Spaanse draf of passage ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Star

Spaanse draf of passage ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 20:59

Hallo iedereen !

Ik heb is een vraagje omdat ik het zelf niet zo goed wist.
Ik ben bezig met de spaanse draf en dat gaat eigenlijk al super goed! Mijn merrie rijd niet echt op haar achterhand , dus ze heeft daar niet veel spieren.. Nu vroeg ik mij af , door de spaanse draf uit te voeren , gaan ze dan tijdens de spaanse draf meer op hun achterhand werken? Want ze moeten hun benen in de lucht gooien , dus dat zou dan toch haast wel moesten ?
Dan nog iets :
Soms doet ze zooo actief mee , dat ze ineens voor mij een passage geeft ! _/-\o_ Ofja , het begin daarvan. Dan twijfelt ze wat en dan begint ze wat te 'springen'
Of een spaanse galop , echt prachtig , ze gooit haar benen echt hoog in de lucht :j
Maar ik vind het zo jammer dat ik dat dan niet kan belonen, ik ben bang dat ze dan de spaanse draf gaat vervangen.
Terwijl ik de passage eigenlijk veel mooier vind.. ( En ik zou niet weten hoe je die anders moet aanleren in VD )

Wat zouden jullie doen ? Of zou ik het gewoon uitbouwen naar de passage ? *\o/*

NikkivanOlst

Re: Spaanse draf of passage ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:57

Bij een spaanse draf kan een paard ook uit elkaar vallen en op de voorhand gaan lopen...
een paard kan voor nog zoveel actie hebben, achter hoeven ze dan nog steeds niks te doen.

Je zegt zelf dat je paard ' niet op de achterhand is en daar dus niet bespierd is'
Ga eens goed kijken hoe een passage in elkaar zit (en dan van een klassieke dressuurruiter die het ook daadwerkelijk goed rijd) en ga kijken wat de spieren daar doen.

Een spaanse draf is geen passage, een passage is niet mogelijk zonder voldoende bespiering :)

Dus, lekker die passage laten zitten, zorgen dat je spaanse draf verzameld en op de achterhand word, en heel veel die achterhand trainen, je paard in balans krijgen, de motoriek goed krijgen voor je paard uberhaupt klaar is voor de passage :)

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 12:28

Heel erg bedankt voor je reactie ! :D
Maar je zegt dat ik heel veel op de achterhand moet gaan trainen. Dat gaat toch haast niet in vrijheidsdressuur? Ik dacht dat dat alleen maar tijdens het rijden ging. Hoe kun je dat doen in vrijheidsdressuur ? xo
En (voor de toekomst) Weet jij hoe je dan wel een passage aanleert? Ik dacht dat dat JUIST uit de spaanse draf kwam.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:19

Werken aan de hand, lange teugelen... Passage is geen vrijheidsdressuur kunstje maar een enorm hoge dressuur oefening :)

Aanleren is vanuit verzameling, hoogste klasse, de piaffe dus. Een Spaanse draf is eigenlijk zelfs een omgekeerde beweging van de passage als je goed gaat kijken...

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 16:00

Oke dankjewel ! Dan ga ik inderdaad maar gewoon verder met de spaanse draf.
Wat ik wel een beetje raar vind is dat je zegt dat je de passage vanuit de piaffe moet leren, ( Kijk naar shilas en Eva bijvoorbeeld) Shilas doet toch een perfecte passage en met de piaffe is ze later heel erg mee begonnen. Ofja dat denk ik tog :p Niet dat ik zeg dat je geen gelijk hebt hoor ! :D

btw , was dat lange teugelen, een antwoord hoe je in vrijheidsdressuur op de achterhand moet werken ? Of ging dat ook over de passage ?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:20

In vrijheidsdressuur kun je een paard vrij lastig op de achterhand trainen, daarvoor moet je met lange teugelen, dressuur aan dr hand of gewone dressuur voor aan de gang...

Een passage hoort vanuit de piaffe weggereden te worden ;) dat eva het toevallig anders doet kan, maar is niet de meest toegankelijke weg en het is erg lastig om de houding daar goed voor elkaar te krijgen. Ga je anders eens verdiepen in de klassieke dressuur, dan leer je de logica van heel veel dressuur oefeningen :)

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 16:33

Oke bedankt voor de uitleg ! :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:31

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 19:40

Oke bedankt , ik ga het zeker bekijken !

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:53

Inderdaad wat Visbreteam ook aangeeft, het trainen van de achterhand gaat veel verder. Maar is wel super belangrijk!
Ik kan je zeker aanraden om naast het vrijheidsdressuur, ook dingen te doen voor zijn balans/kracht/bespiering/rechtgerichtheid. Dit zal je ook weer helpen in de VD.
Het werken aan de hand is hier bijvoorbeeld een hele fijne manier voor!

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 11:28

dankjewel :D
Maar ik snap dat hele werken aan de hand echt niet zo goed.. :n
Bedoel je dan dubbele lijnen met longeren ofzo ?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:22

Bijvoorbeeld,
maar ook het werken aan de hand(kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl staat een hoop info), het werken aan de lange teugel, de dubbele lange lijnen en correct longeren aan de enkele lijn.
Allemaal kunnen ze bijdragen aan gezond, rechtgericht en in balans gaand paard en daarmee ook de kracht van de achterhand.

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 18:08

Oke dankjewel ! Ik ga het is doorlezen,
Ik vind het toch maar raar , kan mij haast niet voorstellen dat een paard meer op de achterhand gaat lopen door een longeerlijn achter zijn kont.. Maar dat zal wel aan mij liggen :D

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:31

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:06

Aaah dat wist ik niet .. Maar kijk naar een passoa ? Dat is ook alleen iets achter het paard en dat schijnt toch ook te werken? Want veel oefeningen kun je niet doen lijk mij met zo'n dubbele lijn toch ?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:54

Met een dubbele lijn kun je een paard gaan verzamelen, stelling en buiging vragen, veel controleren...
Passoa geeft je paard alleen een houding, kun je verder vrij weinig mee.

Ga je nou maar gewoon verdiepen, dan word het vanzelf duidelijk! :Y)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:31

Inderdaad verdiep je er eerst eens goed in!
Je kunt met het werken op de grond veel meer dan jij overduidelijk in de gaten hebt ;) . En er is hier niemand die beweert dat de pessoa helpt, is wel iets achter de kont en door het bit, wat je paard in een houding moet helpen. Maar daar worden ze niet sterk van, of althans niet in de goede spieren.

Juiste training is het sleutelwoord.

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 17:09

Oke dank jullie ! :)