Welk commando bij steigeren met iemand erop?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Welk commando bij steigeren met iemand erop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 23:16

Hoi! :)

Otje kan nu sinds een maandje steigeren, en ze doet het al heel netjes op de achterhand en beheerst op commando "hoog" en mijn handen in de lucht. Ik gebruik hierbij geen zweep omdat ze een zweepangst heeft, eerst rende ze al weg als ik er een op pakte, ik kan haar nu wel gewoon de jambette enzo ermee vragen maar echt op ooghoogte gaat haar te ver!

Vandaag ging een vriendin van mij erop en heb ik het gevraagd, dit deed ze supernetjes en ze sloeg ook mooi uit! Later heb ik er nog op gezeten en heeft mijn vriendin het haar gevraagd, dat ging ook super!
Wat ik haar vandaag als commando gaf was de neckrope omhoog + been + "hoog" zeggen. Maar ik wil absoluut niet dat ze het steigeren door de war gaat halen met been of terugnemen op neckrope.. omdat ik het voor wil zijn dat zoiets gebeurt wil ik haar liever een onafhankelijk commando geven van het rijden, zweep in de lucht gaat denk ik moeilijk worden omdat ze dit gewoon ontzettend eng vind..

Misschien ben ik gewoon een beetje panisch en haalt ze het echt niet door elkaar als er 3 commando's tegelijk aan zitten, maar ik wil graag weten hoe jullie het doen of als jullie suggesties hebben zijn die ook heel erg welkom! :D

xx

Annabel

Re: Welk commando bij steigeren met iemand erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:20

'Up' ?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:30

'Up' lijkt op 'hup', 'hoog' op 'ho' zou ik allebei niet 1 2 3 voor kiezen, om verwarring in het verstaan bij je paard te voorkomen. Zou een woord uitzoeken dat je niet vaak gebruikt, daarna de andere 2 hulpen afbouwen, zodat ze het alleen op je stemhulp kan met misschien een pietsie van de andere 2. Maar welk woord ben ik nog niet helemaal uit. :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:34

Hoog vind ik een beetje link omdat het met dezelfde klink begint als Ho.
Mijn stemcommando is dan ook een niet bestaand woord (yupyup voor het geval je het wilt weten :P ).

Maar je vraag was eigenlijk voor de commando's onder het zadel of niet?
Als ze snel zelf anticipeert is dit inderdaad niet de handigste combi, als het een heel geduldig paard is die rustig alle stappen van het commando afwacht zou het wel kunnen.

Als ze dus anticipeert zou ik toch rustig met de zweep gaan oefenen. Met een zweep zal je nooit tijdens het gewonen rijden zomaar omhoog zwiepen, al helemaal niet in combi met een been of teugelhulp en stemhulp. Het is gewoon net iets minder riskant die manier.
Natuurlijk zijn er genoeg mensen die het leren op beenhulp + teugelhulp (neckrope in jouw geval) + stemhulp. Maar als je ook regulier rijdt zit hier gewoon een risico aan wat je misschien niet moet willen nemen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 02:14

TVG ITP >> TVG

ITP is voor foto's namelijk :)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 10:31

Okee bedankt! Ik ga toch maar met de zweep oefenen dan denk ik, Otje kan namelijk wel snel dingen door elkaar halen als je onduidelijk bent!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:24

Ik gebruik meestal:

'LET OP!' *teugels aannemen + been aanleggen* 'UP!' *tikje met de zweep op de schouder en halve ophouding*

Lijkt bijna nergens op wat je in de normale omgang doet met paarden :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:26

VisibreTeam schreef:
Ik gebruik meestal:

'LET OP!' *teugels aannemen + been aanleggen* 'UP!' *tikje met de zweep op de schouder en halve ophouding*

Lijkt bijna nergens op wat je in de normale omgang doet met paarden :)

Let op zeg ik meestal wel een paar keer als ik aan het rijden ben :P

Uhm, yupyup? :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:28

Yupyup...

Ik gebruikte altijd 'huphup galop' :')

Ik zou altijd een combinatie van een 'het komt er aan' commando en een 'daadwerkelijk' commando gebruiken. Dan weet je zeker dat je paard weet wanneer hij wel of niet mag steigeren :j

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:31

:') Niet lachen om mijn yupyup. Heeft mijn broertje voor me bedacht _O-
En het werkt heel goed moet ik zeggen. HupHup zeg ik namelijk nooit.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:34

Wat voor iemand werkt is goed toch? :D
Als het maar safe is en je paard weet wanneer het wel en niet mag :Y)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 18:43

Bedankt voor de tips! :D