Ik ben nu sinds 18 november 2011 bezig met vrijheidsdressuur. Het allereerste wat ik mijn paardje heb geleerd is flemen en kusje geven.
Ondertussen kan ze al:
Flemen, kusje geven, nee schudden, jambette, spagaat, pootje geven, mooi staan, achteruit als ik erachter sta en wachten en om me heen cirkelen.
Ik ben bezig met de buiging, compliment en steigeren (dit vind ze nog erg moeilijk, dus vraag ik niet echt veel van der, vind ik ook niet zo belangrijk)
En ze deed vanne week spontaan een beginnetje van de spaanse pas, dus daar ga ik ook een beetje op uitbreiden, omdat ze dit uit zichzelf al deed.
Mijn probleem echter is, dat ik een beetje vastloop op het buigen en de compliment. Buigen daar snapt ze wel wat ik wil en kan ze eigenlijk ook best wel, als ik haar maar wat lekkers voorhou en druk geef op de singelplek. Zodra ik alleen wat lekkers voorhou, durft ze niet zo diep meer. En zodra ik geen lekkers meer voorhou, doet ze eigenlijk praktisch niets, alleen haar hoofd tussen haar benen en dan blijft ze staan. Ik beloon dus ook alleen als ze mooi diep buigt. Hier loop ik dus erg mee vast en ik vroeg me af of hier ook goede tips over zijn. Ik ben met de buiging bezig sinds april 2012, maar kom al dik een half jaar (of langer) niet verder dan dit. Zijn hier ook meer tips voor?
Daarnaast heb ik wat problemen met het compliment, eigenlijk niet heel erg. Hier ben ik ook al een tijdje mee bezig. Dit kan ze nog maar aan een kant, omdat ze de andere kant weinig balans heeft. Weet trouwens iemand hoe dit kan? Mijn paard is wel wat rechts geörienteerd, en ze kan dus compliment alleen met haar linkerbeen gestrekt, heeft dat ermee te maken?
Het compliment snapt ze heel goed, doet ze eigenlijk ook best goed. En hierbij probeert ze het ook echt goed te doen. Ik begeleid haar een beetje naar beneden en dan gaat ze mooi op haar knie zitten. Zodra ik haar dan niet meer help, tilt ze haar voet wel op en leunt ze ook wel voorzichtig naar achteren toe, ze snapt heel goed wat de bedoeling is. Maar ik merk aan haar dat ze erg twijfelt, dat ze het erg eng vind om het alleen te doen! Zo nu en dan help ik haar een klein beetje bij, dan leg ik me hand op haar been, zonder druk te geven en dan durft ze al wat meer. Ik vroeg me ook af of iemand hier misschien tips voor had, om dit toch goed op commando te krijgen? Of er iets is wat ik kan doen, dat ze niet zo angstig wordt?
Het leiden begint ook wat rommelig te worden, in het begin bleef ze altijd mooi bij me! En als ze dan iets niet snapte of iets moeilijk vond dan liet ze dat merken, maar bleef ze wel staan. Maar ze heeft nu wel zulk iets van, ik wil het niet doen, dan loopt ze gewoon weg. Dat is erg lastig, omdat ik het prettig vind als ze gewoon los zonder touw kan staan, dat vind ik makkelijker werken. Kan het wezen dat mijn paard het vrijheidsdressuur niet meer leuk vind? Juist omdat ze het constant zo eentonig is geworden?
Meestal als ze wegloopt ga ik even met haar rennen en dat soort dingen, daarna weer verder, maar na drie keer, hou ik op. Want het moet voor haar ook leuk blijven!
Nou, dat is een heel verhaal met heel wat vragen......

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen