[AR] Beste afstelling voor sulky

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Beste afstelling voor sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 20:25

Goedenavond,

Ik heb vandaag mijn 'verzorgpony' (jaja, als je ouder wordt, wordt je vanzelf weer penny :D) voor het eerst voor de sulky gehad. Betreft een Welsh A van 1.10. Uiteraard hebben we alles afgelopen maanden netjes opgebouwd (lange lijnen, slepen). Hij was ook super braaf en relaxed, alsof hij voor de kar geboren is. Hij heeft maar 3 rondjes ermee gestapt door de binnenbak hoor, maar alsnog trots op hem.

Afijn. De sulky heeft hiervoor bij een (kleine) shetlander dienst gedaan. Zo ook zijn tuig. Ik had de delen die bij lange lijnen van belang zijn natuurlijk al afgesteld, maar vandaag was het hele setje compleet, maar ik ben niet tevreden over de afstelling. De Sulky hing naar mijn idee wat tever naar achter, ik ben niet zeker of ik hem ver genoeg van de sulky af heb staan (hij heeft enorm ruime gangen). De sulky is zeer ruim verstelbaar, dus kan een hoop veranderen, maar weet niet precies wat het 'perfecte' zou zijn (alleen maar ervaring met 4 wielers)

Hebben jullie wat foto's van correct afgesteld tuig en sulky? Waar moet ik specifiek op letten? Hoe laag/hoog moeten de lamoemen hangen bij een 2 wieler?

JoyCiej007

Re: Beste afstelling voor sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:28

Dat verschilt heel erg per combinatie pony/tuig/wagen, helemaal met 2wielers/sulky's omdat die goed in balans en evenwicht moeten hangen.

Denk dat je hier het beste even een foto kan neerzetten van je complete aanspanning.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 21:42

JoyCiej007 schreef:
Dat verschilt heel erg per combinatie pony/tuig/wagen, helemaal met 2wielers/sulky's omdat die goed in balans en evenwicht moeten hangen.

Denk dat je hier het beste even een foto kan neerzetten van je complete aanspanning.

Ja, daar zat ik ook al aan te denken.
Heb vandaag geen goede foto's vanaf de zijkant gemaakt, alleen deze (ja hij ziet er niet uit in die wintervacht):

Afbeelding

Ik ga hem niet morgne weer inspannen, dus heb niets beters.
Vandaar dat ik wat vergelijkingsmateriaal zocht aan foto's ;)

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:16

Ik denk dat de sulky te klein is. Doordat je het lamoen op de juiste hoogte wil hangen kiept de sulky achterover.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:25

zivazoef schreef:
Ik denk dat de sulky te klein is. Doordat je het lamoen op de juiste hoogte wil hangen kiept de sulky achterover.

Dat lijkt idd wel het geval te zijn.

En als je dan ziet waar de lichtogen ergens hangen, die hangen al onder het schoftje en dat is ook niet de bedoeling. Die horen hoger te zitten, maar dan zal de sulky nóg verder achterover kiepen/hellen. En om de sulky beter in balans te krijgen, moeten ze eigenlijk nóg lager hangen maar dat gaat niet, want zoals het nu zit zitten ze al veels te laag.

Ik vrees dat deze sulky niet geschikt is voor deze pony, als ik het zo zie.....

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:48

Denk dat de sulky voor een shetlander wel goed is.
Het lamoen aanpassen is een optie mischien, door een lasser...
Maar ik denk dat een maatje groter de beste oplossing is.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:13

jorika1986 schreef:
Denk dat de sulky voor een shetlander wel goed is.
Het lamoen aanpassen is een optie mischien, door een lasser...
Maar ik denk dat een maatje groter de beste oplossing is.

Ik heb een beetje meegelezen. En ik denk inderdaad dat je een ontzettenD leuke sulky hebt. Maar dat het voor je pony aan de kleine kant is. Een optie is je lamoen aan te passen. Maar ik denk dat zoeken naar een maatje groter beter zou zijn.. :o

Nou veel menplezier :P

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 22:07

Thanx voor de input, denk dat jullie inderdaad gelijk hebben. Nooit aangedacht dat 't lamoen gewoon niet geschikt zou zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:15

Nogmaals, het ligt imo niet aan het lamoen, maar aan de sulky zelf. theoretisch gezien zou je het lamoen misschien hoger kunnen zetten, maar praktisch gezien hoort het lamoen op de hoogte aan de wagen waar hij nu zit. Conclusie; wagen is gewoon te klein voor deze pony.

Dus, zou hem te koop zetten en een beter passende wagen kopen.
Of, evt. in overleg met een goede wagenmaker (bijv. HCA in Klarenbeek), maar vraag 't me af of hij echt goed aangepast kan worden.

laurabokt schreef:
Sorry ik heb niet veel nuttigs te melden over een Sulky maar ik vind het echt heel leuk dat je paard dat heeft! Veel plezier met mennen.

Jij probeert zeker aan je 25 nuttige posts te komen. Dan is dit bericht idd totaal niet nuttig.....

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 22:20

JoyCiej007 schreef:
Nogmaals, het ligt imo niet aan het lamoen, maar aan de sulky zelf. theoretisch gezien zou je het lamoen misschien hoger kunnen zetten, maar praktisch gezien hoort het lamoen op de hoogte aan de wagen waar hij nu zit. Conclusie; wagen is gewoon te klein voor deze pony.

Dus, zou hem te koop zetten en een beter passende wagen kopen.
Of, evt. in overleg met een goede wagenmaker (bijv. HCA in Klarenbeek), maar vraag 't me af of hij echt goed aangepast kan worden.

Het is mijn wagentje niet hoor, dus die beslissing is niet voor mij. Maar denk met een ander lamoen (deze is verwisselbaar) dat hij best in balans erachter kan hangen, je zit dan misschien wat lager, maar zo groot is pony niet (oogt op foto wel zo, komt door de hoek). We zullen eens bij een wagenmaker informeren. nogmaals bedankt voor de input; wat je zegt, bij 2 wieler is balans wel erg belangrijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:27

Dat het lamoen 'verwisselbaar'/verstelbaar is, daar heb je in dit geval niets aan. Daarmee kun je de lengte en evt. breedte mee aanpassen, maar niet de hoogte van het lamoen.

Om goed in balans en evenwicht te hangen, moeten de lichtogen nog lager hangen.
Maar dat gaat niet, want de lichtogen zitten nu al veels te laag op het schoftje, ze zitten zelfs ónder het schoftje, op de singel.

Dus ja, dan kan je hoog en laag springen en er andere lamoenbomen aan zetten, dat zal allemaal echt niet helpen want het geheel is gewoon te klein. Met als gevolg dat de lichtogen dus veels te laag hangen.
Als een sulky goed in balans is, dan hoort hij te zweven in de lichtogen.
De wagen is te laag en te klein waardoor het lamoen ook te laag zit en waardoor je dús ook de lichtogen té laag moet hangen (onder het schoftje ipv. er op) om het nog enigzins in balans te kunnen krijgen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 09:36

een lamoen met een S bocht kan er voor zorgen dat deze dus wel op de juiste hoogte komt en in balans. maar of dit bij een sulky mogelijk is moeten we maar vragen/voorleggen aan wagenbouwer.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:37

JoyCiej007 schreef:
Dat het lamoen 'verwisselbaar'/verstelbaar is, daar heb je in dit geval niets aan. Daarmee kun je de lengte en evt. breedte mee aanpassen, maar niet de hoogte van het lamoen.

Om goed in balans en evenwicht te hangen, moeten de lichtogen nog lager hangen.
Maar dat gaat niet, want de lichtogen zitten nu al veels te laag op het schoftje, ze zitten zelfs ónder het schoftje, op de singel.

Dus ja, dan kan je hoog en laag springen en er andere lamoenbomen aan zetten, dat zal allemaal echt niet helpen want het geheel is gewoon te klein. Met als gevolg dat de lichtogen dus veels te laag hangen.
Als een sulky goed in balans is, dan hoort hij te zweven in de lichtogen.
De wagen is te laag en te klein waardoor het lamoen ook te laag zit en waardoor je dús ook de lichtogen té laag moet hangen (onder het schoftje ipv. er op) om het nog enigzins in balans te kunnen krijgen.

Hoi ... ik ben bang dat JoyCie007 gelijk heeft. Maar je (Toydoll) schrijft ook dat de wagen niet van jou is.
Dat opent natuurlijk perspectieven om op zoek te gaan naar een fijne twee wieler die je wel goed
kan afstellen op deze fijne pony.

Om het lamoen te verzetten op deze twee wieler moeten er denk ik nogal wat heftige dingen worden gedaan denk ik
Daar dit inderdaad (als ik het zo zie) een lamoen dat alleen in lengte verstelbaar is. Dat betekent dat de eigenaar (als deze de sulky ook nog gebruikt) met kleine pony's weer een probleem krijgt om de wagen in balans te krijgen voor zijn of haar kleinere pony's.

Ik heb tijden terug een gewelig leuke twee wieler gekocht, rood.... magnifiqeu... maar toen de pony ervoor stond, was deze te groot. Was ook niet goed in balans te krijgen... liep ook niet fijn voor de pony. In stap of een zacht drafje leek er nog geen probleem te zijn .. maar ja je begrijpt, dat bleef niet zo... Wat ik daarmee wil zeggen, als je echt van plan bent om te blijven mennen. Is het mischien een goed idee om te kijken naar een goed passend wagentje. Daar hebben de pony en jij allebei plezier van. Het is trouwens wel een hele leuke sulky (die je op de foto hebt gezet) om te zien.....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:14

Toydoll schreef:
een lamoen met een S bocht kan er voor zorgen dat deze dus wel op de juiste hoogte komt en in balans. maar of dit bij een sulky mogelijk is moeten we maar vragen/voorleggen aan wagenbouwer.

Dan nog moet je wel een flinke afstand overbruggen om hem zo hoog te krijgen dat hij goed zit, en dat de bomen van het lamoen in de lichtogen zweven, dus dat zal dan een flinke S moeten zijn.

Maar goed, ik zou dit inderdaad even goed met een wagenbouwer overleggen.
Maar besef je dus wel, dat dit wagentje eigenlijk dus gewoon te klein/laag is voor een grotere pony, en dat hij echt is bedoeld voor een kleinere pony. En dat sommige aanpassingen soms zoveel kosten, dat het het soms niet eens waard meer is.

Als je het inderdaad met een lamoen met S bocht zou kunnen oplossen en dat de sulky dan wel mooi in evenwicht en balans gebracht kan worden, dan zou dat natuurlijk fijn zijn.
Maar het is wel belangrijk dat je echt goed passend materiaal hebt, en helaas, soms passen dingen gewoon niet.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 19:46

Zowel wagen als pony zijn niet van mij hoor (en van dezelfde eigenaar). Ik help alleen, 'verzorg' het kereltje. Geen andere pony's die met dit tuig en wagentje moeten lopen. Ik vroeg me gewoon af waarom wagentje niet in balans te krijgen was, ook nooit eerder een sulky gebruikt. Ik zie inderdaad dat lamoen gewoon niet past.

Ander lamoenentje zullen de kosten niet zijn, maar of het voldoende is om hem in balans te krijgen is wel de vraag ja. We zullen het mee maken.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:53

Hoi, ik moest laatst ontzettend lachten toen ik aan het volgende wagentje kwam, en meteen aan jou topic moest denken.
en de oplossingen die je had bedacht... (m.b.t. de bomen).

Afbeelding

Ik heb het nu het tegenovergestelde probleem... ha ha ha
(moet er dus een andere boom bij gaan kopen)
net te groot voor de kleine shet ha ha ha ha
Is het inmiddels gelukt om je sulky goed in te stellen ?

nou groetjes van Maris

dunjaentwidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:43

Als ik het goed heb is het een sulky van M. Aars uit stadwijck, mijn zus heeft eenzelfde sulky gehad voor haar pony van 113 en dit ging perfect, ik kan niet goed zien of je dit bankje ook kan verstellen, maar ik zou hier eens naar gaan kijken....
Als het bankje verder naar voren gesteld kan worden kan je de bomen aan het schoftje wat hoger bevestigen. ideale hoogte van je lichtogen/ bomen is net iets boven je borsttuig. De lengte van je bomen zijn prima. je pony staat ver genoeg van de wagen, in principe kan je je pony zo dicht mogelijk er op zetten zolang hij de wagen niet kan raken in welke gang ook.

Dus; een ander wagentje is mijn inziens echt niet nodig, de bokhoogte is ook prima en de verhouding ook. Belangrijk is het evenwicht, probeer dus op de bok te zitten en een ander houdt het wagentje vast aan de bomen op de hoogte van de pony (waar ze moeten komen) dan kan je goed controleren of er teveel gewicht in hangt, of dat hij juist de neiging heeft om te gaan 'kiepen'.

Wat mij betreft mag je borsttuig ook nog een gaatje hoger.

Veel plezier ermee! t is een leuke pony!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 19:42

Sorry dat ik tijdje niet gereageerd heb, doordat er droes was en ik nu mijn welsh A veulen heb kon ik lange tijd niet in de buurt van pony uit dit topic komen, maar, tijden veranderen,

De Pony en de wagen zijn nu wél van mij en ik wil de pony graag weer inspannen,

Echter, deze wagen hangt niet in balans omdat deze te klein is; dat is mij nu ook wel duidelijk,
alleen vraag ik me nog steeds af hoe het er van de zijkant uit moet zien als deze wél in balans hangt. Ik wil hem namelijk wel inruilen op een groter wagentje, maar dan moet ik dus wel kunnen zien wanneer het wél goed past. Ik weet dat de lichtogen veel hoger horen te zitten, maar waar exact (in meest ideale situatie) is mij ook nog niet helemaal duidelijk.

MAW, mijn vraag waarmee ik het topic starte staat nog open :D

Borsttuig gaatje lager staat genoteerd! Eigenlijk zou ik ook nog nieuw tuig willen, maar eerst de wagen maar.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 11:15

BTW, bankje kan idd nog wel naar voren, dat heb ik nu ook gedaan, maar hij blijft nog steeds niet in balans; misschien icm grotere wielen etc dat we een heel end komen hoor, misschien heeft de wagenbouwer daar ook nog tips voor. Ik neem hem woensdag mee naar wagenbouwer.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:23

Je kunt de burries / lamoen voorstukken zeg maar, laten bij buigen (bij smid oid), denk dat je met 10 cm buigen heel eind komt. Dan maar je zelf er een soort zwakke s in zeg maar. Moet je even goed uit foevelen hoe sterk je het wilt laten buigen, dan kan het best wel.

Heb voor een dergelijke tweewieler ook een welshje van 1.15 gehad.

Let er wel op dat je lichtogen voor de stopjes zitten.
Erg leuke poown trouwens veel plezier met hem.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 18:00

Vandaag bij wagenbouwer geweest, nieuwe lamoenen gekocht (met veel grotere hoek) buigen durfde we niet aan, maar vanmiddag even test rondje gedaan en jahoor STUKKEN beter!

Moet nu even spelen met de afstand van de wagen, strengen, broek etc etc bankje kan nog afgesteld worden, maar ik ben alvast heel blij!

Mocht een ervaren menner zin hebben om te komen helpen met afstellen, you're welcome ;-)