[AR] Touwstrengen of leren strengen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stalmilagro

Touwstrengen of leren strengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 17:22

Wat kan ik beter kopen tuig met touwstrengen of leren strengen en waarom?

xzodiena

Re: Touwstrengen of leren strengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:24

leren strengen want touw kan gaan snijden!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:26

Persoonlijk vind ik leren strengen mooier.
Verder zit er niet zo heel veel verschil in denk ik.
Alleen bij het draaien van krappe bochten kan het touw in de achter benen van het paard gaan snijden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:27

Hoe verstel je die touwstrengen? Ik vind leren strengen sowieso mooier en het lijkt me handiger met verstellen. Over het algemeen zijn de tuigen met touwstrengen goedkoop, ik vraag me af of je voor dat geld echt goed tuig kunt vinden. De wat duurdere tuigen hebben vaak een betere (leer)kwaliteit.

Martine

Re: Touwstrengen of leren strengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:12

HAR -> AR

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:22

Hangt ervan af waarvoor je het wilt gaan gebruiken. Als je wedstrijden wilt gaan rijden, zou ik voor leer gaan. Als je bijvoorbeeld veel boerenwerk gaat doen, dan zou ik touw gebruiken. Als je recreatief gaat mennen, kun je gewoon kiezen, kan beide

Verstellen van touwstrengen doe je door de knoop op een andere plaats te maken.

Als je touwstrengen doet, moet je goed kijken naar wat voor touw er gebruikt is. Beste is henneptouw, dit is zacht (snijd je paard dus niet) maar wel erg sterk. Sisaltouw kan ook. Mij zijn geen andere touwsoorten bekend die en zacht en sterk zijn.

Als wij gaan maaien, schudden of ploegen (laatste hebben we nog niet gedaan, maar hebben wel het materiaal), dan gebruiken we altijd het boerentuig, dus met touwstrengen en touwleidsels. Gaan we dressuur, vaardigheid of buiten rijden, dan gaat de marathonwagen erachter en die rijden we met gewoon tuig.