Hoe pak ik dit aan met mijn jonge ruin?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

Hoe pak ik dit aan met mijn jonge ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 14:33

Graag zou ik wat tips ontvangen.

Het was de laatste tijd eigenlijk over, hij deed het niet meer, maar omdat ik verhuist ben en alleen nog maar op zaterdag bij hem langs kon gaan merkte ik afgelopen weekend op dat hij het weer probeerde, hij heeft het niet gedaan omdat ik hem ''voor'' was. Maar ik ga even omschrijven hoe het in de ergste vorm (vorig jaar) geweest is. Ik ben bang dat dat weer terug gaat komen namelijk en ik wil geen gevaarlijke situaties straks, wan t hij verhuist zondag ook naar zijn nieuwe plekje bij mij in de buurt en dan moeten ze wel eens langs de weg om van weide te wisselen en dergelijke. Dus tips zijn van harte welkom.

Ik heb een 3 jarige haflinger, schat van een beest in de paddock, poetsplaats en dergelijke.
Maar zodra hij iets verder moet lopen gaat het mis.

Hij loopt achter me aan (bijv. richting bak) en ineens krijgt hij het in zijn bol, schud met zijn hoofd, gooit zijn voorbenen een stukje de lucht in, trekt en begint te galloperen, recht vooruit. Vasthouden helpt niet, want hij gallopeerd gewoon vooruit en dat kan geen mens tegenhouden.

Toen ik nog bijna dagelijks met hem werkte en grondwerk en parelli oefeningen met hem deed was dit echt een stuk minder, logisch ook, hij is dan bezig, krijgt genoeg herhaling enz.

Wat ik doe als hij begint, ik zorg dat ik zijn aandacht heb en dat hij zijn aandacht van het hoofdschudden afzet, gewoon door een kleine oefening zoals een bocht draaien of stilstaan of pasje achterwaarts. Als ik dat vraag gehoorzaamd hij ook en is het even over.
Als hij totaan het trekken komt heb ik al geprobeerd om hem in zijn zij/heup te duwen zodat hij zijn achterkant van mij weg zou draaien en dan dus met zijn hoofd bij mij uitkwam en dan ben ik wel in het voordeel omdat hij dan niet recht van me weg kan galloperen.
Ook heb ik het halstertouw al aan de zijkant vastgemaakt, maar dat helpt niet, zijn hoofd draait daar niet van weg.
Met een touwhalster heb ik iets meer controle, maar als hij dan nog snel genoeg is ben ik hem ook kwijt.
En met zijn bitloze hoofdstel heb ik het ook geprobeerd, dan heb ik ook iets meer controle.
Alleen ik wil gewoon aan een halster met hem van de paddock naar de bak en over het terrein kunnen lopen zonder dat meneer het in zijn bol krijgt.
Met andere paarden daarbij maakt het hem niet veel uit. Als een ander paard achter hem aan loopt gaat het beter dan dat hij achter een paard moet aanlopen.

Als ik in de bak met hem aan het werken ben, bijv de circling game van parelli en hij wil dan wegtrekken en gaan rennen en ik gebruik de stick in zijn heup/bil om hem te laten draaien dan stopt hij meteen en gaat ook niet verder met trekken. Dus hij snapt echt wel wat de bedoeling van alles is.

Vanwege overtuigingen hou ik hem bitloos en ik ga er geen zweep bij nemen om hem mee te slaan want dat helpt absoluut niet bij hem.
Het gebruik van een zweep wil ik wel overwegen, maar dan als een soort verlenging van mijn arm/aanwijzer. Zoals een parelli stick, ik heb nu helaas geen stick meer tot mijn beschikking.

Verder sta ik zeker open voor ervaringen en tips van andere mensen.

Alvast bedankt voor het lezen en eventueel een reactie; :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:56

Verandering van setting, kan vaak een (tijdelijke) terugval opleveren van het oude gedrag. Ik denk dat je er gewoon weer veel mee aan de slag moet, eerst in een omheinde omgeving en dan weer het erf over.

Kennelijk was hetgeen je had gedaan nog niet voldoende bevestigd om ook in een totaal andere omgeving als basis te kunnen dienen.

snellemerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:48

herkenbaar! :)

Mijn ruintje van 2,5 doet dit ook af en toe. Zeker nu ik door het weer niet zoveel meer doe dan binnen en buitenzetten.
Van die momenten maak ik wel 'werkmomenten'. Ik gebruik altijd de leadrope van minimaal 4,5 meter. Hij heeft zijn gewone halster om. Die van mij heeft de neiging om 'jipiayee' te gaan springen, beetje steigeren en maaien en inderdaad als 't ff kan rechtdoor voor mij uit te scheuren.
Ten eerste geeft de lange lijn mij de veiligheid van afstand. steigeren en maaien, gek doen, prima maar uit mijn circel, weg weg en nog eens weg. ( die ruimte heb je als je lijn dus lang is) bij wegschieten rechtdoor heeft ie ca die 4 meter, maar voor die tijd heb ik hem al op een circel en zet hem dan ter plekke aan het werk of in de achterwaards of gewoon stil blijven staan. Het is geen kwaaigheid, maar puberteit. Door steeds concequent te zijn en ook begripvol komt het echt goed. Het moet wel de tijd krijgen om goed bevestigd te worden. Accepteer dat een jong dier nu eenmaal steeds zal proberen die grens op te zoeken. Doen pubermensjes ook ;) maar waak ook voor je eigen veiligheid. En die zweep of stick als armverlenger snel regelen( kan ook een stok uit de boom zijn), helpt prima, je hoeft echt niet te slaan! Die van mij weet steeds beter wat de regel is bij het meelopen reageert nu al goed op mijn 'uh uh mag niet he' ( met opgeheven vinger!) En straks weer iedere dag iets met elkaar doen natuurlijk!

Dees

Re: Hoe pak ik dit aan met mijn jonge ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:51

Tja, als een paard zich niet kan gedragen aan het touwtje van stal naar wei/paddock en bij aankomst in de wei/paddock ineens van je wegscheurt...
Dan heb je te maken met een levensgevaarlijke situatie waarop je MOET ingrijpen.

Dan maar met een ruk aan het halstertouw, of desnoods een paar keer met kinketting en zweep... maar luisteren moet hij. Dit los je niet 'au natural' op, hiervoor moet je echt even krachtiger ingrijpen.
Zeker bij Haflingers ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:52

Gewoon de halstertouw om de neus heen en naar je toe, als hij recht ervandoor wilt gaan, trekt hij zichzelf zijn hoofd naar jou toe en kan dan echt niet recht vandoor gaan, streng zijn helpt ook, zoals ruk geven met die halstertouw om de neus heen, hij moet het hoe dan ook heel snel gaan afleren, zoiets moet je niet pikken en te licht over gaan denken, met van ik los t ff op met wat hier en daar natural horsemanship.

Haflingers zijn geen doetjes en als je het niet snel oplost wordt hij mogelijk gevaarlijk en dat moet je niet willen en kunnen toestaan.

Hij heeft gewoon de maling aan jou.

Mijn draverruin deed dat ook en met deze truc kon hij t niet zomaar doen. Echt hij is heel sterk en dat houdt geen mens tegen, hij gaat hoe dan ook gewoon recht ervandoor, gewoon de musketon op de normale manier vastmaken en dan het touwtje door de zijring van het halster heen aan de buitenkant en dan om zijn neus heen naar jouw kant toe en aan jouw kant weer door een ring van het halster en dan ben je m goed de baas.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:01

Dees schreef:
Tja, als een paard zich niet kan gedragen aan het touwtje van stal naar wei/paddock en bij aankomst in de wei/paddock ineens van je wegscheurt...
Dan heb je te maken met een levensgevaarlijke situatie waarop je MOET ingrijpen.

Dan maar met een ruk aan het halstertouw, of desnoods een paar keer met kinketting en zweep... maar luisteren moet hij. Dit los je niet 'au natural' op, hiervoor moet je echt even krachtiger ingrijpen.
Zeker bij Haflingers ;)

ik sluit me hierbij aan denk dat dit de enige oplossing is en direct afstraven als die het probeerd

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:13

Mijne deed ook zoiets soortgelijks, steeds omdraaien en wegrennen, was geen houden aan. Totdat ik met de stick ben gaan werken. Je kunt je paard dan beter blokkeren omdat je op plekken kunt komen waar je zelf niet snel genoeg kunt zijn (bijv. andere kant van het hoofd) Heel duidelijk en consequent zijn heeft ertoe geleid dat ze het niet meer doet, maar heb lange tijd iedere beweging bijgestuurd met de stick. Was bang nooit meer zonder de stick te kunnen gaan wandelen en rijden, maar niets is minder waar, het gaat nu ok. Heb de stick nog wel altijd bij me.

Bij het wegrennen deed ik dus met de stick aan een kant bewegen en daarna het hoofd (liever hals) aantikken totdat ze draait. Dit is het zo hard als nodig waar Parelli het over heeft in mijn optiek. Als ze dan doet wat je wilt, wel meteen belonen met een aai en friendly game met de stick zodat ze niet schuw wordt voor de stick.

En wat in een later stadium ook werkt is met de leadrope om zijn kont druk uitoefenen op zijn achterhand, die dan wel moet draaien.

Ik heb toen ook een analyse gemaakt van wanneer ze vooral dit gedrag vertoonde en kwam erachter dat als ze het spannend vond of ik teveel aan haar vroeg ze dit vooral liet zien. Het is voor mij dus ook een graadmeter wanneer ik te ver ga of ze gespannen is.
Dan is de friendly game een goeie om te werken aan het zelfvertrouwen.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 24-02-13 15:19, in het totaal 3 keer bewerkt

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:16

Denk geregeld je paard aandacht en beweging geven, als jij geen tijd heb dan een verzorgster nemen.

Is toch niet raar een paard dat 1 keer in de week aandacht krijgt een beetje kuren krijgt.

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:18

Mijn vorige merrie had hier ook nog wel eens een handje van, voornamelijk met uit de wei halen.. Ik heb toen 1 keer een hengstenketting gebruikt. (door het halster heen onder de kin door). 1 flinke ruk toen mevrouw weg wou rennen en ze was zo onder de indruk dat ze het nooit meer geprobeerd heeft.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:20

Jullie kunnen wel allemaal met advies van kettingen en weet ik veel komen.
Maar ze komt maar 1 keer in de week bij haar paard, dan die ene dag in de week alleen maar afstraffen en weet ik veel allemaal is niet reëel tegenover dat beest.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:31

Dat ben ik met je eens meisje, zeker bij een jong paard is consequent aanleren van nieuw gedrag belangrijk. En dat gaat het beste door het zeer regelmatig te herhalen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:07

Je paard scherper aan de hulpen krijgen is dan je antwoord, maar dat is nog lastig als je maar 1x in de week komt.

Je moet nu dus op zijn bil/heup duwen om hem aan de kant te krijgen, dat is fysieke druk. Je kunt je paard ook leren te reageren op suggestieve druk, alleen kijken en/of wijzen.
En ook met parelli mag je best eens een tik geven hoor wanneer nodig.

Probeer ook het hoofd bij je te houden, een neus naar jou toe betekent dat hij alleen in rondjes kan lopen en dus niet weg kan. Als hij naar achteren wilt trekken, stuur hem dan juist achteruit en dan net iets sneller dan hij zelf wilt.

Als je handig bent met de leadrope kun je ook zonder stick, ik heb dat ding nooit gebruikt, met een lange leadrope en goed gebruik van mijn eigen lichaam kon ik alles.

Je zult dit gedrag wel moeten doorbreken als hij dit vaker gaat vertonen, als dat betekent dat je een tijd met touwhalster moet lopen is dat toch geen probleem?

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:18

Het maakt toch geen ruk uit hoe vaak je bij je paard komt in dit geval? al kom je maar 1 keer per maand, dit mag hij gewoon niet doen..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:21

Linni_ schreef:
Het maakt toch geen ruk uit hoe vaak je bij je paard komt in dit geval? al kom je maar 1 keer per maand, dit mag hij gewoon niet doen..

Uiteraard niet, ik zeg alleen dat het lastiger is een paard zo scherp op de hulpen te krijgen dat je alleen ergens naar hoeft te kijken om iets te verplaatsen als je maar 1x per week komt.

Gezien reacties van TS zie ik haar geen hengstenketting of schop onder de hol-techniek gebruiken, dus zal ze het paard scherper aan de hulpen moeten krijgen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:36

Hij is nog jong, gewoon weer opnieuw oefenen. Niet alleen dat niet trekken of weggalopperen maar ook andere, leuke nieuwe dingen. Een 3 jarige spat zo nu en dan nog weg, doen ze in de kudde ook. Ze kunnen nog niet al hun impulsen goed afwegen en gaan soms te ver. Dat is dus normaal opgroeiend gedrag. Ja je kunt hem temmen en hard straffen als je denkt dat je op zo'n manier overwicht krijgen helpt om een veilige betrouwbare leider voor hem te worden.
Hoezo heeft hij dat niet te doen ook als je maar 1 maal per maand bij hem bent Linni???
Dan heb je toch geen enkele betekenis voor hem meer in z'n leven en ben je zeker niet zijn leider! EEn paard is een levend wezen met zijn behoeften, zijn gevoelens en zijn eigen bezigheden, geen automaat die het doet als je op een knopje drukt.
Wat is dat jammer dat we denken dat we zo maar een leider voor ons paard kunnen zijn, alsof we daar zelf niet heel veel voor moeten doen, leren en kunnen. En lang niet ieder van ons heeft dat in zich! Leider zijn voor je paard is meer dan communiceren via lichaamstaal, hem vragen om te reageren op aanwijzingen. Maar ook: je inleven in zijn wereld, juist dat met hem samen willen doen wat ook bij hem past en ook nog op het goede moment. Als je dat lukt, kun je misschien zijn waardering voor jou vergroten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:13

Sassol schreef:
Gezien reacties van TS zie ik haar geen hengstenketting of schop onder de hol-techniek gebruiken, dus zal ze het paard scherper aan de hulpen moeten krijgen.

Dé reden waarom "natural" niet werkt :D
Paarden hebben in de mens een leider nodig, geen speelkameraadje. Als je 'van nature' geen overwicht hebt, kun je met al die 'vriendelijke' aanpak een paard alleen maar verpesten.
Mensen die een natuurlijk overwicht hebben op paarden, hebben vrijwel automatisch geen nut meer voor Parelli-achtige oefeningen.
Paradoxaal he?! :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:02

Geen tik willen verkopen hoort absoluut niet bij NH trouwens. Zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 03:21

Dees schreef:
Dé reden waarom "natural" niet werkt :D
Paarden hebben in de mens een leider nodig, geen speelkameraadje. Als je 'van nature' geen overwicht hebt, kun je met al die 'vriendelijke' aanpak een paard alleen maar verpesten.

Ik ben nu echt bijna geneigd te vragen hoe jij "natural" (met of zonder blijkbaar optionele :D's ) dan zou omschrijven?
Wat jij omschrijft heeft namelijk niets met "natural" te maken, als je het over paradoxen en tegenstellingen gaat hebben kan ik er zo ook nog wel eentje ingooien.
Haflingers zijn bepaald niet de pony's die als laatste in de rij stonden toen ze de hersenen uitdeelden, waarom zij niet 'au natural' zoals je zo leuk omschrijft zouden kunnen reageren is mij werkelijk een raadsel. Ik ben oprecht benieuwd.
Vraag me ook af waar het vandaan komt dat je juist omdat een paard 'een haflinger' is, je zou denken direct 'krachtig in te moeten grijpen'. Naar mijn idee heeft paardrijden of paarden-omgang niets te maken met krachttraining, en willen we dit soort krachtspelletjes júist vermijden met onze paarden, in plaats van aanmoedigen. Of dat nu een KWPN, shet of haf betreft.

TS, als ik jou verhaal zo lees raad ik toch echt aan heel snel iemand in je buurt (of wat verder weg) te vinden die jou kan helpen,een parelli-instructeur of vergelijkbaar. Die kan precíes zien wat jij wel of niet doet, en hoe jou paard wel of niet reageert. En jou tips geven om mee te werken, op de manier die jij prettig vind. Is misschien prijzig, maar ook wel wat waard. Het zou zomaar kunnen dat met een uur of 2 les je precies genoeg handvatten hebt om voor nu verder te kunnen werken. Iedere week les is misschien helemaal niet noodzakelijk!
Als je naar aanleiding van het lezen van je verhaal niet precíes weet wat en hoe je het moet doen, moet je er nu wel liefst meteen iemand bijhalen, want de alarmbellen beginnen wel al zo'n beetje te rinkelen. En dat wil je toch liefst ver voor zijn.

Heb zelf een net 3jarig hafmeisje waarmee ik parelli doe, bij vragen mag je altijd pb'en

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 03:43

Ketting over de neus en een dressuurzweep in je linkerhand, als ie niet doorloopt kan je hem precies met je linkerhand een tikje op zijn achterbeen geven, loopt ie door je hand heen corrigeer je hem met een flinke ruk aan de ketting en zet je hem gelijk achterwaarts.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Als dit niet werkt mag je hem wel een dagje brengen :D

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:23

Haflingers zijn ontzettend sterk. Ik verzorg zelf een tinker die dat wel eens doet. Die hou je idd niet als ze gaan trekken.

Wat je zou kunnen proberen is zorgen dat je hem nooit de kans geeft om te trekken.
Zorg dat je een lange lijn aan je paard hebt. Een longeerlijn is in het begin het handigst want die geeft je de meeste speling. Zodra je aan ziet komen dat hij zo'n bui krijgt zorg je ten eerste dan hij geen druk op de lijn kan zetten. Als hij begint met trekken loop je een beetje met hem mee zodat hij geen druk op de longeerlijn zet en terwijl je meeloopt geef je steeds hele korte felle rukken aan de lijn. Op een korte ruk waarna je direct loslaat kan hij namelijk geen druk zetten maar ze vinden het wel vervelend.

Het vergt even wat oefening en vooral de eerste keren zal je waarschijnlijk de volle lengte van de lijn nodig hebben voor hij stopt maar als het goed is reageert hij na een aantal keer steeds sneller.

veel succes!

afknape

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:42

Ik heb laatst precies dat probleem gehad met mijn Shetlander toen ik in de duinen wandelde. Mijn hele hand ligt momenteel open omdat ik het touw maar vast bleef houden. Ik ga ongeveer twee keer in de week naar haar toe en dacht dat ik aardig ver gevorderd was. Maar nee hoor! Dat geeft dus aan dat ik haar niet duidelijk genoeg hulpen heb gegeven en vaak te lief voor haar ben. En daarmee kom je niet verder in een situatie waarin ze wat drukker zijn.
In ieder geval, verlies de moed niet en ga zeker niet met hulpmiddelen zoals hengstenkettingen aan het werk want daarmee los je het eigenlijke probleem niet op. Blijkbaar zit er ergens in de basis iets dat hij nog niet kan. Ik zal je verder niet vertellen hoe het wel moet, ik denk dat je er meer aan hebt als je even naar video's van Warwick Schiller of Buck Brannaman kan kijken. Daar heb je echt veel aan!
Ik zou deze aan willen raden:
http://www.youtube.com/watch?v=e1wnJH2tbu8
Dit is echt de basis van de basis, als dit goed gaat, ben je ook al een heel eind.
http://www.youtube.com/watch?v=f1kl2iIpWqg
Deze hieronder gaat niet persé over jouw probleem, maar laat wel zien dat het probleem vaak ontstaan doordat er ergens iets mis was in het grondwerk:
http://www.youtube.com/watch?v=8YC5ZJUT ... 1wnJH2tbu8

Alle andere video's van Warwick Schiller zijn ook erg leerzaam. Hopelijk heb je geen probleem met zijn Australische accent :p
En natuurlijk is het een goed idee als je een keer een les neemt in grondwerk. Ik merk wel dat ik daar erg veel aan heb, omdat iemand je dan kan vertellen dat je het juiste doet!
Veel succes! Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:59

ik vind die filmpjes hier boven niet fijn....

afknape

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:13

fjordie333 schreef:
ik vind die filmpjes hier boven niet fijn....

Waarom niet?
Ik kan me voorstellen dat je het misschien niet vrij genoeg vind, je legt het paard toch wat op.
Maar ik denk, vooral als je niet veel tijd met je paard door kan brengen, dat dit een erg goede manier is.
Voor bijvoorbeeld methoden van Carolyn Resnick heb je gewoon erg veel tijd nodig en
van Hempfling weet je eigenlijk niet precies hoe hij problemen aanpakt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:26

Ik heb alleen de eerste 2 filmpjes gezien, maar dat is inderdaad gewoon de basis. Paard loopt wanneer jij loopt, stopt wanneer jij stopt, draait wanneer jij draait etc.
Overigens heb ik de man niks onprettigs zien doen.

Als dat er nog niet in zit zou ik daar zeker aandacht aanbesteden.

snellemerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:50

Eh idd met 1x per week kom je nergens. Beter dagelijks concequent 5 a 10 minuten die je ook wel steeds positief eindigd. Streng doch rechtvaardig Je bouwt geen vertrouwensrelatie op met 1 x per week ...