Dominant paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ManonGrr

Dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 17:29

*ik weet niet of dit hier goed staat*

Mijn paard is lief, heel lief.. maar zó dominant.. Als hij in de bak staat en word opgejaagd met een zweep doet dat hem ronduit niets. Je krijgt hoogstens een lelijke blik en een stel benen jouw richting op. Zo ook met 'vrijheidsdressuur'. Toen ik hem ging verzorgen(hij is inmiddels al twee jaar van mij) kende hij al een aantal trucjes. Zelf heb ik hem niets aangeleerd. Echter als ik hem nu bijvoorbeeld een jambette laat doen, wéét hij al dat hij een beloning (snoepje) krijgt. Als dat hem te lang duurt heb ik een pony ín mijn jaszak zitten. Zo ook wanneer hij in de bak staat met een andere pony. Als ik dan eerst die andere pony haal, word mijn paard 'boos'. Meestal gaat hij dan gewoon vóór de opening van de bak staan zodat ik er niet uit kan met de andere pony. De dominantie uit zich eigenlijk alleen in periodes dat hij niet bereden word. Daarom twijfel ik ook of het dominantie of onrust is.

In de kudde is hij dan weer totáál niet dominant, maar eerder zeer onderdanig. Hij word echt beschermd door de kuddeleider. Vroeger zat hij altijd onder de wondjes omdat hij gewoonweg in elkaar getrapt werd door andere kuddepaarden. Tegenwoordig komt hij wel duidelijk voor zich zelf op.

Wanneer hij zo'n dominant gedrag vertoont negeer ik hem vrijwel altijd. Echter bij het voorbeeld van het uit de bak halen ga ik met mijn armen wijd staan en 'jaag' ik hem weg. Dan lijkt hij het door te hebben en loopt hij achteruit.
Mijn vraag is nu dus eigenlijk: wat doe ik fout? wat kan ik anders doen zodat ik wellicht meer de 'leider' ben?

Vragen stellen staat vrij, als dit helpt een beter beeld te schetsen.

wilmatj

Re: Dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:17

naar jou omschrijving zie ik nog geen dominant paard...
wel een ongehoorzaampaard.. en een paard die de leiding af en toe van je over neemt..
je paard komt in jou ruimte!

als eerste zou ik even wat regels opstellen met je paard.. wat jou ruimte is en wat zijn ruimte is..
hij mag niet zijn neus in jou zak steken,..

verder denk ik ook dat niet alles boos is..
voor het hek staan?? en als je hem dan aan de kant duwt of weg stuurd?? gaat hij dan?? oren in de nek??
of gaat hij dan??

neem eens les bij een gedragstherapeut of bij iemand die grondwerk les geeft.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:26

wilmatj schreef:
naar jou omschrijving zie ik nog geen dominant paard...
wel een ongehoorzaampaard.. en een paard die de leiding af en toe van je over neemt..
je paard komt in jou ruimte!

als eerste zou ik even wat regels opstellen met je paard.. wat jou ruimte is en wat zijn ruimte is..
hij mag niet zijn neus in jou zak steken,..

verder denk ik ook dat niet alles boos is..
voor het hek staan?? en als je hem dan aan de kant duwt of weg stuurd?? gaat hij dan?? oren in de nek??
of gaat hij dan??

neem eens les bij een gedragstherapeut of bij iemand die grondwerk les geeft.

Dat weet ik.. mijn vraag is alleen: hoe??

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:30

Weet niet hoor, maar een stel benen naar mij toe mag gewoon NIET, en als ik ergens wil gaan staan, ga jij maar ff aan de kant! Dus zou de regels toch wel ff duidelijk maken.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:31

ja mensen, ik snáp dat de regels duidelijker moeten. dat wéét ik. Wat ik niet weet is hóé? Ik wil er niet op los slaan/schreeuwen.. dus hoe moet het volgens jullie?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:33

Opvoeden, leer meer over lichaamstaal, natuurlijk paardengedrag onderling in een kudde.

Edit: maar als hij het niet doet in periodes van training, miss ook gewoon iets meer beweging?

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:38

ben ik mee bezig, heb dankzij een tip van een bokker level 1 van parreli ontdekt.
meer beweging kan niet, noodgedwongen rust.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:45

Ik herken er ook geen dominantie in, wel een brutaal ongehoorzaam paard. Gewoon de grenzen duidelijker maken. En dat is niet zo moeilijk hoor! Gewoon aangeven wanneer hij te ver gaat. Maakt niet zo uit hoe, als je het maar op het juiste moment doet en de druk meteen weg haalt wanneer hij gehoorzaamt.

Zoals ik het zou doen:
Gaat hij alvast je zak in? Tik geven en niet eerder een snoepje geven tot hij er gewoon op wacht.
Gaat hij voor het hek staan? Longeerzweep meenemen en hem met de zweep een aanwijzing geven dat hij aan de kant moet gaan, mede dat je ernaartoe loopt. Luistert hij daar niet naar, voer je de druk op, geef je een tik.
Trapt hij naar jou? Een héle harde tik met een zweep of een klap/schop!

Onthoud, veiligheid gaat boven alles.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:53

ik kan je lastig via de computer uitleggen hoe maar dit alles wat geryon uitlegt kan ook zonder gelijk een tik te moeten uitdelen.

ik weet niet of je een beetje budget hebt??
anders neem een grondwerk les.
of vraag hulp bij een gedragtherapeut..
ik weet een hele fijne/goede maar weet niet of zij ook naar jou regio komt.

http://www.equimores.nl/

chexylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:22

ManonGrr schreef:
*ik weet niet of dit hier goed staat*

Mijn paard is lief, heel lief.. maar zó dominant.. Als hij in de bak staat en word opgejaagd met een zweep doet dat hem ronduit niets. Je krijgt hoogstens een lelijke blik en een stel benen jouw richting op. Zo ook met 'vrijheidsdressuur'. Toen ik hem ging verzorgen(hij is inmiddels al twee jaar van mij) kende hij al een aantal trucjes. Zelf heb ik hem niets aangeleerd. Echter als ik hem nu bijvoorbeeld een jambette laat doen, wéét hij al dat hij een beloning (snoepje) krijgt. Als dat hem te lang duurt heb ik een pony ín mijn jaszak zitten. Zo ook wanneer hij in de bak staat met een andere pony. Als ik dan eerst die andere pony haal, word mijn paard 'boos'. Meestal gaat hij dan gewoon vóór de opening van de bak staan zodat ik er niet uit kan met de andere pony. De dominantie uit zich eigenlijk alleen in periodes dat hij niet bereden word. Daarom twijfel ik ook of het dominantie of onrust is.

In de kudde is hij dan weer totáál niet dominant, maar eerder zeer onderdanig. Hij word echt beschermd door de kuddeleider. Vroeger zat hij altijd onder de wondjes omdat hij gewoonweg in elkaar getrapt werd door andere kuddepaarden. Tegenwoordig komt hij wel duidelijk voor zich zelf op.

Wanneer hij zo'n dominant gedrag vertoont negeer ik hem vrijwel altijd. Echter bij het voorbeeld van het uit de bak halen ga ik met mijn armen wijd staan en 'jaag' ik hem weg. Dan lijkt hij het door te hebben en loopt hij achteruit.
Mijn vraag is nu dus eigenlijk: wat doe ik fout? wat kan ik anders doen zodat ik wellicht meer de 'leider' ben?

Vragen stellen staat vrij, als dit helpt een beter beeld te schetsen.

doorzetten !!!!! maar let op dat je paard uit je ruimte blijft

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:41

Wat grappig, ik zie toevallig je topic :P

Ik heb vandaag een grondwerkles gegeven aan TS en ik kan jullie vertellen dat het hier wel om een dominant paard gaat. Een echte eigenwijze haf ;) Hij is niet verschrikkelijk dominant, maar hij heeft iets te weinig grenzen gehad.

Ik hoop dat je wat hebt gehad aan de les Manon!

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 09:13

toeval nina!
Ik vond het zeker erg leuk! heel verassend, ik dacht bijna direct 'gaat 'ie toch nooit doen' en na een of twee keer deed hij het. Super leuk, ik ga er zeker mee aan de slag en je hoort van me!