begonnen met lange teugelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Patricia_86

begonnen met lange teugelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 21:30

Ben sinds een tijdje bezig met lange teugelen met mijn 2 pony's. De Appaloosa is 1.07 cm hoog en is 3,5 jaar oud en de shetlander is 11,5 jaar oud en 1 meter hoog.
Ik heb de DvD van Piet Bakker gekocht om er veel van te leren ;-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeeldingaf en toe nog wat te diep ;-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tips wekom!
Groetjes Patricia, Duvel en Romy

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:32

Wat leuk. Ja dat is ook een manier om bezig te zijn met die kleintjes. heb geen tips of adviezen, want hier heb ik geen verstand van. Vind het wel leuk om je zo bezig te zien.

saskiakefie

Re: begonnen met lange teugelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:35

Ik vind het altijd wat apart om gelijk lange teugel te gaan doen voordat je handwerk gedaan hebt (tenminste daar ga ik vanuit?) Maar ziet er wel leuk uit, alleen wat ben je aan het doen op de laatste 2 foto's?

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 22:23

wat zijgangen,
Mijn pony's zijn aangespannen al beleerd hoezeo is dat dan raar om te gaan lange teugelen? en wat voor handwerk bedoel je?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:31

Lange teugelen is niet raar... :D Maar je wilt toch dressuurmatig aan de slag, hoe verder je van het paard af staat hoe moeilijker het is om te corrigeren, als je ter hoogte van de schoft loopt zoals bij handwerk kun je het meeste corrigeren, daarom denk ik een logischer volgorde is om eerst handwerk te doen en daarna pas lange teugel. Om bijv te werken aan de juiste stelling en buiging is het makkelijker om dichter bij het hoofd te lopen zodat je met de buitenteugel een duidelijkere hulp kan geven. Daarnaast kun je dan beter de zetting van de voorbenen controleren en lijkt me een logischer stap om te beginnen met werk op de volte. maar goed ik weet ook niet wat je doel is met lange teugelen. :)

Ja zijgangen zie ik, maar ik zie een soort van appuyeren aangezien stelling is naar de kant waar hij naar toe gaat, maar hij houdt z'n lichaam daarintegen wel recht.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:03

Je kan best met een pony die aangespannen gewend is gaan lange teugelen. Juist voor dat soort paarden/pony's is het werken aan de lange teugel juist goed. Als ik de foto's zo bekijk zal het niet onverstandig zijn om een paar lessen te volgen. En begin gewoon met figuren als grote voltes, van hand veranderen., afwenden en slangenvoltes dat soort dingen niet gelijk met zijgangen ofzo gewoon bij het begin en met instructie die op kleine dingen kan letten en tips kan geven.
Leuke pony's heb je !

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 20:51

er is hier in de buurt geen les te vinden(Den Haag). Dus als je wat in de buurt weet?
de pony's lopen wel al ongeveer een jaar nu voltjes en figuren zo. we zijn nu pas sinds paar weken met zijgangen begonnen ivm mijn gescheurde enkelbanden. Mijn vriendin heeft ze heel de zomer voltes en figuurtjes en in rustig draftempo overgangentjes gedaan. we hebben samen de dvd gekocht en nu met zijgangentjes begonnen. Omdat ze niet zelf met mijn net nieuwe wagen en tuig wilde rijden heeft ze veel erachteraan gelopen.

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:38

Super! Weer een paar "lange teugel shets" erbij :P

Ikzelf ben anderhalf jaar terug ook begonnen met m'n (toen nog) grasmaaier. Die was alleen onder het zadel gereden, wel een poging gedaan om voor de kar te beleren, maar dat was geen succes. Ik ben toen zomaar hier in de wei begonnen met lange teugelen, gelijk in de positie zoals jij op de tweede foto loopt (naast de achterhand). Heb nooit "gewerkt aan de hand", blijf altijd wat meer naar achteren en de pony pakt het super op (al zeg ik het zelf :o )

De dvd van Piet Bakker is erg leerzaam. Maar les is natuurlijk altijd beter. Misschien dat Piet Bakker ook wel eens lessen geeft in die buurt? Of misschien even Googlen of er iemand anders is die les geeft in jouw regio? Soms moet je net ergens tegenaan lopen en ergens binnenrollen.

In ieder geval heel veel succes en plezier!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:30

saskiakefie schreef:
Lange teugelen is niet raar... :D Maar je wilt toch dressuurmatig aan de slag, hoe verder je van het paard af staat hoe moeilijker het is om te corrigeren, als je ter hoogte van de schoft loopt zoals bij handwerk kun je het meeste corrigeren, daarom denk ik een logischer volgorde is om eerst handwerk te doen en daarna pas lange teugel. Om bijv te werken aan de juiste stelling en buiging is het makkelijker om dichter bij het hoofd te lopen zodat je met de buitenteugel een duidelijkere hulp kan geven. Daarnaast kun je dan beter de zetting van de voorbenen controleren en lijkt me een logischer stap om te beginnen met werk op de volte. maar goed ik weet ook niet wat je doel is met lange teugelen. :)

Ja zijgangen zie ik, maar ik zie een soort van appuyeren aangezien stelling is naar de kant waar hij naar toe gaat, maar hij houdt z'n lichaam daarintegen wel recht.

Tja ik moet je eerlijk zeggen, ik ben eerst begonnen met het werken aan de lange teugel en heb later ook met mn instructrice handwerk erbij gedaan. Maar het is toch wel een heel ander verhaal of je met een paard of een shetlandpony handwerk doet. Als je in de correcte positie naast de schouder loopt ben je ook al praktisch voorbij zn neus :+ Je moet bijna bukken om de teugels op de juiste plek te hebben, en het is een hoop gemier op een halve vierkante centimeter. Juist lange teugelwerk is met zo'n kleintje heel geschikt omdat je geen heel paard voor je uit hebt lopen en de afstanden dus sowieso al heel anders liggen. Je bent in feite al aardig in de buurt van de schouder als je aan de LT werkt. Ik combineer het soms wat, en ga aan de LT iets verder naar voren richting middenhand. Ik begrijp absoluut de meerwaarde van werken aan de hand, maar bij die kleintjes grijp ik toch sneller terug naar het werken aan de LT.

@TS, het ziet er lang niet verkeerd uit! Let wel op bij de zijgangen dat je niet teveel aan je buitenteugel zit, je trekt hem op die manier in de buitenstelling (goed te zien op de laatste 2 foto's), waardoor hij zn binnenachterbeen niet correct kan gebruiken en de lengtebuiging niet meer klopt, en dat is juist het doel van de oefening! Hij loopt nu meer in een S-vorm ipv een mooie ( - vorm (boogje dus)