Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik de FAQ heb doorgenomen, en mijn problemen daar ook bij vermeld staan. Alleen, ik heb meer info nodig om correct aan de slag te gaan, en hoop dat er hier lieve bokkers zijn die me hierbij kunnen helpen.
Sinds een dikke maand rijd ik een erg gespannen merrie. (voor het verhaal: Rijtechnisch - praktijkproblemen - geen correct ruggebruik). Op aanraden van mijn instructeur zijn we ook met longeren gestart, om een band op te bouwen, haar te helpen bij het ontspannen, bespiering bij te krijgen, ... We longeren haar enkel met een halster, zonder verdere optoming. We hebben hier bewust voor gekozen omdat dit paard mentaal denkt: een zadel, hoofdstel, ... = werken = gespannen zijn. Dit denkpatroon willen we doorbreken, door het allemaal erg eenvoudig te houden, zodat ze niet direct de link legt met 'werken'. Intussen gaat het longeren steeds beter en zijn er mooie, ontspannen momenten, waar ik erg gelukkig met ben!

1) Wanneer ik haar vraag om te galopperen, gaat ze vaak in kruisgalop. Wanneer ze dit doet, laat ik haar direct een overgang maken naar de draf. Dit herhaal ik tot wanneer ze correct galoppeert. Heeft iemand tips om dit op te lossen?
2) Ik longeer het paard in de hoek van de piste, wat er voor zorgt dat ze op 3 zijden van de cirkel, steun krijgt van de muur. Dit doe ik bewust omdat ze nog veel ondersteuning nodig heeft. Wanneer ze op de open zijde van de cirkel komt, loopt ze echter volledig in de verkeerde stelling, en stelt ze zich dus om naar buiten. Heeft er hier iemand tips voor? (We longeren enkel met halster, zonder verdere optoming).
Groetjes!