Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
VisibreTeam schreef:zoiezo al nooit benen gaan vast pakken
Vraag dan door met een zweepje, maar blijf uit de 'maai' ruimte van je paard wat er ook gebeurt
Begin lekker met voerweigeren ( niet eten ) en targetten, daarna kun je weer rustig terug naar de jambette. Het liefst met een zweepje als aanwijsstok, inplaats van je hand. Stukken veiliger
Mloulou schreef:Ik rij anderhalf jaar op mijn verzorgpony (haflinger) en het leek me erg leuk ook meer te gaan doen op de grond. Rijden is door de weersomstandigheden toch even lastig. Ik longeer bijvoorbeeld nu met lange teugels, probeer regelmatig haar mij te laten volgen en stoppen als ik stop (tijdens wandelingen, maar ook als we naar de bak lopen en voor en na het rijden) en we zijn sinds kort begonnen met VD. Ze staat regelmatig voor de koets en reageert goed op stemcommando's. Inmiddels weet ze dat ik brokjes in mijn zak heb en mag ik blij zijn als mijn zak na het bezoek nog heel is... Haflinger he!
Vandaag wilde ik haar de jambette leren. We begonnen met stappen in de longeerbak om een beetje op te warmen en daarna liet ik haar mij volgen, halt houden en achteruit lopen. Dat ging super!
Toen ben ik naast haar gaan staan en heb tegen haar schouder geduwd, en toen ze haar been optilde 'pas' gezegd en direct beloond met een brokje. Dit ging steeds beter en ik heb het links en rechts gedaan. Nu heb ik veel gelezen en video's bekeken hoe je de jambette aan kan leren. Ik heb begrepen dat als ze het concept van been optillen begrijpen, je naar de volgende fase kan. Kortom, iets moeilijker maken en pas belonen als ze de goede richting op gaat. Been hoger optillen bijvoorbeeld. Toen ze het verkeerde been optilde, heb ik niet beloond. Maar zodra ze geen brokje meer kreeg, werd ze erg kribbig. In de zin van haar kont steeds van mij wegdraaien als ik naast haar wilde gaan staan en steeds naar mijn zak happen. Dit heb ik genegeerd en net zo lang gewacht tot ze weer rustig stilstond. Ik had ook als tip gezien dat je met je hand een paar keer het been kan begeleiden zodat je duidelijk kan maken wat de bedoeling is. Nou, dat ging helemaal niet goed. Zodra ik haar been naar voren wilde begeleiden, steigerde ze...
Toen ben ik weer opnieuw begonnen. Rondjes stappen, haar naar binnen vragen, mij laten volgen, ging allemaal goed. Maar toen ik haar achteruit wilde laten lopen ging ze weer steigeren en gaf een bok. Ik heb dit gelijk afgestraft met een tik van de zweep, maar dit is natuurlijk levensgevaarlijk. Ze doet alles voor eten vandaar dat ik graag beloon met brokjes, maar ze is zo vreselijk ongeduldig en naar mij steigeren, tsjah, dat kan echt niet... Heeft iemand tips om dit te voorkomen of kan ik beter stoppen met VD?
janouk schreef:Heb je toestemming van de eigenaar om truukjes aan te leren? Dat zou ik eerst vragen.
Veel menners, die ik ken, zijn niet blij met allerlei truukjes bij een menpaard.
OVerleg met de eigenaar wat hij/zij wel en niet wil dat je aanleert.
Mijn haf beheerst heel wat truukjes, maar zaken als liggen, steigeren, zitten, draaien, etc. worden hier niet aangeleerd; daar heb je last van in de mentraining.