Belonen en vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

Belonen en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 17:07

Hallo allemaal,

Met mijn paard ben ik wat begonnen met vrijheidsdressuur. Ik begin bij de basis, namelijk leidoefeningen, halthouden, niet eten en achterwaarts op commando.
Ik gebruik brokjes of kleine stukjes wortel als beloning, maar merkte vandaag weer dat het niet zo lekker ging. Mijn paard is en blijft enorm gefixeerd op het eten, waardoor ik 'echt' contact mis. Op een gegeven moment blijft ie maar achterwaarts gaan bijvoorbeeld, terwijl ik dat signaal niet heb gegeven. Lief bedoeld, maar niet de bedoeling :)
Ik vraag me af hoe ik de oefeningen en het belonen kan doseren, zodat mijn paard het leuk blijft vinden, zonder overvraagd te worden. Wellicht korter trainen? Maar één oefening per training?

Ik hoor graag hoe jullie het aanpakken en wat jullie ervaringen zijn!

crosmuller

Re: Belonen en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:28

Zo te horen gaat het juist goed, ze is blijkbaar erg enthousiast! Ze heeft alleen nog niet geleerd dat een oefening zoals achterwaarts alleen een beloning oplevert als jij de cue gegeven hebt. Let er wel op dat ze beleefd is bij het aannemen van de beloning. Je kunt deze richting haar borst geven zodat ze vanzelf al een pasje naar achteren moet.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:45

Hoe beloon je? Zit daar een commando aan, clicker of stem, en beloon je ook tijdens de oefening? Je kan een commando voor het beëindigen van een oefening gebruiken. Bijvoorbeeld 'klaar' of 'vrij'. Dit niet door de war halen met belonen voor de oefening! Het commando voor het beëindigen geef je nadat je beloond hebt. Als je paard daarna door gaat met de oefening/een andere oefening begint loop je gewoon een paar passen van hem weg en geef je hem geen aandacht.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 15:10

Bedankt voor jullie reacties!
Ik train met een clicker en de beloning komt dus na elke click.
Het probleem is dat ik mijn paard te onrustig vind worden op te duur, zo gefocust op het voer in mijn zak en op den duur ook erg opdringerig. Dat mag niet van me, dus de laatste keer heb ik nog een simpele oefening gedaan en het toen positief afgesloten.
Toch vraag ik me af hoe ik die fixatie op voer kan veranderen. (hij is altijd al erg op voer gericht geweest)

xpikolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:09

Je stem kun je ook gebruiken, met lieve woorden zoals braaf, goedzo enzo
Maar en klopje op de als of een kriebeltje kan natuurlijk ook . Met je stem erop letten dat je wel lief klinkt :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:48

Clickertraining, en daar goed op werken :)
Gewoon lekker met voedsel blijven werken, maar zorg ervoor dat je paard leert dat hij alleen ontspannen aan mag nemen, dus wil hij snel graaien, gelijk terug trekken en RUSTIG zeggen en opnieuw aanbieden, pas geven bij rustige aanname :)

Het opdringerig worden: je moet jezelf in je eigen ruimte kunnen blijven bewegen, het klinkt misschien lomp, maar als hij in jouw ruimte komt voor voer, beweeg maar een keer en stoot hem 'per ongeluk aan'. Zo leer je een paard bewuster te worden dat hij niks bij jou te zoeken heeft, en hij pas ECHT iets krijgt na de click en opdringen dus geen zin heeft :)

Als je paard te onrustig word en te veel gaat focussen op het voer dan kun je wat grondwerk oefeningen voor afleiding ertussen gooien. Het is eigenlijk nooit goed om tijdens een training enkel op kunstjes te richten, ga een stukje stappen, achteruit zetten, even losgooien, of gewoon even helemaal 'niks'

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:41

Wij zijn ook sinds kort met clicker training begonnen met onze 4,5 jarige PRE ruin.
Hij is mega geobsedeerd met snoep en zakken van jassen, hij krijgt daarom normaal neits meer uit onze hand te snoepen. Achterwaarts gaan, dingen aanraken met neus, en buigen van de hals gaat goed. Hij blijft wel nog erg zoekerig naar je zakken en handen zodra hij de clicker ziet.
Maar wat me nu opvalt is dat hij ook het zweepje dat ik vast houdt als een bijt object is gaan zien (over algemeen is hij erg happerig in spullen en kleding etc...) Hij blijft met zn neus richting zweepje gaan en liefst pakt ie hem dan af en loopt dan triomfantelijk met de zweep in zn mond naast me mee.
Iemand ideeen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:05

Hengsten en ruïnen zijn van nature veel happeriger, ze willen alles met hun mond doen... Ik weet niet op welke leeftijd hij geruind is? Maar de kans is erg groot dat daar de oorzaak ligt :)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:16

Heb het probleem hier ook, wil ook proberen met de paarden wat vrijheidsdressuur te doen ook gewoon de basis eerst. Maar och wat zijn ze hier ook gefixeerd op dat eten! Daarom heb ik het maar weg gelegd en beloont met alleen stem en een aai. Maar ik zal de tips hier ook es meenemen :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:21

Clickertraining!
de oefening 'voerweigeren' kan zoveel voor je doen...

De click is GEEN beloning op zich, maar een aankondiging van een beloning. Een click heeft voor een paard de inhoud ‘nu komt er voer’ en betekent voor een paard verder vrij weinig tot niets. Het is puur een ‘ticket’ voor eten. Ze weten bij de click dat ze goed bezig zijn en dat er dus iets lekkers komt.

Voerweigeren is een stukje respect hebben voor de eigenaar. Dus geen gebedel om brokjes, geen oefeningen misbruiken om toch iets te kunnen verdienen maar keurig wachten op commando’s en pas ná de click het voer aan mogen nemen.

Om het voerweigeren op te starten begin je met je hand gesloten en je arm gestrekt voor je te houden, in de ruimte van het paard, praktisch onder zijn neus. Hij moet van jouw hand afblijven, door je knokkel te bewegen en (alleen als reactie uitblijft) een duw tegen de neus te geven. Het is belangrijk dat je je hand niet terugtrekt, dan geef je toe aan het bedelen door het paard toe te laten in jouw ruimte. Houd je arm te allen tijde recht voor je uit. Pas als het paard even afgeleid lijkt of afstand houd en dus van je hand afblijft, een click geven en gelijk de hand openen om het paard toe te staan de beloning te pakken. Wanneer het paard netjes van je hand afblijft en pas na de click de beloning aanneemt, kun je het gaan proberen met geopende hand. Als het paard hierbij te enthousiast wordt, moet hij op de plek worden gezet. Laat hem een paar stappen terug zetten en begin opnieuw.

Als je met hand open wilt gaan trainen mag je je hand weer niet terugtrekken. Sluit hem en duw je paard even terug met duidelijk ‘wachten!’ als commando.

Als het voerweigeren succesvol is aangeleerd kan een paard zeker een seconde of 10 van je hand afblijven tot jij het click signaal geeft dat hij de beloning aan mag nemen.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:31

VisibreTeam schreef:
Hengsten en ruïnen zijn van nature veel happeriger, ze willen alles met hun mond doen... Ik weet niet op welke leeftijd hij geruind is? Maar de kans is erg groot dat daar de oorzaak ligt :)

haha hij heeft 3 merries gedekt en is als 3 jarige geruind (en dat vergeet hij dagelijks :-) )

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:33

Beter paard kan je niet hebben. juist sneller gaan werken, en verschillende trics achter elkaar aan doen, zodat hij geconcentreerd blijft en geen tijd heeft om andere dingen te gaan doen

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:46

hoe bedoel je dat? snel werken en waarom is hij zo goed haha?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:52

Dat is aardig aan de late kant ja, grootte kans dat het probleem dus daar ligt :)
Goed je eigen ruime bewaren, en laat hem maar lekker met die zweep spelen, kan hij zijn 'happerigheid' wel lekker kwijt zonder dat hij aan handen en zakken gaat zitten :)

Teveel tricks achter elkaar is ook weer niet goed, dan gaan ze dingen door elkaar gooien, je kunt er rustig 5 mee pakken per training, als het maar hele verschillende oefeningen zijn, en stappauzes tussendoor :j

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 18:36

Als ik jullie zo lees, dan ben ik aardig goed op weg. Waarschijnlijk een kwestie van consequent blijven. Tussendoor blijf ik andere dingen doen ook trouwens, ter afleiding en ter ontspanning. Anders wordt het vanzelf een beetje saai en raakt mijn paard wellicht afgestompt. Ben benieuwd of we vooruitgang gaan boeken de komende tijd! :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:05

Bij een opdringerig/voergericht paard kun je eerst terug naar de basis: begin weer achter een omheining een click bv voor wegkijken als jij je hand in je zak hebt. Dan click je en geef je voer.

De omheining voorkomt simpelweg dat je ruzie krijgt over je persoonlijke cirkel. Set up for succes is belangrijk. :)

Het presenteren en het aannemen van voer, daar zitten ook regels aan (die te maken hebben met beleefdheid en veiligheid):
-geef voer altijd met gestrekte arm
-beweeg altijd naar je paard toe, zo leert hij dat er niets 'te halen' valt. Het voer komt altijd naar hem
-voer je paard laag of op boeghoogte en laat je paard eventueel nog een stapje naar achter doen. Ook hierop gaat hij anticiperen (net zoals hij nu anticipeert door naar je zak/het voer toe te gaan) door als jij voer presenteert een stapje naar achter te gaan ipv naar voren

Is je paard heel gulzig dan kun je ook nog je hand weer sluiten en even heen en weer bewegen als hij te gulzig is. Tot hij heeft geleerd het voer voorzichtig aan te nemen. Soms heb je tijdelijk wat grotere stukken voer nodig om dit aan te leren.

Dit leren ze echt heel erg snel, meestal is 1 sessie genoeg. Maar het draait wel om timing en consequent zijn.

Dit is op zich een leuk filmpje om te illustreren hoe snel je een paard afstand kunt laten houden:
https://www.youtube.com/watch?v=iATtany3nyw

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 19:33

Leuk filmpje Hippo, dat maakt het lekker duidelijk. Ik moet er de volgende keer weer echt iets tussen laten, zodat mijn paard de ruimte niet heeft om in mijn ruimte te komen, als die basis klopt, dan pas zal ik verder gaan. Even een stapje terug dus. Ben benieuwd of dat gaat werken, maar ik verwacht van wel, hij pikt alles heel snel op, wat tegelijkertijd dus ook een valkuil voor ons beide is besef ik. :)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:53

Arjan1983 schreef:
Beter paard kan je niet hebben. juist sneller gaan werken, en verschillende trics achter elkaar aan doen, zodat hij geconcentreerd blijft en geen tijd heeft om andere dingen te gaan doen

Ik bedoel met sneller werken; Als het paard een trick goed uitvoert overgaan naar een andere trick, dus niet te lang in zelfde trick blijven hangen.

Paarden/ponys die zo'n Will to Work hebben, hebben een vrij makkelijk aanleer vermogen tot een trick.

Ik heb zelf ook zo'n pony, die echt zich 100% geeft! hierdoor ben ik vaak wel heel snel door mn oefen trainings sessie heen (= afhankelijk van hoeveel tricks je paard/pony kent)

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 17:29

Ik heb je advies onthouden Arjan. Vanmiddag getraind met mijn paard en het ging echt hartstikke goed. Hij reageert veel consequenter op de clicker en was veel minder opdringerig. Ben heel erg blij! Vandaag vooral het halthouden, achterwaarts, volgen en om hem heen lopen (terwijl hij halt blijft houden) geoefend. Was top! :)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:44

Britt1 schreef:
Ik heb je advies onthouden Arjan. Vanmiddag getraind met mijn paard en het ging echt hartstikke goed. Hij reageert veel consequenter op de clicker en was veel minder opdringerig. Ben heel erg blij! Vandaag vooral het halthouden, achterwaarts, volgen en om hem heen lopen (terwijl hij halt blijft houden) geoefend. Was top! :)

Leuk om te horen!

Nog een tip; Als je merkt dat je paard toch weer opdringerig gaat worden, stop je met de oefening en ga je je paard negeren of je stapt de rijbaan uit en doe iets anders(je laat je paard even in zn sop gaar koken) Hier mee leert je paard dat opdringerig zijn het einde van samen zijn is. Time Out van ongv 5 tot 10 min!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 06:22

Een time out is alleen nuttig als je paard duidelijk weet wat er van hem verwacht wordt. Anders zeg je enkel 'nee' tegen hem in plaats van duidelijk te maken wat je wél verwacht: afstand houden, voorzichtig voer aannemen, wachten tot hij de beloning aangereikt krijgt. Dat moet je dus eerst aanleren. Heb je nog geoefend?

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 09:46

Handige info en tips. Filmpje komt ook goed van pas. Ik ben nog maar net bezig met dit soort oefeningen samen met mijn paardje. Hij weigert wel maar voor heel kort. Ik denk dat de clicker het duidelijker zal maken voor m. Hij is namelijk erg gefocust op eten maar weet wel dat eten afpakken niet mag. Hij wendt heel kort af en staat me weer aan te kijken van waar blijft m'n snoepje? Dus van de week even zo'n clicker halen.

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:19

Je kan het voer ook vervangen voor een clicker.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:21

maaudy schreef:
Je kan het voer ook vervangen voor een clicker.

Clicker is NOOIT de vervanging voor voer.
Clicker is de 'bridge' (aankondiging) dat er voer aankomt :)

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:37

Nee, ik ga het eten niet vervangen voor de clicker. Vandaag met m'n tong "geklikt" voordat hij de beloning kreeg en het ging top! Hij leek het eten te vergeten tot de "klik" kwam. Maar ik merkte meteen vooruitgang, hij pakt het zo snel op waardoor ik ook moet uitkijken dat ik niet te snel ga. Morgen even een echt clicker aanschaffen :) Dus eerst deze oefening onder de knie krijgen. Helaas mag mijn kanjer niet lopen ivm een peesblessure maar dit is een geweldige afleiding. Gelukkig is hij wel super braaf ondanks dat we sinds mei niet meer hebben gereden.