Help! Haflinger wordt kribbig tijdens VD

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mloulou

Help! Haflinger wordt kribbig tijdens VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 14:57

Ik rij anderhalf jaar op mijn verzorgpony (haflinger) en het leek me erg leuk ook meer te gaan doen op de grond. Rijden is door de weersomstandigheden toch even lastig. Ik longeer bijvoorbeeld nu met lange teugels, probeer regelmatig haar mij te laten volgen en stoppen als ik stop (tijdens wandelingen, maar ook als we naar de bak lopen en voor en na het rijden) en we zijn sinds kort begonnen met VD. Ze staat regelmatig voor de koets en reageert goed op stemcommando's. Inmiddels weet ze dat ik brokjes in mijn zak heb en mag ik blij zijn als mijn zak na het bezoek nog heel is... Haflinger he!

Vandaag wilde ik haar de jambette leren. We begonnen met stappen in de longeerbak om een beetje op te warmen en daarna liet ik haar mij volgen, halt houden en achteruit lopen. Dat ging super!
Toen ben ik naast haar gaan staan en heb tegen haar schouder geduwd, en toen ze haar been optilde 'pas' gezegd en direct beloond met een brokje. Dit ging steeds beter en ik heb het links en rechts gedaan. Nu heb ik veel gelezen en video's bekeken hoe je de jambette aan kan leren. Ik heb begrepen dat als ze het concept van been optillen begrijpen, je naar de volgende fase kan. Kortom, iets moeilijker maken en pas belonen als ze de goede richting op gaat. Been hoger optillen bijvoorbeeld. Toen ze het verkeerde been optilde, heb ik niet beloond. Maar zodra ze geen brokje meer kreeg, werd ze erg kribbig. In de zin van haar kont steeds van mij wegdraaien als ik naast haar wilde gaan staan en steeds naar mijn zak happen. Dit heb ik genegeerd en net zo lang gewacht tot ze weer rustig stilstond. Ik had ook als tip gezien dat je met je hand een paar keer het been kan begeleiden zodat je duidelijk kan maken wat de bedoeling is. Nou, dat ging helemaal niet goed. Zodra ik haar been naar voren wilde begeleiden, steigerde ze...

Toen ben ik weer opnieuw begonnen. Rondjes stappen, haar naar binnen vragen, mij laten volgen, ging allemaal goed. Maar toen ik haar achteruit wilde laten lopen ging ze weer steigeren en gaf een bok. Ik heb dit gelijk afgestraft met een tik van de zweep, maar dit is natuurlijk levensgevaarlijk. Ze doet alles voor eten vandaar dat ik graag beloon met brokjes, maar ze is zo vreselijk ongeduldig en naar mij steigeren, tsjah, dat kan echt niet... Heeft iemand tips om dit te voorkomen of kan ik beter stoppen met VD?

sallandval

Re: Help! Paard wordt kribbig tijdens VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:02

Ik zou maar eens beginnen met de oefening 'niet eten' op commando zetten zodat ze leert dat ze pas wat krijgt als jij dat zegt; dat heeft overigens niets met het ras te maken hoor! hier een beginnetje: http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/nieteten.html

Vervolgens raad ik je aan om te beginnen met veilige dingeb op commando zetten (zoals zijwaarts gaan, achteruit foutloos, vooruit en stoppen foutloos, evt target training etc) voor je begint aan oefeningen waarbij ze met de beentjes moeten gaan zwaaien!

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 15:16

Bedankt voor de tip over het niet eten, moet ik toch maar gaan werken met een clicker! Met mij mee lopen, halt houden, wijken als ik haar schouder of flank aanraak, achteruit gaan, dat gaat eigenlijk altijd goed ;-) Omdat ze voor de koets staat zijn de commando's voorwaarts stap, draf, galop, halt houden en terug al aangeleerd.

sallandval

Re: Help! Haflinger wordt kribbig tijdens VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:12

ipv een clicker kun je ook een 'goed' woord gebruiken hoor. Ik gebruik mijn clicker eigenlijk alleen bij de afwerking, voor de dagelijkse omgang en goede dingen die ze doen gebruik ik 'good girl' (of good boy dan haha), dus dat ik de verbale click zeg maar. Een woord als 'X' of 'klik' werkt ook, alleen is het echte clickgeluid altijd precies hetzelfde en lekker kort.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:52

zoiezo al nooit benen gaan vast pakken :)
Vraag dan door met een zweepje, maar blijf uit de 'maai' ruimte van je paard wat er ook gebeurt :)

Begin lekker met voerweigeren ( niet eten ) en targetten, daarna kun je weer rustig terug naar de jambette. Het liefst met een zweepje als aanwijsstok, inplaats van je hand. Stukken veiliger :)

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 13:25

VisibreTeam schreef:
zoiezo al nooit benen gaan vast pakken :)
Vraag dan door met een zweepje, maar blijf uit de 'maai' ruimte van je paard wat er ook gebeurt :)

Begin lekker met voerweigeren ( niet eten ) en targetten, daarna kun je weer rustig terug naar de jambette. Het liefst met een zweepje als aanwijsstok, inplaats van je hand. Stukken veiliger :)

Ik gebruikte ook het zweepje hoor, maar had ergens als tip gelezen dat je met je hand een keer voor kon doen wat je van het paard verwacht en dat dan vaak het kwartje valt :-) Dus niet malen, maar steeds iets hoger naar voren brengen. Want dat begreep ze nog niet. Maar ik laat de jambette even voor wat het is en ga eerst aan de slag met voerweigeren!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:30

Ook dat is riskant, want stel je paard denkt 'ohja voet naar voor!' krijg je een lelijke trap in je gezicht :)
Dus, nooit voetjes optillen :Y)
Dan nog liever druk in de knie holte zetten vanaf de zijkant om te helpen :)

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:35

Wat vervelend .. Ik zou je inderdaad ook een clicker aanraden.
Of anders iemand er bij pakken die er meer verstand van heeft. Van een lesje steek je veel op :j

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:31

ze heeft duidelijk geen respect voor jou,
ik zou als ik jou was niet meer met snoepjes werken,maar met een clicker.
en als ze bijt of wat dan ook,terug zetten(stap naar achteren doen).
en negeer het slechte gedrag.
laat zien dat jij altijd nog de leider bent van jullie twee.

en ook die training doen wat ze hier zeggen,voedsel weigeren.
je pakt een snoepje,en laat het je paard zien.wil ze hem eraf pakken,dan doe jij je vuist dicht,en zeg duidelijk nee.
doe dit net zolang,totdat ze begrijpt wat je bedoelt.
succes

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 20:25

Bedankt voor het meedenken. Als je met een clicker werkt, geef je toch nog steeds brokjes? Maar dan alleen na een click?
Overigens ben ik wel bang dat mijn hand het de eerste keren zal moeten ontgelden bij de voer weiger oefening, maar je moet er wat voor over hebben :D

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:39

Het gedrag van jouw haflinger is wel herkenbaar bij mijn pony !
Mijn pony hapt ook veel en misbruikt de jambette ook wel eens :S Ik vroeg me daarom ook af, wat ik dan moet doen ? Negeren ?

WGNJ1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:49

misschien kun je een mailtje sturen naar nalanta? Ze beantwoorden al je vragen over vrijheidsdressuur.

hun email adres is info@nalanta.nl

succes! ik denk dat ze je wel tips geven om dit probleem te verhelpen...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 02:01

VD ITP >> TVG

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 08:26

Heb je toestemming van de eigenaar om truukjes aan te leren? Dat zou ik eerst vragen.
Veel menners, die ik ken, zijn niet blij met allerlei truukjes bij een menpaard.
OVerleg met de eigenaar wat hij/zij wel en niet wil dat je aanleert.

Mijn haf beheerst heel wat truukjes, maar zaken als liggen, steigeren, zitten, draaien, etc. worden hier niet aangeleerd; daar heb je last van in de mentraining.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 08:39

Hmmm...wat ik zo lees beschouwd deze haflinger jouw meer als een voerbal dan als degene die opdrachten geeft en beloond.Als je maar genoeg met je neus port en er tegenaan duwd...valt er vanzelf een brokje uit :+

Regel 1 in het omgaan met paarden...paard moet respect hebben voor je persoonlijke ruimte,geen geduw,gepluk en gemorreld als jij dat niet wilt.Dat is bij jou duidelijk niet aan de orde...ga daar eerst eens aanwerken voordat je met moeilijke oefeningen begint.

Realiseer je ook dat oefeningen en commando's consequenties kunnen hebben in de verdere carriére van je paard.Overleg dit dus ook met de eigenaar,sommige truckjes kunnen ronduit levensgevaarlijk zijn.Helemaal als er op een verkeerde manier op getrained wordt.

VD is enorm leuk om te doen,ook voor het paard....maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.Zo'n 500kg wat lomp wordt omdat het zijn brokje "eist"ipv netjes wacht totdat het wordt aangeboden kan gevaarlijk worden.

Ga overleggen met de eigenaar en ga eens kijken of je een lesje kunt krijgen ;)

fleurtjuhh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:58

Mloulou schreef:
Ik rij anderhalf jaar op mijn verzorgpony (haflinger) en het leek me erg leuk ook meer te gaan doen op de grond. Rijden is door de weersomstandigheden toch even lastig. Ik longeer bijvoorbeeld nu met lange teugels, probeer regelmatig haar mij te laten volgen en stoppen als ik stop (tijdens wandelingen, maar ook als we naar de bak lopen en voor en na het rijden) en we zijn sinds kort begonnen met VD. Ze staat regelmatig voor de koets en reageert goed op stemcommando's. Inmiddels weet ze dat ik brokjes in mijn zak heb en mag ik blij zijn als mijn zak na het bezoek nog heel is... Haflinger he!

Vandaag wilde ik haar de jambette leren. We begonnen met stappen in de longeerbak om een beetje op te warmen en daarna liet ik haar mij volgen, halt houden en achteruit lopen. Dat ging super!
Toen ben ik naast haar gaan staan en heb tegen haar schouder geduwd, en toen ze haar been optilde 'pas' gezegd en direct beloond met een brokje. Dit ging steeds beter en ik heb het links en rechts gedaan. Nu heb ik veel gelezen en video's bekeken hoe je de jambette aan kan leren. Ik heb begrepen dat als ze het concept van been optillen begrijpen, je naar de volgende fase kan. Kortom, iets moeilijker maken en pas belonen als ze de goede richting op gaat. Been hoger optillen bijvoorbeeld. Toen ze het verkeerde been optilde, heb ik niet beloond. Maar zodra ze geen brokje meer kreeg, werd ze erg kribbig. In de zin van haar kont steeds van mij wegdraaien als ik naast haar wilde gaan staan en steeds naar mijn zak happen. Dit heb ik genegeerd en net zo lang gewacht tot ze weer rustig stilstond. Ik had ook als tip gezien dat je met je hand een paar keer het been kan begeleiden zodat je duidelijk kan maken wat de bedoeling is. Nou, dat ging helemaal niet goed. Zodra ik haar been naar voren wilde begeleiden, steigerde ze...

Toen ben ik weer opnieuw begonnen. Rondjes stappen, haar naar binnen vragen, mij laten volgen, ging allemaal goed. Maar toen ik haar achteruit wilde laten lopen ging ze weer steigeren en gaf een bok. Ik heb dit gelijk afgestraft met een tik van de zweep, maar dit is natuurlijk levensgevaarlijk. Ze doet alles voor eten vandaar dat ik graag beloon met brokjes, maar ze is zo vreselijk ongeduldig en naar mij steigeren, tsjah, dat kan echt niet... Heeft iemand tips om dit te voorkomen of kan ik beter stoppen met VD?

probeeren door te gaan en als ze het goed doet GEEN!!! snoepje geven. en probeer zo min mogelijk
brokjes in je zak te hebben. maar als ze klaar is met de oefening
en ze mag terug naar de stal/wei dan pas een brokje geven

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:00

dat heeft weinig zin... Je moet een paard natuurlijk wel belonen wanneer hij iets voor je doet, anders snapt hij aan het eind écht niet waar hij nou uiteindelijk dat brokje krijgt :=

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 09:07

Ik heb VD sindsnde start van dit topic naar de ijskast verschoven. De brokjes zijn uit mijn zak en ik leer Fralla nu eerst aan dat ze niet mag bedelen. Ook met voeren mag ze pas gaan eten als ik het zeg. We maken al vorderingen, bijten in mijn jaszak doet ze gelukkig niet meer en ze geeft een stuk sneller op. Ze krijgt immers ook niets meer ;-) Verder ben ik de lessen weer aan het oppakken en dat helpt ook om weer 'de baas' te worden. Al met al gaat het best goed.
Uiteraard is er met de eigenaar overlegd, daar hoeven jullie je geen zorgen over te maken hoor! (Zij zit trouwens ook op bokt en ik heb haar op dit topic gewezen, ik heb geen geheimen voor haar.) En ik heb ook goed nagedacht over hoe ik haar dingen aanleer en welke commando's ik gebruik, zodat dit geen belemmering vormt voor het mennen of rijden. Maar goed, het staat nu toch even stil, eerst moet het bedelen om voer eruit zijn voordat ik uberhaupt weer aan VD denk.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:50

janouk schreef:
Heb je toestemming van de eigenaar om truukjes aan te leren? Dat zou ik eerst vragen.
Veel menners, die ik ken, zijn niet blij met allerlei truukjes bij een menpaard.
OVerleg met de eigenaar wat hij/zij wel en niet wil dat je aanleert.

Mijn haf beheerst heel wat truukjes, maar zaken als liggen, steigeren, zitten, draaien, etc. worden hier niet aangeleerd; daar heb je last van in de mentraining.

Ja hoor geen probleem. Zie reactie hierboven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:25

:Y) :Y) o het gaat om Fralla. haha

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:44

janouk schreef:
:Y) :Y) o het gaat om Fralla. haha

Dan weet je genoeg hè? Eten, eten, eten. Snoeoeoeoeoepies! Nooit genoeg!

Appeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:48

Je zou haar ook kunnen belonen met een aai.
Goed dat je eerst bezig gaat met het voer weigeren voordat je verder gaat met andere vrijheidsdressuur oefeningen. Ga je profijt van hebben straks met de rest van de oefeningen.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 10:05

Ik vind die van de clicker al een goede tip. Maar ik heb nog een tweede tip.
Gewone "oefeningen" als achterwaarts gaan, stoppen naast jou, terug netjes meelopen moet je niet belonen met een koekje, dat zijn standaarddingen die je van ieder opgevoed paard mag verwachten, dat is geen trucje, dat is respect.
Zoals ik jou verhaal lees wou je al meteen de eerste sessie een hogere jambette? Dat is te snel. Wees de eerste keren blij met hoef opheffen. Een paard heeft tijd nodig om te laten bezinken. Ze zou wel eens kunnen steigeren en slaan omdat ze het gewoon echt niet snapt!
Ik zou ze daarna een tweede makkelijk iets leren waar je voor kan belonen, bv. flehmen.
Dan de vierde sessie ofzo als ze het voetje opheffen en het flehmen goed onder de knie heeft, ga je een stapje verder. Je beloont enkel als ze hoger opheft (dus echt stapje per stapje verder uitbouwen, niet onmiddellijk alles vragen. En je wisselt af met het flehmen zodat ze alsnog soms een beloning krijgt.
Succes!
PS: voedsel weigeren kan die van mij ook niet hoor.