Longeerproblemen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oneofus

Longeerproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 18:04

Hoi iedereen!

Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik de FAQ heb doorgenomen, en mijn problemen daar ook bij vermeld staan. Alleen, ik heb meer info nodig om correct aan de slag te gaan, en hoop dat er hier lieve bokkers zijn die me hierbij kunnen helpen.

Sinds een dikke maand rijd ik een erg gespannen merrie. (voor het verhaal: Rijtechnisch - praktijkproblemen - geen correct ruggebruik). Op aanraden van mijn instructeur zijn we ook met longeren gestart, om een band op te bouwen, haar te helpen bij het ontspannen, bespiering bij te krijgen, ... We longeren haar enkel met een halster, zonder verdere optoming. We hebben hier bewust voor gekozen omdat dit paard mentaal denkt: een zadel, hoofdstel, ... = werken = gespannen zijn. Dit denkpatroon willen we doorbreken, door het allemaal erg eenvoudig te houden, zodat ze niet direct de link legt met 'werken'. Intussen gaat het longeren steeds beter en zijn er mooie, ontspannen momenten, waar ik erg gelukkig met ben! :-) Alleen .. we lopen tegen enkele technische problemen aan:

1) Wanneer ik haar vraag om te galopperen, gaat ze vaak in kruisgalop. Wanneer ze dit doet, laat ik haar direct een overgang maken naar de draf. Dit herhaal ik tot wanneer ze correct galoppeert. Heeft iemand tips om dit op te lossen?

2) Ik longeer het paard in de hoek van de piste, wat er voor zorgt dat ze op 3 zijden van de cirkel, steun krijgt van de muur. Dit doe ik bewust omdat ze nog veel ondersteuning nodig heeft. Wanneer ze op de open zijde van de cirkel komt, loopt ze echter volledig in de verkeerde stelling, en stelt ze zich dus om naar buiten. Heeft er hier iemand tips voor? (We longeren enkel met halster, zonder verdere optoming).

Groetjes!

Mistie

Re: Longeerproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:10

Als mijn paard in kruisgalop gaat laat ik haar een overgang maken naar draf en galopeer daarna weer aan.
als hij dan goed aanspringt, belonen en na enkele passen overgang naar draf. Dit kun je zo steeds verder uitbouwen.
Misschien kan je een lintje spannen aan de open zijde van de bak? dan zou je ook evt zonder longeerlijn kunnen werken.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 20:12

@Mistie: Bedankt voor je reactie! :-) Ik doe dit ook, alleen, eens ze in de goede galop zit, laat ik haar verder galoperen. Misschien moet ik haar dan idd ook een overgang doen maken naar de draf, alleen denk ik dan soms dat ze dan zou denken dat ze het niet goed doet, ookal doet ze het wel goed.. (omdat wanneer ze het niet goed doet, ik haar ook direct naar draf terug neem). Ik ga het eens proberen! :-)

Fientj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:23

Je zou de bak ook af kunnen zetten met behulp van staanders en balken.
Die geven denk ik meer steun dan een lintje.
Nadeel is wel dat je veel moet slepen!

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 23:53

@Beafie: Bedankt voor je reactie, is een goede tip. Heb nu al even niet kunnen longeren door de weersomstandigheden, maar zal het in de toekomst eens proberen op die manier. :-)

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:42

Wellicht kan je eerst nog een stapje terug gaan door te gaan Loswerken met je paard.
Dit is goed voor de vertrouwensrelatie en maakt je bewust van de invloed die je kan hebben dmv jou houding/lichaastaal. Je kan je paard op een afgezet stuk van 15x15 loswerken en leren aanspringen in de juiste galop.
Als dit bevestigd is kan je dit weer oppakken in het longeren en wellicht kan je daarna wel een hele nieuwe, leuke vorm van longeren gaan proberen. Namelijk het werken aan de Dubbele Lange Lijnen. Een super vorm om in centrum en menpositie te werken aan de rijtypische balans van je paard!

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 23:50

@Jessica_D: Dankjewel voor je reactie! :-) Heb je soms concrete oefeningen ivm met het loswerken, zodat ik concreet aan de slag kan gaan? :-) Het juist leren aangaloperen vanaf de grond, hoe kan ik hier het best aan werken? Hoe zou je het aanpakken? Het is allemaal niet eenvoudig he .. :-( Heb al gehoord van de dubbele longe, lijkt me tof om te doen, al ijkt het mij ontzettend moeilijk, ben hier niet met vertrouwd.. maar hier zijn we nu natuurlijk nog niet aan toe. :-) Groetjes!

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 09:55

haha niet eenvoudig maar wel een leuke manier om met je paard aan de slag te gaan! Om dit zo uit te leggen is best lastig omdat je hierbij veel gebruik maakt van lichaamstaal en je positie ten opzichte van het paard.
Misschien kan je wat filmpjes over loswerken op youtube vinden?
Waar woon je? Misschien kunnen we een les plannen zodat ik je wat wegwijs kan maken?

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 13:07

@Jessica_D: Ja, lijkt mij ook wel leuk om te doen hoor! :-) Na de examens ga ik me hier wat meer in verdiepen en eens filmpjes enzo opzoeken, dan kan ik echt aan de slag! :-) Dankje voor het aanbod, maar ik denk dat ik misschien net wel een beetje te ver woon? Ik ben van België, dusja ..

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:12

hahaha nee dat is niet echt om de hoek. Mocht ik je op afstand kunnen helpen dan mail me gerust!

Succes met je examens

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 15:35

Dankjewel!! :-)