[AR] Sleeën zonder tuig.. hoe pak je dat nou aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Sleeën zonder tuig.. hoe pak je dat nou aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 19:11

Dat was de grote vraag waar ik voor stond :+ , er ligt nu al een week sneeuw en ik heb al wel gesleed met mijn shetlandertje, maar die heeft dan ook een tuig omdat ze normaal voor de sulky loopt..
Afbeelding
Maarja, dan Otje, vroeger heeft ze bij haar oude eigenaar heel lang voor de kar gelopen en het lijkt me altijd al heel gaaf om nog een keer met haar te mennen! Misschien als ik wat ouder ben en mijn salaris wat beter word kan ik die droom ooit nog laten uitkomen, voor nu houden we het bij rijden, wandelen, vrijheidsdressuur enzo.. maar toch kriebelde het heel erg om te gaan sleeën!

3 jaar geleden ben ik ooit mee geweest bij en meisje om te sleeën met haar paard, die had het heel mooi gedaan met een singel maar ik wist natuurlijk niet meer hoe.. google is your best friend, en natuurlijk kwam ik uiteindelijk uit bij bokt :+ namelijk een topic van iemand die dit lang geleden ook zo deed alleen haar singel hing te laag. Met die foto's kon ik wel wat, en dus ben ik maar gaan knutselen. En natuurlijk met het idee als het niet lukt dan maar niet..

Zelf vind ik het best goed gelukt, ik heb de breedste singel gepakt die ik had, een longeersingel en stevig maar dun touw waar ik soms een touwhalster van ( probeer :') ) te maken.. Ik had nog een zweng achtig iets meegenomen maar dat werkte tegendraads (hij ging kantelen) dus die heb ik eraf gehaald en de longeerlijnen gewoon aan ieder een kant van de slee vast gemaakt.

Ik vind het aardig riskant om dit op bokt te zetten (soms kunnen we hier best streng zijn!), maar het ging best goed en ik wil het eigenlijk morgen nog een keer doen, dus daarom open ik toch een topic om misschien tips te krijgen als er iets niet goed zit :)

1. Stappen, nog een beetje wennen! :)
Afbeelding
2. Een rustig drafje
Afbeelding
3. Hier begon ze echt een beetje te sjouwen!
Afbeelding
4. en 5. Van voren, hier zie je mijn "construcie" goed.
Afbeelding
Afbeelding
6. en als laatste nog eentje met mijn zusje :)
Afbeelding

:evaw:

Cerosa

Re: Sleeën zonder tuig.. hoe pak je dat nou aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:16

Heb je eigenlijk nog best goed gedaan! Lijkt er niet op dat paardje er last van heeft, dus knap gedaan ;)

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:16

ziet er goed uit! en ook goed idee ik wil ook sleeen met me verzorgpony maar heb ook geen tuig. handig dat ik op dit topic klikte :D . ga het gauw proberen!

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:18

Ziet er voor een zelfgemaakt tuig aardig uit :)
Ik zou alleen je 'borsttuig' een héél klein stukje lager hangen.
Hij lijkt nu wat hoog te zitten.
Alleen jammer dat je nu niets hebt om de strengen hoog te houden.
Misschien een idee om daar nog iets op te verzinnen?

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:21

ik vind het er eerlijk gezegd redelijk prima uitzien...Geen last van drukkingen, geen schurende dingen, stevig "tuig", sterke lijnen en genoeg verdeling. Het enige is dat ik iets langere lijnen zou gebruiken omdat je hem anders te veel op zou kunnen houden want hou moet vooral via zijn lichaam borst kunnen trekken niet via het hoofd/de mond. :j

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:23

Super leuk!
EN OOH, JE BENT MIJN REDDENDE ENGEL!
Wij zij tuig van mn shetje kwijt, ga dit woesndag ook maar eens proberen!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:24

Ziet er leuk uit! zou ook het de "borstsingel" ietsje lager doen als dat kan, :D

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:33

Hihi leuk! Ik heb ook ooit zo vanalles met singels/longeerlijnen geknutseld. Ondertussen heb ik wel een tuig dus ik hoefde me gelukkig niet uit te sloven om te sleeën haha!
Misschien kun je iets van een heel dik rond halstertouw een broek maken om de strengen omhoog te houden. Lijntje over de billen en vanuit daar een tweede lijntje (bij wijze van een zelfgemaakte staartriem) naar de singel toe, om de 'broek' op zijn plaats te houden.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 19:36

Bedankt! Wat een leuke reacties! :D De strengen zijn inderdaad moeilijk hoog te houden..merkte ik ook al! Misschien kan ik dat van jou wel proberen Geaa05, ik zal even kijken of het gaat! En anders gaat het zo opzich ook redelijk goed :)
Ik zal de singel wel wat lager hangen dan, ik kan het heel makkelijk verstellen met die touwtjes dus dat lukt prima :)
Ze trekt wel met haar borst hoor, ik hou de teugels expres niet strak, ze zouden inderdaad wel wat langer kunnen maar dan zal ik 2 longeerlijnen moeten pakken en dan heb ik mijn handen wel vol :+, ik kan ook wat dichter op Otje gaan zitten, al vind ik deze afstand wel fijn (genoeg tijd om af te remmen mocht ze stil gaan staan)

Leuk dat mensen "mijn" idee na gaan doen! Veel plezier *\o/*

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:37

Leuke foto's :P

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:40

Jups, zo maak ik t ook vast :D Was evne puzzelen, om het borststuk op te houden gebruik ik een strotouwtje :P

zie trouwens dat jij de teugels door 1 ring lager doet.. Handig, dat lijkt me een stuk duidelijker dan 1tje hoger :D

Vraagje; waar heb jij de musketonhaak van de trek-lijn aangedaan van de borstsingel?

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:41

Wat leuk gedaan, weer wat geleerd

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 19:43

nachtlampje; Ik heb die vast gemaakt aan de bovenste singelgesp zegmaar, niet aan de onderste omdat de druk dan niet helemaal eerlijk word verdeeld omdat de musketon natuurlijk naar beneden schuift, als je m aan de bovenste doet dan schuift ie precies naar het midden :D

Leuk dat je het ook zo doet! :))

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:44

haha , leuk , vorig jaar ook zo gedaan , nu een ''normaal'' tuig , ik vind het er goed uitzien ( ik had het weer helemaal anders gemaakt )

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:45

Ahke, dan ga ik dat maar even kijken. :)
Heb de vorige keer mn longeerlijn-musketon gebroken (gewoon helemaal er af..), die was al vrij oud. Zeer sneu want paard heeft dus ruim 50 meter (merkte het eerst niet) met de longeersingel (waar de lijn bleef hangen) de slee getrokken, met 2 mensen erop :o

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 19:51

Nachtlampje schreef:
Ahke, dan ga ik dat maar even kijken. :)
Heb de vorige keer mn longeerlijn-musketon gebroken (gewoon helemaal er af..), die was al vrij oud. Zeer sneu want paard heeft dus ruim 50 meter (merkte het eerst niet) met de longeersingel (waar de lijn bleef hangen) de slee getrokken, met 2 mensen erop :o

Oh das niet zo mooi haha! Met een nieuwere musketon gebeurt het vast niet :)) Bij mij bleef alles in ieder geval prima zitten!

romyloverrr: hoe had jij het dan? :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:53

Handig gedaan zeg! Dat gaan wij ook proberen! :D

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:55

Jeetje wat creatief! Leuk hoor :)

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:59

geniaal bedacht !! ziet er top uit , de borst band mag een tikje lager de volgende keer maar voor de rest een prima oplossing :-D

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:02

Wauw ik vind het er super uit zien!
Complimentje voor je creativiteit! :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:48

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:50

zou je teugels erwel afhalen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:53

Super idee, zo kan ik ook sleeenmet mijnpony. Ziet er super uit en wat is Otje een veelzijdige pony, blijkt maar weer!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 21:16

Er is werkelijk tot nu toe nog niks wat Otje niet kan haha, ik ben echt heel erg blij met haar :+:
unihorse: Ik vind jou slee inderdaad ook beter erachter hangen zo, helaas ging die zweng bij mij kantelen :') en m'n teugels konden er niet af.. Hoofdstel is best oud en de teugels zitten er al zo lang aan dat ik ze met mijn kracht ze er niet af kreeg.. :+ nieuw hoofdstel krijg ik voor mijn verjaardag over een paar weken :D

Iedereen bedankt voor de leuke complimentjes! En mensen die het ook gaan doen veel plezier :))

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:52

Het zelf in elkaar gezette tuigje is knap gedaan.

Echter bij de shet zou ik toch even kijken hoe de strengen opgehouden worden.
Deze zitten namelijk veel te strak (te hoog) waardoor alle druk op de broek komt
en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Leuk om te zien hoe creatief je bezig bent geweest, enkele tips heb je al gehad.