen of hap. Dus iedere keer weer op de cirkel en dan naar de achterhand kijken, stilstaan en naar me toe vragen of naar hem toelopen.

Van de week stak hij zijn hoofd door het hek en had het hele hek op zijn nek maar bleef keurig stilstaan totdat ik het hek eraf kreeg. ( Ja dat gebeurt me natuurlijk niet nog een keer, schrok me dood)
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 31-01-13 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:09

Oke. Hmm moeilijk uit te leggen zo haah

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 19:10

Ja, ik snap wel wat je bedoelt hoor! Kan ik alweer mee verder! Moet hem ook nog leren kennen, waar het em in zit...
Doelen voor nu zijn ; mijn eigen ruimte bewaken door veel achterwaarts te oefenen en wijken voor druk, friendly gamen en gezellig wandelen waarbij hij me niet voorbij loopt. En circling gamen voor de tempowisselingen/aandacht en focus.
Genoeg voorlopig denk ik zo voor die kleine boef.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:36

Ja idd! ga zo door! je komt er wel!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:31

Laat hem eerst eens "landen" op zijn nieuwe plek. Het is een jonkie dat kennelijk al heel veel heeft meegemaakt, laat hem dat eerst eens rustig verwerken voordat jij ook weer van alles van hem verwacht.
Hou het simpel bij enig fatsoen als je hem van of naar de wei/paddock brengt.

Het is normaal dat een veulen (2,5 is nog een veulen) onzeker is buiten de groep, dus hou dat beperkt zodat hij daar rustig aan zekerder in kan worden.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 10:40

Ok! dank je.