[AR] Gewicht wagentje (dutch?) en geschiktheid voor welsh a?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Siesje80

Gewicht wagentje (dutch?) en geschiktheid voor welsh a?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 22:12

Hi allen,

Ik heb sinds een tijdje een wagentje, waarvan werd gezegd dat het een shet-marathonwagentje was. Ik betwijfel dit echter inmiddels, aangezien er 18inch wielen onderzitten en hij een spoorbreedte van 125cm heeft. Er staat in dat ie van www.emotiononwheels.com (Dutch?!) is, maar dat merk bestaat kennelijk niet meer. Bij Hagedoorn hebben ze (op het oog) vergelijkbare wagens, maar zij zeggen mij niet aan een antwoord te kunnen helpen.
Helaas heb ik geen trailer, dus kan ik ook niet naar de gemeente voor de weegbrug...

Ik zou namelijk heel graag willen weten wat de wagen weegt. De pony die er op de foto voor loopt is 1.21 en redelijk breed. Ik overweeg een iets smaller welsh a-tje van 1.16m aan te schaffen, maar dan die het wel prettig trekken met twee volwassen?

Afbeelding

Afbeelding

Hoop dat jullie me van een antwoord kunnen voorzien!!! Alvast bedankt!

joda

Re: Gewicht wagentje (dutch?) en geschiktheid voor welsh a?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:21

zou inderdaad wel eens willen weten wat het wagentje weegt...

welsh4span

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:15

ik schat het gewicht op ongeveer 150kg maar wil je het zeker weten dan zul je toch moeten wegen.
mischien een paar personen weegschalen lenen?

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:20

Ik heb de zilvere dutch wagen, die weegt 165 KG. Bij mij zit er een plaatje in m'n opbergruimte waar dat opstaat. :j

Ik heb er zelfs een shetlander van 90 CM voorgehad met 2 personen erop. Op verharde paden gaat 't goed, maar in een bak of hei, niet geprobeert. Voor een welshje is het goed te doen denk ik. :J
Laatst bijgewerkt door PippaLuca op 21-01-13 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:20

Pony verkeersmak? Want dan kan je ook aangespannen bij de weegbrug langs.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:29

Ook ik heb de zilvere dutch wagen, die weegt idd 165 KG. Bij mij zit er ook een plaatje in m'n opbergruimte waar dat opstaat.
Lijkt me dus zeer geschikt qua gewicht!

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:30

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 15:31

Dank jullie! Het gaat bij jullie ook om eentje met 18 inch wielen?

Hij voelt wel een beetje zwaarder dan dat, maar weet niet waarop ik dat eigenlijk baseer.... Ik heb ook zo'n metalen plaatje erin, maar daar staat niets bij het gewicht.
Gemeentegebeuren zit een flink eind hier vandaan helaas, dus er naar toe rijden is niet zo makkelijk.
Ik kan natuurlijk wel de weegschalen proberen te verzamelen!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:38

4 personen weegschalen en onder elk wiel een zetten.
De gewichten van alle 4 de weegschalen aflezen en bij elkaar optellen!
Let wel dat je dan een vlakke ondergrond moet hebben. Bijvoorbeeld beton of asfalt.

Dit doen ze in de miniatuur racerij ook zo (afstandbestuurbare auto's)

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:56

Veel lichtere wagentjes zijn er waarschijnlijk niet te vinden, zeker niet met een spoorbreedte van 125 cm en dit is wel een aan te raden spoorbreedte ivm wedstrijden.
De pony moet het in principe goed kunnen trekken, maar hoe zwaar het is voor de pony hangt niet alleen af van het gewicht van de wagen, maar ook van de rolweerstand van de wielen. Ik dacht dat deze wagentjes tamelijk stroef zijn qua rolweerstand, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Wil je naar een betere rolweerstand kom je waarschijnlijk ook in een andere prijsklasse uit.

Een andere oplossing voor echt dressuurtraining in het zand is het aanschaffen van een tweewieler, dat doe ik ook bij mijn pony's.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:16

Ik heb precies deze wagen , zie onderschrift.
Wagen is inderdaad 165 op papier maar schat hem toch zwaarder, tevens door de rol soepelheid.

Hier een foto van het losrijden met mijn pony die 1.12 is.
Hij trekt het goed, echter bij een wat mullere bak een dressuurproef rijden gaat minder.
Mijn andere pony is wat luier in enkelspan en kan hem in de buitenbak dan ook niet echt goed rollend krijgen, de pony op de foto heeft het motto niet opgeven en doorgaan. Ik heb daarom ook een sulky aangeschaft voor de bak.
Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:56

Ik heb een Cavalier voor mijn A Welshje en die weegt 140 kg (spoorbreedte 127). Ik had een winner binky de luxe. Was me verkocht voor 125 kg, Arme pony lukte het maar niet om dressuurmatig netjes te lopen. Na het wegen bleek de wagen 225 kg te zijn ipv de verkooppraat van 125 kg. Mijn A welsh is 114 en kon dat echt niet aan. Nu gaat het wel heel goed.

Moraal van het verhaal: weeg je wagen!

Ook rolweerstand is erg belangrijk trouwens.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:47

Ik heb ook dezelfde Dutch gehad bij mijn Welshjes (1.15). De ene pony had er moeite mee (was toen nog maar net beleerd) de andere pony liep er fluitend mee weg (maar dat was zelfde type als die van Rivaldo). Daarna heb ik een Clever gehad die officieel het zelfde gewicht had, maar daar liep de jonge pony veel makkelijker mee. BLijkbaar rolde die dus makkelijker. Heeft ook te maken met bijv de remmen maar ook met de assen.
Zelfde verhaal met mijn paardenwagens. MIJn Wijkmans wagens rolden super fijn en paard had daar weinig moeite mee. Een andere wagen van een ander merk woog hetzelfde maar paard vond het veel lastiger.
Mijn conclusies: rolvermogen vind ik belangrijker dan die 10, 20 of 30 kg meer gewicht ook bij de kleinere pony's.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:27

ik ben iedere keer weer verast dat het gewicht van de wagen een onderwerp is. Natuurlijk te zwaar is niet eerlijk tegen over het dier, te ligt maakt het onveilig. De wagen gaat met hogere snelheden eerder driften in de bochten of omslaan.

maar de persoon of personen die op de wagen plaats nemen, wegen hebben die altijd het perfcte gewicht ten opzichte van kar en het trekvermogen van het dier? of maakt dat niet uit en kan de hele familie gewoon mee? als de kar maar niet te zwaar is komt het dan wel goed?