Tips gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SanneeH

Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 18:48

Ik weet niet zeker of dit hier goed staan.
Zoals de titel al zegt zou ik graag jullie advies/ervaringen willen over het volgende:

Ik verzorg 3 super arabiertjes. Waarvan 1 een 2 jarige merrie is. Met de 2 jarige merrie zou ik graag wat meer grond werk willen gaan doen. Om zo ook wat meer respect te krijgen. Ze zal je nooit zo maar pijn willen doen, maar kan wel af en toe een koppige mevrouwtje zijn. Ook is het natuurlijk leuk voor de afwisseling want die stapmolen gaat der ook zo vervelen. Nou heeft iemand ooit tegen mij gezegd dat de trainingen van Clint Anderson misschien wel wat zijn. Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik heb voor de rest echt bijna geen ervaring met grond werk dus alle tips zijn welkom :D.

p.s. Sorry voor de eventuele spellings fouten :P

Yanne_RP

Re: Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:15

Clint Anderson ken ik niet zo goed maar ik raad je Pat Parelli the seven games aan goed begin en erg leuk ! :j

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:17

Schriktraning, vrijheidsdressuur en de join up zijn ook leuke dingen om te doen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:19

Geen Join-up gaan doen, dat doe je niet zomaar en al helemaal niet voor de leuk.. ik ga even het topic over join-up zoeken, daar staat wel in waarom niet.

misschien kun je een keer een grondwerklesje nemen met je paard?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:20

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:30

@ Yape Weet jij toevallig ook een site waar het allemaal goed staat uitgelegd kwam net wel even snel op een blog maar daar werd ik niet veel wijzer van.

@ irisje2 Ja wil sowieso iets in de vorm van schriktraining gaan doen. Bij vrijheidsdressuur denk ik meteen aan je paard trucjes leren en wil liever wat basis dingen doen ook op voorbereiding voor het "echte" werk. (zeg het me als ik het verkeerd zie :) )

@ minajtje Ja een grondwerklesje lijkt me leuk nu nog iemand in de buurt zien te vinden :P Bedankt voor de link. Ik zal zo even kijken want weet sowieso al niet wat join up is.

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:32

Net even snel gekeken voor een join up. Maar kom al 1 probleem tegen: Geen longeer bak haha

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:43

Het belangrijkste wat een 2 jarige moet doen is: opgroeien. Het werken (wat dan ook) wordt al heel snel veel te veel. Dat even eerst.

Grondwerk is het werken van af de grond. Dus alles wat je kan doen terwijl je op de grond staat. Dus netjes meelopen aan een halster, wat poetswerk en de voetjes laten controleren door een hoefsmid als het nodig is.
Laat de join up nog maar, want als je niet heel goed weet wat je doet, kan je meer fout dan goed doen. Lees het topic maar, wat minajtje hier heeft neergezet.
Lees ook even goed op bokt door wat de risico's van een stapmolen zijn, dat kan soms ook heel verkeerd uitpakken. Heeft de eigenaar geen tijd om eens mee te kijken?

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 20:03

We zijn al bezig met poetsen enzo dit gaat allemaal goed. Ze word dit jaar 3 en natuurlijk doen we alles rustig aan. Sowieso als ik iets gevonden heb wat leuk/goed lijkt ga ik me daar natuurlijk goed in verdiepen en zo nodig hulp vragen. Dat is ook de reden dat ik hier een topic open. Wat bedoel je met de risico's van de stapmolen? spieren gewrichten? is der een bepaald topic over waarin vermeld word dat het fout ging? ben nog niet heel bekend op bokt. Of gaat het meer over de gevaren van vast komen te zitten? even voor de duidelijkheid ze staat niet elke dag in de molen en als ze der wel in staat is het alleen stappen voor 15 min ongeveer. De eigenaresse heeft zelf ook niet veel ervaring met grondwerk en dan bedoel ik niet het poetsen enzo :P maar een kennis van haar kwam dus met de methode van Clint anderson.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:38

Het is voor jonge paarden erg belastend in de stapmolen, omdat een stapmolen een kleine cirkel heeft, geen rechte stukken, en het is erg eenzijdig. Het is ook wel eens voorgekomen dat er een paard klem kwam te zitten, of vergeten was. Je kan er tenslotte gewoon even bij weglopen....
Het heeft gewoon risico's en zeker voor een jong paard. Als je kijkt wat er bij jonge paarden aangeraden wordt, dan is het vooral recht uit rijden. Paarden hebben als ze jong zijn vaak moeite met hun balans en evenwicht. Zoek maar op bokt, dan kom je vanzelf de topics tegen waarin dat besproken wordt.

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 20:50

Bedankt voor je uitleg. Gelukkig zal ik der nooit vergeten haha. Maar ik begrijp je punt. We laten er ook zeker niet lang in en doen alles rustig aan. Maar wat vind jij dan van de the seven games? Wat eerder word verteld?

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:22

Ik geef les in oa grondwerk en heb nog een aantal uurtjes vrij. Ik woon niet heel ver bij je vandaan. Op mijn site kun je meer info vinden.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:42

Er zijn boekjes over the seven games van Parelli. Er staan veel filmpjes op youtube van Parelli. Op de website van paardnatuurlijk staan veel dingen over the games. Maar ik zou als advies geven verdiep je eerst goed in de theorie voordat je het in de praktijk gaat proberen. Je bent bezig met arabieren en die zijn erg slim en attent. Ze geven vaak ook heel subtiele signalen af die je moet oppikken (Ik heb zelf een arabier). Dus neem er de tijd voor en bouw alles rustig op. Kijk naar het paard.

En wat Parelli zelf ook zegt is: spending undemanding time is the most important friendly game you can play.

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:03

@nhTrainer ik zal je even een pb sturen.

@zouteNootjes dankje voor je advies. Ja dat Arabieren slim ben ik al achter :j. Ik denk dat ik ook beter les kan gaan nemen vind het toch wel lastig om het van een filmpje of verhalen te doen.